EU version

Šest kroků k implementaci DAC: Pohled ÖBB

Šest kroků k implementaci DAC: Pohled ÖBB
foto: redakce RAILTARGET/DAC
31 / 12 / 2024

Odborníci z ÖBB identifikovali šest zásadních kroků pro úspěšné zavedení DAC. Tyto kroky byly představeny na zářijovém veletrhu InnoTrans v Berlíně.

Implementace digitálního automatického spřáhla (DAC) slibuje stejně jako systém ETCS transformaci evropské železniční nákladní dopravy. Neobejde se však bez důkladného plánování a nastavení řešení pro klíčové překážky jeho nasazení. Technologie DAC má potenciál zvýšit efektivitu, bezpečnost a automatizaci v nákladní dopravě a přispět k přechodu ze silniční nákladní dopravy na železnici.





Odborníci z ÖBB identifikovali šest faktorů, se kterými je nutné se vypořádat, aby byl zajištěn úspěšný vývoj a zavedení digitálního automatického spřáhla po celé Evropě. Jednotlivé kroky byly představeny zástupcem ÖBB v září na vlakovém veletrhu InnoTrans v Berlíně, kde byla přítomna i redakce RAILTARGET.

Jednotný evropský systém DAC

Jedním z předpokladů implementace DAC je zavedení jednotného a harmonizovaného systému DAC po celé Evropě. To by vyžadovalo přijetí jednotného modelu ve všech evropských zemích, který by zajistil, že systém bude interoperabilní přes hranice. Takový systém by přispěl k větší soudržnosti železničních sítí a usnadnil plynulý přeshraniční pohyb.

Ověřená technologie DAC

Aby DAC získal široké přijetí, musí se jednat o ověřenou technologii, která prokázala svou spolehlivost v reálných železničních provozech za skutečných povětrnostních podmínek, a nezůstala pouze v technických laboratořích. Testování systému digitálního automatického spřáhla v komerčním provozu se plánuje na rok 2026 nebo 2027 v rámci tzv. pionýrských vlaků.

Ověřená funkčnost DAC v provozu

S předchozím bodem souvisí i tento. Nestačí, aby DAC fungoval pouze v modelových podmínkách; musí být prokázáno, že funguje efektivně v reálném provozu. Kromě testování v různých povětrnostních podmínkách, je nutné vyzkoušet např. i jiné zatížení nákladu, aby se zajistila odolnost spřáhla. I takové testy by měly být provedeny v rámci „pionýrských vlaků“. 


 

Dostatečné financování DAC

Vývoj a nasazení digitálního automatického spřáhla představují nákladný projekt, který vyžaduje dostatečné financování k pokrytí testování, či úprav infrastruktury nebo zařízení, a následného zavádění. Financování zatím zůstává zásadní překážkou v odstartování testování spřáhla na nákladních vlacích. Bez poskytnutí adekvátní výše finančních zdrojů může dojít k zastavení projektu. Podle expertů je možné udržet náklady na spřáhlo v rozumné míře, nesmí se však odklonit od jeho primárního funkce, tedy spřahování a integrity vlaku. Otázkou zůstává, zda bude DAC konkurenceschopný s jinými druhy nákladní dopravy, pokud se náklady vyšplhají příliš vysoko. 

Zjednodušený proces schvalování DAC

Dalším důležitým krokem je zjednodušení regulačního rámce pro zavádění digitálního automatického spřáhla. Pro urychlení implementace této technologie bude podstatné zefektivnit proces jeho schvalování. Harmonizovaný přístup k certifikaci pak umožní rychlejší nasazení a snadnější integraci do stávajících železničních sítí.

Promyšlený plán přechodu na DAC

V neposlední řadě je nezbytná dobře naplánovaná migrační strategie, která zajistí plynulý přechod ze současných (převážně manuálních) spřáhel na DAC. Promyšlený migrační plán by měl zohlednit různé úrovně připravenosti jednotlivých členských zemí a železničních provozovatelů, a zajistit flexibilitu při jeho zavádění.

Tyto body představují pohled ÖBB na to, jak by se DAC mohl efektivně zavést, ačkoliv se nemusí nutně shodovat s celoevropským smýšlením. Společnost ÖBB je spolu s DB jedním z nejaktivnějších propagátorů zavedení digitálního automatického spřáhla, ne všechny členské země však tuto ideu sdílejí. Jak psala naše redakce RAILTARGET, Nizozemsko se plošného zavedení DAC obává a opatrnější přístup k nasazení je vyžadován i mezi švýcarskými odborníky.

 

Zdroje: redakce RAILTARGET, prezentace ÖBB k DAC na Innotrans2024

Tagy