foto: České dráhy / public domain/O odkoupení zrekonstruované lokomotivy měla zájem i výrobní společnost
Skutečný klenot Českých drah, provozní parní lokomotivu z doby rakouskouherské monarchie, postavili na kola čtyři nadšení senioři. Po renovaci se stal Kocúr nejstarší provozuschopnou lokomotivou svého druhu.
Lokomotiva Kocúr je v naší zemi unikátem. Je to nejstarší provozuschopná lokomotiva. Model 314.3 se vyráběl od roku 1889 a z celkových 37 kusů se po vzniku Československa do vlastnictví Českých drah dostalo 24 strojů. Zbývající získalo Polsko.
Lokomotivy sloužily jako posunovací stroje na Severní dráze císaře Ferdinanda. Jejich útočištěm tak byla zejména Moravská Ostrava a Přerov. Dráha spojovala Vídeň s Krakovem a byla ve své době významnou železnicí protínající východní Moravu. Nejzásadnější vliv měla na rozvoj průmyslové Ostravy, kterou z malého městečka rozvinula díky těžbě uhlí.
Psali jsme
Parní lokomotivu řady 464.0 vyrábělo ČKD v meziválečném období od roku 1933 do roku 1939. V rychlosti 90 km/h zvládla utáhnout i 600 tun.…
Později se lokomotivy začaly používat i v Olomouci a Praze, kde se nadále používaly hlavně jako posuvná vozidla ve výtopnách. Jejich vyřazování probíhalo od roku 1954 až do 60. let, píše web Lokomotiva.
Nejstarší hvězda železnice je u nás dochovaná 314.303 z roku 1898. Ta stála ve Valašském Meziříčí od roku 1987 jako pomník u vlakového nádraží. Po mnoha letech se stala předmětem zájmu několika nadšenců. Po opravení lokomotivy Matěj se zdála rekonstrukce Kocúra snadnější, napsal web Lokomotiva. Po sejmutí z památníku ale dlouho stála v nevhodných podmínkách a byla tedy jen alespoň udržována.
„Do pucu“ ji nakonec dali čtyři důchodci, kteří dříve pracovali v meziříčském depu a na lokomotivu měli vzpomínky. Renovace jim trvaly dva roky. Záštitou pro ně byla nadace Okřídlené kolo, která projekt zajistila mediálně, organizačně a finančně. V roce 2009 se tak Kocúr po 40 letech znovu projel po valašské dráze a stal se tak nejstarší provozuschopnou lokomotivou svého druhu.
Psali jsme
Vývoj lokomotivy T 499.0, známé pod přezdívkou Kyklop, začal v 70. letech. Navzdory slibnému počátku se projekt nikdy plně neprosadil. Kyklop…
Později se tento unikát díky spolupráci IDS Olomouc, DPOV Přerov a ČMŽO Přerov podařilo získat pro České dráhy. Dnes se nachází v železničním muzeu ČD v Olomouci. To, že se jedná o skutečnou raritu potvrzuje fakt, že o její odkoupení měla zájem i původní výrobní firma - Rakouská společnost státní dráhy.
Kocúrovi ale nestačilo pouze prvenství. V roce 2013 se k tomu zúčastnil 15. ročníku soutěže Grand Prix Slovensko. Disciplíny soutěže zkouší jak technický stav vozu tak zručnost posádky, která se účastnila poprvé.
Disciplíny Grand Prix Slovensko:
- dvakrát sprint na 100 m
- sprint s přesným zastavením
- anglická pošta (při které musí topič za jízdy hákem zvednout balík a vhodit jej do koše)
- přepadení Indiány (kdy lokomotiva dojede k ležícímu trámu na trati, topič jej musí odstranit a o několik metrů dál uhasit oheň u koleje vodou z lokomotivy)
- přeprava piva (ovšem postaveného na kmitající se spojnici lokomotivy)
- osvobození dámy přivázané ke koleji a její přeprava do cíle
V konkurenci lokomotiv z několika zemí se nejstarší Kocúr umístil na stříbrné příčce. Svou slávu rozšířila také rolí v seriálu Četníci z Luhačovic.