EU version

Sbohem staré železné kraksny. Podívejte se, co umí nové vlaky

Sbohem staré železné kraksny. Podívejte se, co umí nové vlaky
foto: Pixabay/Innovalabs/public domain/software
08 / 08 / 2024

Zapomeňte na staré vagóny, které pamatují časy našich babiček. Během třiceti let se vlaky změnily k nepoznání – jsou automatizované, dveře se otvírají tlačítkem a za jízdy jsou blokovány. Vozy skrývají spoustu technických vychytávek, o kterých cestující nemají ani tušení. RAILTARGET chce proto čtenáři nechat nehlédnout do zákulisí.

Na webu železničář cz uvádí České dráhy, že v rámci zkvalitňování služeb a péče o cestující dochází k obměně vozů. Z celkového počtu 800 vozů řady B zbývá v provozu jen nepoměrná část. Když si srovnáme kvalitu cestování dnes a před třiceti lety tak vidíme, že dnes jsou vlaky automatizované, dveře se ovládají tlačítkem a za jízdy jsou blokovány. Nové vozy mají centrální ovládání a dveře se otevřou jen na správné straně. Cestující často nemají tušení o systémech, které jsou uvnitř vlaku. Například co je  elektricky ovládaná brzda, protismykové zařízení, snímače teploty, množství CO2 ve vzduchu uvnitř vozu, diagnostické a řídící a komunikační jednotka a mnoho dalších systémů, které mají za úkol se starat o bezpečnost a pohodlí lidí ve vlaku.  

Během třiceti let prošel vozový park velkou proměnou. Osobní vagóny dosáhly na úroveň hnacích vozidel. Dříve, co se údržby týče, stačili zámečníci, kteří vyměnili opotřebované součástky a opravili drobné závady, ale dnes je tomu jinak. Je potřeba víc kvalifikovaných pracovníků, kteří zvládají udržet tempo s modernizací železnice. V momentě, kdy se do střediska údržby přiveze nové vozidlo, pro techniky jsou k dispozici údržbové materiály a technický popis, případně i údržbový materiál a návod, jak se o vlaky starat, aby vydržely co nejdéle. V létě jsou nejčastěji problémy s klimatizací a v zimě naopak s topením. Servis tak může být velmi přínosný pro techniky z hlediska předávání zkušeností s netrakčními jednotkami InterJet, které jsou pod společností SÚ Cheb. 

Dozvěděli jsme se také, že aktuálně se rozvíjí tým techniků, který rozumí více počítačům. To je aktuálně velmi důležité vzhledem k digitalizaci na železnici. Každý vůz má už dnes minimálně jeden, nebo více softwarů. Dále má firmware a PLD (programovatelný logický obvod). A takových technických věcí může být na jednom stroji až dvacet. Je to práce v týmu. Každý má tak své místo v servisu. Jeden pak zná perfektně mechanismus předsuvných nástupních dveří, které dokáže seřídit tak, aby byly opět funkční i přes velkou zátěž a opotřebování. Opravy se ale týkají i nastavení softwaru, kdy se technik postará o jejich bezpečné ovládání.  

Takže díky těmto informacím budete i vy vědět, jak je o každý jeden vůz postaráno při každé cestě vlakem. Stará se o ně skupina elektromechaniků, mechaniků, kteří zabezpečují bezpečný a bezproblémový chod vlaků na trati.  

Zdroj: Železničář.cz

 

Tagy