foto: Pixabay/Innovalabs/public domain/software
Zapomeňte na staré vagóny, které pamatují časy našich babiček. Během třiceti let se vlaky změnily k nepoznání – jsou automatizované, dveře se otvírají tlačítkem a za jízdy jsou blokovány. Vozy skrývají spoustu technických vychytávek, o kterých cestující nemají ani tušení. RAILTARGET chce proto čtenáři nechat nehlédnout do zákulisí.
Na webu železničář cz uvádí České dráhy, že v rámci zkvalitňování služeb a péče o cestující dochází k obměně vozů. Z celkového počtu 800 vozů řady B zbývá v provozu jen nepoměrná část. Když si srovnáme kvalitu cestování dnes a před třiceti lety tak vidíme, že dnes jsou vlaky automatizované, dveře se ovládají tlačítkem a za jízdy jsou blokovány. Nové vozy mají centrální ovládání a dveře se otevřou jen na správné straně. Cestující často nemají tušení o systémech, které jsou uvnitř vlaku. Například co je elektricky ovládaná brzda, protismykové zařízení, snímače teploty, množství CO2 ve vzduchu uvnitř vozu, diagnostické a řídící a komunikační jednotka a mnoho dalších systémů, které mají za úkol se starat o bezpečnost a pohodlí lidí ve vlaku.
Psali jsme
Česká vláda má představu, která se týká budoucí výstavby vysokorychlostních tratí v České republice. Jakým způsobem bude probíhat financování…
Během třiceti let prošel vozový park velkou proměnou. Osobní vagóny dosáhly na úroveň hnacích vozidel. Dříve, co se údržby týče, stačili zámečníci, kteří vyměnili opotřebované součástky a opravili drobné závady, ale dnes je tomu jinak. Je potřeba víc kvalifikovaných pracovníků, kteří zvládají udržet tempo s modernizací železnice. V momentě, kdy se do střediska údržby přiveze nové vozidlo, pro techniky jsou k dispozici údržbové materiály a technický popis, případně i údržbový materiál a návod, jak se o vlaky starat, aby vydržely co nejdéle. V létě jsou nejčastěji problémy s klimatizací a v zimě naopak s topením. Servis tak může být velmi přínosný pro techniky z hlediska předávání zkušeností s netrakčními jednotkami InterJet, které jsou pod společností SÚ Cheb.
Psali jsme
V pondělí večer došlo na železničním přejezdu Lipka u Vimperku na Prachaticku ke srážce mezi vlakem a automobilem. Naštěstí při…
Dozvěděli jsme se také, že aktuálně se rozvíjí tým techniků, který rozumí více počítačům. To je aktuálně velmi důležité vzhledem k digitalizaci na železnici. Každý vůz má už dnes minimálně jeden, nebo více softwarů. Dále má firmware a PLD (programovatelný logický obvod). A takových technických věcí může být na jednom stroji až dvacet. Je to práce v týmu. Každý má tak své místo v servisu. Jeden pak zná perfektně mechanismus předsuvných nástupních dveří, které dokáže seřídit tak, aby byly opět funkční i přes velkou zátěž a opotřebování. Opravy se ale týkají i nastavení softwaru, kdy se technik postará o jejich bezpečné ovládání.
Takže díky těmto informacím budete i vy vědět, jak je o každý jeden vůz postaráno při každé cestě vlakem. Stará se o ně skupina elektromechaniků, mechaniků, kteří zabezpečují bezpečný a bezproblémový chod vlaků na trati.
Zdroj: Železničář.cz