foto: ACRI / public domain/Moderní výhybky budou připraveny pro rychlovlaky
V Prostějově představili výhybku, která umožní českým vlakům jet až 350 km/h. Tato novinka z domácí produkce má připravit železnice na rychlovlaky, které brzy budou brázdit naše tratě. Ministr dopravy mluví o velké šanci pro český průmysl.
V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově proběhla prezentace inovativní výhybky, která najde uplatnění na budoucích vysokorychlostních železnicích v Česku. Tento unikátní výrobek umožní vlakům dosahovat rychlosti až 350 km/h v přímém směru a 230 km/h při přejíždění na jinou kolej. Výhybka je výsledkem vlastního vývoje společnosti a reprezentuje špičkovou technologii českého železničního průmyslu, uvádí tisková zpráva SŽ. kterou redakce obdržela emailem.
Ministr dopravy Martin Kupka zdůraznil, že projektování vysokorychlostních tratí v Česku pokročilo natolik, že je nutné připravit se na jejich realizaci po všech stránkách. "To je příležitost pro český železniční průmysl, který má bohatou tradici a je konkurenceschopný na světových trzích," uvedl.
Psali jsme
Stavba vysokorychlostních tratí s sebou nese mnoho otázek. Staré viadukty na trase Přerov – Bohumín, postavené už v 19. století, musí projít…
Společnost DT – Výhybkárna a strojírna již své produkty dodává na české koridorové tratě. V roce 2007 například instalovala výhybku umožňující jízdu 130 km/h v odbočném směru ve stanici Poříčany. Ve stanici Prosenice se pak podařilo zvýšit tuto rychlost na 160 km/h díky dvojici moderních výhybek.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda k tomu uvedl, že investice do moderních výhybek pomáhají zlepšovat parametry české železniční sítě. „Na naší síti máme na dvacet tisíc výhybek. Nové technologie, jako jsou výhybky s pohyblivým hrotem srdcovky, zvyšují komfort a plynulost provozu,“ dodal Svoboda.
Prostějovská výhybkárna exportuje své produkty do více než 30 zemí světa a nově představená výhybka je výsledkem dlouholetého vývoje. „Tento produkt je důkazem, že jsme schopni nabídnout konkurenceschopnou technologii s přidanou hodnotou vyrobenou v Česku,“ uvedl generální ředitel DT Marek Smolka.
Své k tomu měla co říct i Asociace podniků železničního průmyslu ČR (ACRI): „Český železniční průmysl neustále navyšuje podíl na dodávkách pro vysokorychlostní železnice. Jedná se o sofistikované produkty s vysokou přidanou hodnotou, které dnes vyhledávají zákazníci na nejnáročnějších trzích po celém světě,“ uvedla Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI.
Psali jsme
Švýcarská federální rada oznámila významnou investici do budoucnosti železniční nákladní dopravy s jednorázovou platbou 211 milionů USD (180 milionů…
Podle Vopálenské je český průmysl připraven hrát klíčovou roli při budování vysokorychlostních tratí v Česku: „Tyto investice jsou příležitostí, jak podpořit a zapojit domácí železniční průmysl. V tomto směru jsme připraveni úzce spolupracovat jak s Ministerstvem dopravy, tak se Správou železnic.“
Inovace z Prostějova dokazují, že české firmy mohou konkurovat na světových trzích a budou významnou součástí budoucích infrastrukturních projektů.
Zdroj: SŽ, ACRI