EU version

Rychlejší železnice realitou? Správa železnic vyhodnocuje zakázky pro úsek Uhersko – Pardubice

Rychlejší železnice realitou? Správa železnic vyhodnocuje zakázky pro úsek Uhersko – Pardubice
foto: Správa železnic/Nádraží Pardubice
22 / 07 / 2022

Na začátku července vydala Správa železnic veřejnou zakázku na rekonstrukci trati v úseku Uhersko – Pardubice. Na nově zrekonstruované trati by vlaky mohly jezdit rychlostí až 200 km/h.

Správa železnic momentálně vyhodnocuje veřejnou zakázku, kterou vydala 1. července s poslední možností podání 20. července. Jedná se o rekonstrukci přibližně dvaceti kilometrového úseku Uhersko – Pardubice. Předběžná cena je 8,6 milionu korun. A co je na ní zajímavého? Bezesporu to, že to je další trať připravovaná na možnost jízdy ve vyšších rychlostech, podobně jako pří stavbě části koridoru Praha – České Budějovice. O tom jsme Vás informovali zde.

Nová rychlost, kterou budou moci vlaky dosahovat, je až 200 km/h. Trať s tím pak musí splňovat bezpečnostní požadavky pro jízdu touto rychlostí, dále zajištění interoperability, parametrů pro nákladní dopravu nebo zvýšení kapacity dráhy. Celý projekt by pak měl navazovat na již existující, a to „Modernizace železničního uzlu Pardubice“ a „Choceň – Uhersko, BC“. Počítá se i s koordinací se studií „Studií proveditelnosti zajištění provozu vlaků o délce 740 m“, můžeme tedy říct, že se dočkáme provozu dlouhých nákladních vlaků na tomto úseku. Nakonec bude prověřena možnost výhradního provozu ETCS a souvisejícími benefity. 

Modernizace nemine ani několik stanic na opravovaném úseku, jmenovitě Kostěnice a Moravany. Tam dojde ke zrušení úrovňových nástupišť a budou vybudována nová podle potřeb kolejnic. Dočkáme se nejspíše klasických peronů, které budou mít zámkovou dlažbu a budou tvořeny bloky Tisher, patkami U90 a konzolových desek K230/K145. Přejezdy také doznají velkých změn. Ty stávající na úseku Uhersko – Pardubice budou zrušeny, protože nevyhovují rychlosti 200 km/h a bude se jednat se zhotovitelem projektu o možnosti nadjezdů a podjezdů. Tunelů se ovšem nedočkáme žádných.

Je více než zajímavé pozorovat tyto trendy české železnice, tedy evidentní přípravy na budoucí zrychlení vlaků. To je skvělá zpráva jak pro nákladní, tak i osobní železniční dopravu. Tratě tak budou moci pojmout vyšší objemy dopravy a s tím se navýší i jejich konkurenceschopnost. Otázkou zůstává, jestli jsou tyto projekty signálem brzké změny české legislativy, aby vlaky mohly dosahovat vyšších rychlostí.

 

 

Tagy