EU version

Rusko chce k Indickému oceánu přes Taliban. Kazachstán mu vyšlapává cestu

Rusko chce k Indickému oceánu přes Taliban. Kazachstán mu vyšlapává cestu
foto: Tiskové oddělení místopředsedy vlády v Kazachstánu/Setkání zástupců Kazachstánu a Afghánistánu
24 / 05 / 2025

Vlády Kazachstánu a Afghánistánu podepsaly dohodu o výstavbě železnice, která propojí Turkmenistán s Pákistánem přes Afghánistán. Významný projekt pomůže otevřít nové obchodní trasy a umožní Kazachstánu snadnější přístup k přístavům Indického oceánu.

Vláda Kazachstánu, reprezentovaná místopředsedou vlády a ministrem národního hospodářství Serikem Žumangarinem, a vláda Afghánistánu podepsaly protokol o společném projektu výstavby železnice, která protne území Afghánistánu od jeho severozápadní hranice s Turkmenistánem až na jihovýchod k hranici s Pákistánem. Začínat bude v afghánském městě Turgundi, a povede dále přes Herát a Kandahár do Spin Boldaku. Informoval o tom magazín The Astana Times.

Kazachstán získá přístup k přístavům Indického oceánu

Projekt zahrnuje železniční infrastrukturu a také doprovodné logistické zázemí v třetím největším afghánském městě Herátu. Projekt má pro Kazachstán zvláštní význam z hlediska rozšíření tranzitního propojení směrem k indickému oceánu, které nebylo možné plánovat v důsledku mnoho desetiletí trvajících válek v Afghánistánu. V návrzích na mapách však projekt existuje více než sto let. Jako první o něj usilovala Britániepodobně jako v dalších zemích jihovýchodní Asie, a myšlenka uskutečnit jej se periodicky objevovala vždy v příznivějších geopolitických konstelacích.

Strategií Kazachstánu je stát se dopravní křižovatkou v západovýchodním (mezi Evropou a Čínou) i severojižním směru, který zajistí logistický přístup k přístavům Indického oceánu. Podepsaný protokol předpokládá budoucí možnost založení společného podniku mezi železnicemi Kazachstánu, Afghánistánu a Turkmenistánu.

Rusko a Uzbekistán chystají vlastní projekt

Kazachstán plánuje do projektu transafghánské železnice investovat půl miliardy USD, přičemž celková délka tratí z Kazachstánu přes Turmenistán do Afghánistánu činí 700 kilometrů. O projekt se zajímá také Rusko, které podobně jako Kazachstán dlouhodobě usiluje o dopravní a logistické propojení k Indickému oceánu. Rusko ovšem spolupracuje na svém vlastním projektu se sousedním Uzbekistánem. Pracuje se na studii proveditelnosti a na odhadech, které části průmyslu by měly o spojení zájem.

Rekonstrukce válkou zničeného Afghánistánu

Po odchodu spojeneckých vojsk pod velením USA převzalo moc v Afghánistánu hnutí Taliban. Fundamentalistické hnutí se pro západní země možná překvapivě snaží otevřít zemi. Dopravní spojení jsou základem, protože spojení s Afghánistánem je v současné době možné jen silniční nákladní dopravou přes horské průsmyky a válkou zničené silnice. Talibán již začal s rekonstrukcí 75 kilometrů dlouhé zchátralé trati do severní metropole Mazár-i Šarífu. Podílejí se na ní subjekty z Turecka a z Ruska.

Formální, nicméně nezbytnou podmínkou je, aby se vláda Talíbů vymanila z mezinárodní izolace. Žádná země ji formálně neuznala a dokud se tento stav nepodaří zvrátit, jsou v nejistotě nejen jednání s dalšími státy, ale také diskuse s mezinárodními finančními institucemi. Podle Talíbánu s nimi ovšem už jednání probíhají. Afghánistán sám nikdy žádnou železnici nevybudoval, proto bude nezbytné spolupracovat se zahraničím. Dalším elementem do mozaiky možné železniční renesance je Írán, který je podobně jako Afghánistán izolován a pod rozsáhlým sankčním režimem.

Zdroj: The Astana TimesAfghanistan International 

Tagy