EU version

Jaké jsou investiční plány Správy železnic pro rok 2022? Rozpočet je stanoven na 53 miliard

Jaké jsou investiční plány Správy železnic pro rok 2022? Rozpočet je stanoven na 53 miliard
foto: Správa železnic tiskové materiály/Rozpočet 53 miliard korun. Jaké jsou plány Správy železnic v roce 2022?
09 / 02 / 2022

Během tohoto roku plánuje Správa železnic modernizovat železniční tratě, uzly, stanice včetně výpravních budov a je plánována i příprava vysokorychlostních tratí a zvýšení bezpečnosti na přejezdech. Manažer infrastruktury má v plánu navázat na rok minulý, kdy se Správě železnic podařilo velmi úspěšně čerpat z fondů EU a bylo využito 99,9 % všech dotačních prostředků. Na tento rok připadne Správě železnic rozpočet ve výši 53 miliard korun.

„V oblasti objemu investic držíme nastavené tempo a úspory hledáme hlavně v údržbě.  Prioritou je pak další postup v přípravě vysokorychlostních tratí, které nás propojí s Evropou a přinesou velké ekonomické benefity,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Prioritami bude např. přestavba uzlu Pardubice, rekonstrukce trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí a obnova trati mezi Velimí a Poříčany. Dále jsou v přípravách desítky projektů pro modernizaci a zvyšování bezpečnosti, jak přejezdů, tak systém ETCS, nebo elektrizace.

„Letošek je na české železnici výjimečný. Na jedné straně bude téměř po celý rok přerušený provoz mezi Brnem a Blanskem z důvodu realizace tří modernizačních projektů v tomto úseku. Na druhé straně se začne jezdit na zcela nových úsecích čtvrtého železničního koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi i Soběslaví a Doubím, což představuje na české železniční síti nových 28,7 km tratí a sedm zastávek,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Nejvýznamnější probíhající investiční akce v roce 2022

•    Adamov – Blansko, BC
•    Modernizace železničního uzlu Pardubice
•    Brno-Maloměřice St. 6 – Adamov, BC
•    ETCS+DOZ Votice – České Budějovice
•    Velim – Poříčany, BC
•    Zdvoukolejnění Pardubice-Rosice n. L. – Stéblová
•    Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, původní stopa, BC
•    Mstětice - Praha-Vysočany 
•    Rekonstrukce stanice Vsetín
•    Modernizace trati Sudoměřice – Votice
•    Modernizace trati Soběslav – Doubí
•    Uzel Plzeň, 5.stavba Lobzy – Koterov

Výše jsme zmínili vysokorychlostní tratě. V plánu je celkem 300 km vysokorychlostních tratí. První čtvrtletí vyhlásí Správa železnic výsledky architektonické soutěže na terminál VRT v Roudnici nad Labem a budeme si moci prohlédnout i jeho podobu. Technologické zajištění VRT postoupí do další fáze příprav a s tím bude spojena analýza trhu a následné zajištění vzorových technických řešení a licencí pro infrastrukturní prvky. Správa železnic také neopomene komunikaci a bude vše diskutovat s obcemi, kraji, veřejnými spolky, zájmovými sdruženími a občanskými iniciativami.

Momentálně v různých fázích probíhá rekonstrukce 53 nádražních budov. Na chráněných budovách v Českých Budějovicích, na Hlavním nádraží v Praze, v Plzni nebo v Pardubicích budou pokračovat renovace. Taktéž bude dokončena oprava nádražních objektů v Berouně, Písku nebo Veselí nad Lužnicí. 73 objektů prošlo v roce 2021 kompletní rekonstrukcí. Financování těchto projektů bylo ve výši dvou miliard korun.

150 železničních přejezdů se dočká dokončení zlepšování bezpečnosti a dále bude Správa železnic zahajovat modernizaci dalších úrovňových křížení na české železniční síti. V roce 2022 připadne na modernizaci přejezdů přibližně 2,4 mld. Kč.

 

Zdroj: Tiskové zprávy SŽ

Tagy