foto: Správa železnic tiskové materiály/Rozpočet 53 miliard korun. Jaké jsou plány Správy železnic v roce 2022?
Během tohoto roku plánuje Správa železnic modernizovat železniční tratě, uzly, stanice včetně výpravních budov a je plánována i příprava vysokorychlostních tratí a zvýšení bezpečnosti na přejezdech. Manažer infrastruktury má v plánu navázat na rok minulý, kdy se Správě železnic podařilo velmi úspěšně čerpat z fondů EU a bylo využito 99,9 % všech dotačních prostředků. Na tento rok připadne Správě železnic rozpočet ve výši 53 miliard korun.
„V oblasti objemu investic držíme nastavené tempo a úspory hledáme hlavně v údržbě. Prioritou je pak další postup v přípravě vysokorychlostních tratí, které nás propojí s Evropou a přinesou velké ekonomické benefity,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Prioritami bude např. přestavba uzlu Pardubice, rekonstrukce trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí a obnova trati mezi Velimí a Poříčany. Dále jsou v přípravách desítky projektů pro modernizaci a zvyšování bezpečnosti, jak přejezdů, tak systém ETCS, nebo elektrizace.
„Letošek je na české železnici výjimečný. Na jedné straně bude téměř po celý rok přerušený provoz mezi Brnem a Blanskem z důvodu realizace tří modernizačních projektů v tomto úseku. Na druhé straně se začne jezdit na zcela nových úsecích čtvrtého železničního koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi i Soběslaví a Doubím, což představuje na české železniční síti nových 28,7 km tratí a sedm zastávek,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Nejvýznamnější probíhající investiční akce v roce 2022
• Adamov – Blansko, BC
• Modernizace železničního uzlu Pardubice
• Brno-Maloměřice St. 6 – Adamov, BC
• ETCS+DOZ Votice – České Budějovice
• Velim – Poříčany, BC
• Zdvoukolejnění Pardubice-Rosice n. L. – Stéblová
• Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, původní stopa, BC
• Mstětice - Praha-Vysočany
• Rekonstrukce stanice Vsetín
• Modernizace trati Sudoměřice – Votice
• Modernizace trati Soběslav – Doubí
• Uzel Plzeň, 5.stavba Lobzy – Koterov
Výše jsme zmínili vysokorychlostní tratě. V plánu je celkem 300 km vysokorychlostních tratí. První čtvrtletí vyhlásí Správa železnic výsledky architektonické soutěže na terminál VRT v Roudnici nad Labem a budeme si moci prohlédnout i jeho podobu. Technologické zajištění VRT postoupí do další fáze příprav a s tím bude spojena analýza trhu a následné zajištění vzorových technických řešení a licencí pro infrastrukturní prvky. Správa železnic také neopomene komunikaci a bude vše diskutovat s obcemi, kraji, veřejnými spolky, zájmovými sdruženími a občanskými iniciativami.
Momentálně v různých fázích probíhá rekonstrukce 53 nádražních budov. Na chráněných budovách v Českých Budějovicích, na Hlavním nádraží v Praze, v Plzni nebo v Pardubicích budou pokračovat renovace. Taktéž bude dokončena oprava nádražních objektů v Berouně, Písku nebo Veselí nad Lužnicí. 73 objektů prošlo v roce 2021 kompletní rekonstrukcí. Financování těchto projektů bylo ve výši dvou miliard korun.
150 železničních přejezdů se dočká dokončení zlepšování bezpečnosti a dále bude Správa železnic zahajovat modernizaci dalších úrovňových křížení na české železniční síti. V roce 2022 připadne na modernizaci přejezdů přibližně 2,4 mld. Kč.
Zdroj: Tiskové zprávy SŽ