foto: Správa železnic/Rekonstrukce nádraží Roudnice nad Labem je skoro u konce. Zbývají dokončovací práce
Rekonstrukce poměrně frekventovaného nádraží Roudnice nad Labem, které se nachází na koridorové trati Praha – Ústí n. L. - Děčín. je téměř u konce. Dokončovací práce trvají, cestující ho však mohou plně využívat. Stavba probíhala ve třech etapách.
Cílem stavby bylo zhotovení rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v ŽST Roudnice n. L. v režimu BIM. Plánem byla úplná peronizace, což znamená vybudování nového ostrovního nástupiště s bezbariérovým přístupem. Ten se dá vyřešit pomocí podchodu s dostatečnou kapacitou. V případě Roudnice n. L. budou s podchodem propojeny výtahy. Stavba nádraží Roudnice n. L. se rozdělila celkem do tří etap. První byla přípravná fáze, která začala v srpnu 2021. Stavaři připravili kabelové propojení mezi sudou skupinou kolejí a výpravčí budovou.
Druhá etapa začala v únoru roku 2022. Práce zde zahrnovaly rekonstrukci sudých kolejí, které se skládají celkem ze tří kolejí o délce více jak dva kilometry; částečnou rekonstrukci nástupiště; část podchodu; šachtu na budoucí výtahy a ostrovní nástupiště s novým zastřešením, novým světlem a sdělovací zařízení.
Psali jsme
Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní zpravodajství z 26. železniční konference, kterou spolupořádá SUDOP Praha a.s. a Správa železnic. Hlavními…
Třetí etapa začala v červnu 2022 a navazovala na předchozí práce. Tentokrát se rekonstrukce přesunula na liché koleje. Ty se původně skládaly ze 3 tří kolejí, stejně jako u sudých skupin. Jedna kolej byla využita jako prostor pro poloostrovní nástupiště. Vcelku je nyní na nádraží 5 průběžných kolejí.
Celkově pak vznikla tři nová zastřešená nástupiště s novým osvětlením a kamerovým systémem. Dvě z toho jsou ostrovní a jedno vnější. Dále se upravovalo trakční vedení, modernizovalo zabezpečení na novou ústřednu typu ESA. Také výpravní budova prošla změnami. Upravovaly se zde dvě místnosti a konstrukce stropních prostor. Nádraží se podařilo peronizovat. Všechna nástupiště jsou mimoúrovňová s pomocí podchodu pod kolejištěm. Východ je možný pomocí schodiště nebo výtahu.
I přes to, že cestující již mohou nádraží plně využívat, dokončovací práce budou trvat do konce roku. Je nutná úprava trakčního vedení, finalizace podchodu, výtahů a podhledů na nástupištích. Jakmile bude vše hotové, provoz vlaků bude až 140 km/h.
Psali jsme
Na Železničnej konferencii 2023, konajúcej sa v Prahe nám pre RAILTARGET poskytol rozhovor Miroslav Garaj, riaditeľ odboru stratégie ŽSR, ktorý bol…
Železniční trať Praha–Děčín
Trať označená číslem 090 je dvoukolejnou elektrizovanou tratí, která je součástí 1. tranzitního koridoru a součástí celostátní dráhy. Funguje od roku 1850, kdy byla vybudována jako součást Severní státní dráhy. Trať je od roku 1986 elektrizovaná a na přelomu 20. a 21. století byla modernizována, takže v úseku Kralupy nad Vltavou – Lovosice mohou vlaky jezdit rychlostí až 160 km/h.
Celá trať vede po rovině v blízkosti řek Vltava a Labe. Od těchto řek se vzdaluje jen ve dvou úsecích, a to na vzdálenost nejvíce čtyř kilometrů. V úseku od Lovosic do Děčína vede v těsné blízkosti Labe. Prochází šesti tunely.
Nádraží v průběhu let
Stanice byla vybudována jako součást společnosti Severní státní dráha (NStB) za cílem spojit Prahu a Drážďany. V Roudnici nad Labem kvůli ní byla zbourána část historického centra, konkrétně západní mostecká věž a kostel svatého Václava, založený pražským biskupem Janem IV. z Dražic ve 30. letech 14. století.
Psali jsme
Konzorcium troch firiem z Česka pod vedením pražskej spoločnosti Kontron Transportation získalo na Slovensku zákazku v hodnote 39,39…
Do provozu byla uvedena 1. června roku 1850 a to úsekem z Prahy do Lovosic. Další rok už mohli cestující pokračovat až do Děčína. V roce 1854 se staly provozovateli Rakouské státní dráhy. Později, na návrh architekta Aloise Otokara Samohrda, byla ke stanici přistavěna čekárna III. třídy, kryté nástupiště a jedna dopravní kolej. V roce 1918 pak správu přebraly Československé státní dráhy a místní dráha byla tak až do roku 1925 zestátněna.
Po rozhodnutí Ministerstva železnic v letech 1929–1932 probíhala přestavba celého areálu. Navýšení kapacity bylo docíleno přestavěním a rozšířením kolejiště a přesunutím nákladového nádraží do stanice Roudnice nad Labem-Bezděkov. Staré nádraží bylo nahrazeno funkcionalistickou budovou podle návrhu architekta Vojtěcha Krcha.