EU version

Razantní změny v pražské MHD. Stanice Pankrác se na rok uzavře

Razantní změny v pražské MHD. Stanice Pankrác se na rok uzavře
foto: DPP / Public domain/Vizualizace metra D
17 / 11 / 2023

Stanice Pankrác na lince metra C bude uzavřena na celý rok. To razantně ovlivní městskou hromadnou dopravu v Praze.

Zastávka na Pankráci bude uzavřena v souvislosti s výstavbou metra D, a to již od roku 2025. Nově zde vznikne zde přestupní stanice. V rámci této modernizace je v plánu například nahrazení zastaralého osvětlení a vybudování veřejných toalet. Dle dokumentu, který má k dispozici redakce portálu iDnes.cz, by mělo dojít i k výstavbě podchodu. Ten by měl zlepšit dostupnost mezi tramvajovou tratí z Pankráce na Budějovickou a úsekem Na Strži. Dokument byl v pondělí schválen pražskými radními.

Metro D je infrastrukturním projektem desetiletí, který bude stát miliardy. Plán výstavby této linky byl zahájen již v devadesátých letech minulého století, ale kvůli nedostatečným finančním prostředkům a jiným problémům byl celý projekt nespočetněkrát odložen. Za poslední roky je tomu ale jinak. O projekt se začal jevit zájem a celý proces začal nabírat na rychlosti.

DPP / Public domain

Pražské metro D bude zahrnovat celkem deset stanic. V centru Prahy bude začínat na trase A ze zastávky Náměstí Míru. S linkou C se bude křížit na Pankráci odkud bude dále pokračovat až na jižní okraj města do cílové destinace Depo Písnice. Díky této nové lince dojde k odlehčení přetížených tras stávajícího metra a k propojení centra s jihozápadní částí města. Dokončení a zprovoznění veškerých úseků metra D bude dle odhadů DPP někdy na podzim roku 2029.

Tendr na budování nové linky metra s sebou nese jisté spory. První úsek metra D, Pankrác – Olbrachtova, bude realizovat sdružení pěti mezinárodních společností. Mezi nimi jsou Subterra a.s, HOCHTIEF CZ a.s., HOCHTIEF Infrastructure GmbH, Ed. Züblin AG a STRABAG a.s. Celková částka za výstavbu tohoto úseku činí necelých 14 miliard korun.

Zakázku na realizaci plánované druhé části linky D vyhrála společnost Subterra z koncernu Metrostav. Jedná se o úsek mezi budoucími zastávkami Olbrachtova a Nové Dvory. Konkurenční společnosti, které v soutěži neuspěly se proti rozhodnutí DPP vzbouřily. Vítězná Subterra měla údajně falzifikovat údaje v životopisech svých manažerů a stavbyvedoucích.

DPP / Public domain

STRABAG pražskému dopravnímu podniku vyčítá, že neudělal dost pro to, aby se zmiňované nesrovnalosti odhalily. Praha chce nyní kvůli těmto obviněním přizvat k celé situaci protikorupční organizaci Transparency International (TI). Dle slov ředitele české pobočky TI, Ondřeje Kopeckého je již pozdě tuto situaci řešit. Jeho názor je takový, že měli být přizváni již na začátku celého procesu.

Zdroj: iDnes

Tagy