foto: globalrailwayreview.com/CER/CER
Redakce RAILTARGET se podrobně věnuje klíčovým argumentům z železničního manifestu, které vysvětlují, proč je železnice nepostradatelná pro zelenou transformaci Evropy, její společenskou odolnost a ekonomickou inovaci.
Manifest CER zdůrazňuje tři hlavní důvody pro upřednostnění železnice: její klíčovou roli při dokončení zelené transformace Evropy, její odolnost ve zpevňování společenské a ekonomické struktury EU a její schopnost podporovat ekologičtější, digitálně integrované ekonomické ekosystémy.
Železniční doprava je obzvláště přesvědčivá z hlediska ochrany životního prostředí; je považována za nejudržitelnější druh dopravy s výrazně nižšími emisemi skleníkových plynů (GHG). Od roku 1990 se železnici podařilo nejen snížit emise skleníkových plynů, ale také zvýšit objem dopravy - v roce 2020 železnice přepravila přibližně 11,5 % nákladu a 5,5 % cestujících ze všech druhů dopravy uvnitř EU. Vzhledem k tomu, že 81,6 % železničních vlakových kilometrů je provozováno na elektrický pohon a 57 % železniční sítě EU je elektrifikováno, je toto odvětví připraveno v budoucnu fungovat výhradně na obnovitelnou energii a nabízet bezemisní dopravní služby.
Psali jsme
Sdružení pro evropské železniční a infrastrukturní společnosti (CER) představil dlouho očekávaný manifest nazvané „Rail Manifesto“. Tento dokument…
Manifest dále podrobně popisuje, jak železnice zajišťují stabilitu v krizových situacích. Například v reakci na geopolitické události, jako je válka na Ukrajině, kde železnice sehrála klíčovou roli při evakuaci uprchlíků a udržení základních obchodních tras. Energetická účinnost železnice se stala strategickou výhodou v době, kdy se Evropa potýkala s prudkým nárůstem cen energií, přičemž v srpnu 2022 dosáhly ceny zemního plynu maxima 44 EUR/MWh a elektřiny 107 EUR/MWh. V takové době se nižší spotřeba energie na cestujícího nebo tunokilometr železnice ukázala jako zásadní, což podpořilo její roli při udržování udržitelné mobility v napjatých podmínkách.
Manifest také zdůrazňuje finanční absorpční kapacitu železnice a uvádí, že v rámci Nástroje pro oživení a odolnosti EU (RRF) již členské státy alokovaly přibližně 55 miliard EUR na železniční projekty, překračující povinné investiční cíle pro zelené projekty. Tyto investice podporují železniční infrastrukturu a posilují přínos tohoto sektoru pro zelenou a digitální transformaci EU.
Zdroj: CER; EU
Tagy