EU version

Rail Manifesto: Spravedlivá hospodářská soutěž a finanční podpora jako základní pilíře politiky CER

Rail Manifesto: Spravedlivá hospodářská soutěž a finanční podpora jako základní pilíře politiky CER
foto: CER / Public domain/Launch Event European Rail Manifesto 'On Track For Europe' 2024-2029
30 / 04 / 2024

RAILTARGET pokračuje v seriálu "Rail Manifesto", který podrobně popisuje nejnovější dokument Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) "On Track for Europe”. Dokument určuje směr budoucí železniční politiky pro roky 2024-2029. Dnes si přiblížíme první dva základní pilíře.

Manifest CER zdůrazňuje nutnost přechodu osobní a nákladní dopravy na železnici, aby bylo možné plnit cíle EU v oblasti klimatu. Tento přechod je považován za zásadní pro snížení emisí uhlíku a zvýšení energetické bezpečnosti a hospodářské soudržnosti EU.

Tato vize, jak bylo uvedeno v našich předchozích článcích, je postavena na čtyřech strategických pilířích:

Za prvé. Podpora spravedlivé hospodářské soutěže mezi různými druhy dopravy s cílem optimalizovat silné stránky jednotlivých druhů dopravy a integrovat je do účinných multimodálních řetězců mobility.

Za druhé. Zajištění finanční podpory železniční infrastruktury s cílem odstranit současné deficity financování.

Třetím bodem je zavádění klíčových technologií, jako je European Rail Traffic Management System (ERTMS) a Digital Automatic Coupling (DAC), s cílem zvýšit efektivitu a propojení železnic.

Za čtvrté. Reforma politiky hospodářské soutěže s cílem sladit ji s evropským Green Dealem a podpořit jej.

CER se především zasazuje o vytvoření regulačního prostředí, v němž bude převládat spravedlivá hospodářská soutěž, která umožní každému druhu dopravy vyniknout na základě jeho přirozené efektivity a snížit celkové náklady na dopravu o 40 % ve srovnání se silniční dopravou. Navzdory desítkám let prosazování tohoto cíle je pokrok pomalý. Podle CER patří mezi výrazné nedostatky zastavení reforem v oblasti zpoplatnění silniční infrastruktury a pomalé tempo revize směrnice o zdanění energie v rámci iniciativy Fit for 55. Manifest kritizuje nerovnoměrné daňové zacházení, například osvobození od DPH u mezinárodních leteckých jízdenek, které není rozšířeno na železniční jízdenky ve všech členských státech.

Nedávný návrh na revizi směrnice o kombinované dopravě (Combined Transport Directive) je považován za pozitivní vývoj, ačkoli CER upozorňuje, že její provádění zůstává náročné, a požaduje lepší podporu vnitrostátních intermodálních operací a rychlejší investice do překladišť.

Finanční udržitelnost tvoří jádro strategie CER jako druhý pilíř. Navzdory mírnému zvýšení výdajů EU na železniční infrastrukturu - z 39,1 miliardy EUR v roce 2015 na 41,8 miliardy EUR v roce 2020 - manifest upozorňuje na nedostatek investic ve srovnání s poptávkou. V období 2021-2030 činí odhadovaná výše potřebného financování jen pro hlavní síť TEN-T přibližně 500 miliard EUR. Manifest kritizuje pomalé tempo a nepřiměřenost současných finančních opatření a zdůrazňuje potřebu komplexních, dlouhodobých finančních strategií, které zajistí údržbu, obnovu a rozšíření železniční infrastruktury. 

Manifest poukazuje na to, že veřejné dotace jsou sice i nadále zásadní, ale nepostačují k uspokojení všech potřeb. Vyzývá k vyváženému přístupu, který by zahrnoval soukromé investice k překlenutí nedostatků ve financování, zejména v oblasti posilování přeshraniční konektivity. Kromě toho manifest zdůrazňuje, že je důležité sladit mechanismy financování EU, jako je Multiannual Financial Framework (MFF), s dlouhodobými cíli v oblasti infrastruktury, aby se zajistila stabilita a predikce financování.

 

Při pokračování našeho seriálu o manifestu CER je stále více zřejmé, že cesta k udržitelné evropské železniční síti je stejně tak o inovativní politické reformě jako o zajištění nezbytných investic. 

Sledujte RAILTARGET, pro více informací o budoucnosti železniční dopravy.

Zdroj: CER; Redakce RT; EU; 

Tagy