foto: Ministerstvo dopravy/jednání k PPP projektu VRT Přerov–Ostrava
Byl sestaven kompletní tým poradců pro PPP projekt k úseku VRT mezi Přerovem a Ostravou. Začínají práce na koncesní smlouvě.
Pro PPP projekt vysokorychlostní tratě (VRT) mezi Přerovem a Ostravou byla vybrána kompletní sestava odborných poradců, jak informovala Správa železnic v tiskové zprávě. Hlavním transakčním poradcem se stala Mezinárodní finanční korporace (IFC), která je zároveň členem skupiny Světové banky. Správa železnic ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a IFC také zahájila přípravu zadávací dokumentace pro výběr koncesionáře a samotné koncesní smlouvy.
VRT Přerov–Ostrava: PPP tým je kompletní
IFC byla vybrána již letos na jaře, od té doby pracovala na sestavení celého týmu odborných poradců z oblastí práva, techniky, financí a životního prostředí. Přední čeští a zahraniční partneři nyní začínají pracovat na dalších výzvách spojených s projektem, ať už jde o zadávací dokumentaci, ekonomické modely, nebo přípravu návrhu koncesní smlouvy.
„Projekt vysokorychlostní tratě mezi Přerovem a Ostravou je příkladem prvního využití PPP v tomto důležitém segmentu železniční dopravy. Je to cesta, jak propojit veřejné investice s odborností a odpovědností soukromého sektoru. Cílem je nejen rychlejší spojení, ale také kvalitnější příprava a efektivnější výstavba,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Psali jsme
Velký mezinárodní partner, EBRD, se ujímá přípravy české rychlotratě mezi Brnem a Přerovem. Společně se Správou železnic zrychlí výstavbu…
Cílem PPP projektu je najít spolehlivého partnera
Mezi partnery projektu patří společnosti CMS Cameron McKenna a Kruták & Partners, kteří se starají o právní poradenství. Společnost Ernst & Young, patřící do tzv. velké čtyřky, pomáhá s finančním a daňovým poradenstvím. Na technických otázkách spolupracují Setec International a česká společnost Valbek. Poradenství v oblasti environmentálních a sociálních aspektů projektu pokrývají společnosti Integra Consulting a DVOKUT-ECRO.
Výhodou vybraných společností jsou jednak jejich zkušenosti s přípravou evropských vysokorychlostních projektů, jednak znalosti z českého prostředí v oblastech legislativy a techniky.
„Sestavili jsme tým, který má zkušenosti s přípravou a realizací vysokorychlostních tratí v náročných evropských podmínkách. V tuto chvíli se zaměřujeme na co nejkvalitnější přípravu soutěže, nechceme jen najít dodavatele, ale získat partnera, který dokáže stavět i provozovat trať na vysoké úrovni. Tomu odpovídá i důraz, který klademe na zadání a smluvní strukturu,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Psali jsme
Bezpečnost provozu, dekarbonizace, autonomní vlaky i příchod mladé generace – to jsou témata, která rezonovala v rozhovoru s generálním…
PPP poprvé na železnici
PPP je speciální formou financování prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru (z anglického Public Private Partnership). Na české železnici se jedná o zcela novou formu financování, nicméně na silnicích byl již PPP model vyzkoušen při dostavbě dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem.
PPP spojuje efektivitu a know-how soukromého sektoru se stabilitou a zárukami sektoru veřejného. V rámci těchto projektů je povinností koncesionáře nejen postavit objekt, ale po stanovenou dobu také udržovat (zpravidla 25–30 let). Stát si tím pojišťuje, že stavba bude provedena natolik kvalitně, aby byla zaručena její plná funkčnost po celé období.