foto: SIEMENS /Mireo Plus H
Siemens Mobility staví pro společnost Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) sedm dvouvozových vlaků Mireo Plus H poháněných palivovými články. Přechod z nafty na vodík na dráze Heidekrautbahn sníží roční emise CO₂ přibližně o tři miliony kilogramů a ušetří 1,1 milionu litrů nafty. Vodíková flotila bude dodána na podzim roku 2024. Provoz vlaků v síti Heidekrautbahn (RB27) je plánován od prosince 2024.
Společnost Siemens Mobility získala od společnosti Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) zakázku na dodávku sedmi dvouvozových vlaků Mireo Plus H pro síť Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Braniborsko. Tento vodíkový vlak druhé generace, vybavený pohonem na palivové články a lithium-iontovou baterií, zajišťuje mobilitu zcela bez emisí CO₂.
"Cestování vlakem je dnes zdaleka nejšetrnějším způsobem cestování ke klimatu. Jsme obzvláště hrdí na to, že naše první zakázka na flotilu vlaků na vodíkový pohon umožní bezemisní železniční dopravu i na neelektrifikovaných tratích," řekl Michael Peter, generální ředitel společnosti Siemens Mobility. "Náš vlak Mireo Plus H je vodíkový vlak nové generace, který spojuje inovace s udržitelností. Díky svému dlouhému dojezdu, rychlejšímu zrychlení a nejmodernějším technologiím nastaví nové standardy v oblasti bezemisní osobní dopravy."
"Jsme hrdí na to, že můžeme provozovat Heidekrautbahn, první železniční síť v regionu Berlín-Braniborsko, která bude využívat vlaky na vodíkové palivové články," řekl Detlef Bröcker, generální ředitel společnosti Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). "Se společností Siemens Mobility má Niederbarnimer Eisenbahn po boku zkušeného a spolehlivého partnera. Vysoce inovativní vlaky na vodíkový pohon jsou nejen šetrné k životnímu prostředí, ale také poskytují moderní vybavení a funkce přizpůsobené potřebám našich cestujících. Přímé zapojení výrobce do údržby vlaků navíc zajistí vysokou míru jistoty, pokud jde o dostupnost vlaků. Provozováním technologicky a ekologicky modernizované železnice chceme aktivně podpořit přechod na novou energetiku a dopravu a zatraktivnit místní veřejnou dopravu pro příměstskou dopravu a cestovní ruch."
Mireo Plus H je vysoce vyspělý vodíkový vlak druhé generace s vodíkovým trakčním systémem o výkonu 1,7 MW, který zajišťuje zrychlení až 1,1 m/s2 a maximální rychlost 160 km/h. Vlak má navíc nejnižší náklady na životní cyklus na trhu a lze jej doplnit za pouhých 15 minut. Energeticky úsporná a ekologická konstrukce vlaku Mireo je založena na samonosné, svařované a integrální lehké hliníkové konstrukci. Vylepšená aerodynamika vlaku spolu s energeticky účinnými součástmi a inteligentním řízením elektrického systému rovněž pomáhají snižovat emise a spotřebu zdrojů.
Dvouvozové vlaky mají komfortně zařízené, prostorné interiéry. Cestující mají k dispozici bezplatné Wi-Fi, dynamické zobrazení informací pro cestující v reálném čase, speciálně vyhrazený prostor pro rodiny a dva víceúčelové prostory s velkým prostorem pro kočárky, invalidní vozíky a až dvanáct jízdních kol. Motorové vozy mají na každé straně troje dveře, které umožňují cestujícím na invalidním vozíku nebo s kočárky snadno nastoupit nebo vystoupit z vlaku, a to i na nižších nástupištích. Nový design značení ve vozech také usnadňuje rychlou, nekomplikovanou, a především bezbariérovou výměnu cestujících.
Součástí zakázky uzavřené se společností Siemens Mobility je také desetiletá smlouva na servis a náhradní díly (TSSSA) až do roku 2034. Siemens Mobility tak zajistí dostupnost vlaků po celou dobu trvání přepravní smlouvy. Servisní smlouva zahrnuje nejen zajištění všech potřebných činností v oblasti údržby, servisu a oprav, ale také jejich průběžný další rozvoj a přizpůsobení specifickému využití vlaků provozovaných na Heidekrautbahn podle potřeb zákazníka.
Využití vlaků na vodíkový pohon na lanovce Heidekrautbahn je součástí vědecky podporovaného společného pilotního projektu financovaného spolkovou vládou a spolkovými zeměmi Berlín a Braniborsko. Projekt je zaměřen na vytvoření regionální udržitelné vodíkové infrastruktury, která zahrnuje také hybridní elektrárnu a systém nádrží. Veškerý provoz vlaků na trati RB27 má být prováděn výhradně na zelenou – tedy regenerativní a regionálně vyráběnou - energii. Přechodem z nafty na vodík sníží společnost Heidekrautbahn své roční emise CO₂ přibližně o tři miliony kilogramů a ušetří 1,1 milionu litrů nafty.
Zdroj: Siemens