foto: Alstom/První dynamické testy TGV M společnosti Alstom probíhající v České republice. Podívejte se na podrobný testovací program
Od 7. prosince 2022 je na zkušebním polygonu Velim v České republice první zkušební vlak TGV M z řady Avelia Horizon společnosti Alstom. Tato testovací kampaň potrvá téměř 6 měsíců a je součástí dlouhé série zkoušek této nové generace vysokorychlostních vlaků.
Rozhodující testovací kampaně pro přijetí vlaku a jeho spolehlivost
Testovací program TGV M se skládá z následujících fází:
1. Statické a kvazistatické zkoušky:
Každý prvek vybavení vlaku byl nejprve posouzen samostatně, aby se ověřila jeho vlastní výkonnost a životnost. Poté byl zkušební vlak po sestavení testován v závodě Alstom Bellevue (ve Francii) v klidovém stavu a následně při rychlosti nepřesahující 30 km/h. Byla ověřena funkčnost všech zařízení integrovaných do vlaku a jejich vzájemná interakce.
2. Předvalidační zkoušky:
Předvalidační zkoušky se nejprve provádějí na místě Velim. Jedná se o uzavřený okruh, kde je provoz méně omezený než na vnitrostátních železničních sítích a především zde nedochází k interakci s komerční dopravou. Cílem je zde ověřit celkový provoz vlaku, odstranit rizika, která se objevila ve fázi návrhu ve vztahu k regulačním požadavkům, a odpovídajícím způsobem upravit digitální modelování. Tato fáze probíhá při rychlostech do 200 km/h.
Na základě této sekvence budou zkoušky pokračovat provozem na francouzské vnitrostátní síti. Celkové fungování vlaku bude testováno až do rychlosti 320 km/h.
Psali jsme
Redakce RAILTARGET vám přináší další exkluzivní rozhovor s Annou Haitmanovou, průvodčí historických tramvají v Dopravním podniku hl. m. Prahy…
3. Vstupní zkoušky:
Ty spočívají v testování provozu pomocí reprodukce konfigurací a souvislostí, s nimiž se vlak může setkat během celé své životnosti (zhoršené režimy, povětrnostní podmínky, překážky na síti atd.). Budou prováděny na francouzské vnitrostátní síti s provozem do 320 km/h akreditovanou organizací. Přijímací zkoušky umožní získat oprávnění k obchodnímu provozu, které vydává ERA (Evropská železniční agentura).
4. Vytrvalostní zkoušky:
Během dlouhého období před zahájením komerčního provozu bude po francouzské vnitrostátní síti jezdit několik vlakových souprav, aby se otestovala spolehlivost vlaku v reálných provozních podmínkách. Testovány budou všechny funkce, zejména ty, které se týkají pohodlí cestujících. Tyto zkoušky budou také příležitostí pro strojvedoucí a průvodčí SNCF Voyageurs, aby se seznámili s tímto novým vlakem a jeho inovacemi.
Na konci všech těchto zkoušek bude mít TGV M za sebou celkem 350 týdnů testování a ujede více než milion kilometrů, než se s vysokorychlostním vlakem budoucnosti seznámí první zákazník.
6 měsíců testů ve Velimi před zapojením do francouzské železniční sítě
Ve Velimi v současné době probíhají předvalidační zkoušky potřebné pro dynamický vývoj TGV M, které provádí společnost Alstom s podporou zkušební agentury oddělení techniky SNCF Voyageurs.
Zkušební areál ve Velimi, vybavený vysoce výkonnou infrastrukturou, se skládá z okruhu, na němž se kolejová vozidla mohou pohybovat rychlostí až 200 km/h. Po příjezdu do Velimi byly zahájeny zkoušky TGV M a během necelého týdne bylo úspěšně dosaženo postupného zvyšování rychlosti na 200 km/h. Velmi krátká doba, hluboko pod prognózami. Jakmile byla tato fáze ukončena, začaly první fáze funkčních vývojových zkoušek: brzdění bez zátěže a pod zátěží, zkoušky pantografů, zkoušky signalizace (komunikace mezi vlakem a pozemní infrastrukturou) atd.
Psali jsme
FC Viktoria Plzeň měla v neděli 12. února duel 19. kola Fortuna ligy proti Českým Budějovicím. Někteří fanoušci Českých Budějovic však nebyli schopni…
Cílem této klíčové sekvence, která stále probíhá, je zajistit soulad s bezpečnostními požadavky na železniční provoz a předložit žádost o povolení k provozu zkušebního vlaku na francouzské státní železniční síti (RARTT).
Tato zkušební kampaň také umožňuje strojvedoucím SNCF Voyageurs převzít řízení vlaku a poznat své pracovní prostředí. Kabina strojvedoucího byla pečlivě navržena s podporou strojvedoucích SNCF, aby vyhovovala jejich potřebám z hlediska pohodlí, prostoru a ergonomie.
Další kroky
Klimatické testy ve Vídni na začátku března
Další motorový vůz určený pro klimatické testy vyjede v polovině února ze závodu Alstom v La Rochelle do zkušebního závodu ve Vídni v Rakousku.
Tyto testy jsou v současném kontextu globálního oteplování/rozvodnění klíčové. Cílem je vyhodnotit energetickou účinnost. Vytvoření optimálního tepelného komfortu uvnitř vozidla totiž vede k vysoké spotřebě energie pomocnými systémy (větrání, klimatizace).
Od začátku března budou na místě zahájeny testy v klimatické komoře. Budou probíhat v teplotním rozmezí od -20 °C do +40 °C. Program zahrnuje:
- Simulace slunečního svitu až do 800 W/m².
- simulaci větru o rychlosti až 160 km/h
- Zkoušky vytápění, klimatizace a izolace podvozku i kabiny řidiče a osobních vozů.
Nejenže je to součást procesu kvalifikace vlaku, ale aktivně přispěje k plánovanému 20% snížení spotřeby energie TGV M.
Zkoušky na francouzské vnitrostátní železniční síti na jaře
Díky úspěchu těchto jednotlivých kroků budou moci být zahájeny testy na francouzské národní železniční síti: vlak bude testován při rychlosti 320 km/h na jaře 2023.
Psali jsme
Premiér Fiala dnes podnikl cestu do Moravskoslezského kraje. V rámci svého programu navštívil i nový terminál v Mošnově. Po otevření…
Vyšší kapacita, ekologičtější, lepší spojení, lepší dostupnost
K dnešnímu dni bylo objednáno 115 jednotek (100 vnitrostátních a 15 mezinárodních vlakových souprav). Vlak TGV M bude využíván jak pro dopravu INOUI, tak pro dopravu OUIGO TGV a vyznačuje se zásadními inovacemi:
- Mají bezprecedentní modularitu, která umožňuje přizpůsobit počet vozů co nejvíce potřebám trhu (7, 8 nebo 9), rychle přeměnit prostor 1. třídy na prostor 2. třídy a naopak, změnit konfiguraci interiéru odebráním nebo přidáním sedadel, míst pro kola nebo zavazadla atd.
- 20% nárůst palubního prostoru, tj. možná nabídka až 740 míst oproti současným maximálně 634.
Mimořádně konkurenceschopná energetická účinnost a uhlíková stopa na cestujícího: uhlíková stopa vlaku TGV M je nejnižší na trhu a 97 % součástí vlaku je recyklovatelných. Snížením emisí CO² o 32 % je vlak TGV M plně v souladu se závazky skupiny SNCF v oblasti životního prostředí, které jsou stanoveny v programu SNCF Voyageurs "Planète Voyages", jehož cílem je snížit uhlíkovou stopu a spotřebu energie všech jejích činností.
- Přístup k rozvíjejícím se propojeným službám, které odpovídají potřebám cestujících, jako je Wi-Fi ve vlaku, a také kompletní informace v reálném čase v různých částech vlaku.
- Vysoce "komunikující" vlaková souprava, jejíž senzory nepřetržitě přenášejí tisíce údajů, které umožňují prověřit vlak v reálném čase ze všech úhlů pohledu a optimalizovat tak jeho údržbu a dostupnost,
- Zvýšená dostupnost ve vlaku ve prospěch všech cestujících.
TGV M, projekt podporovaný francouzskou vládou prostřednictvím ADEME a "Secrétariat Général Pour l'Investissement" (SGPI), jehož první vlakové soupravy mají být uvedeny do komerčního provozu na konci roku 2024, těží ze znalostí špičkových odborníků společnosti Alstom a oddělení Matériel a TGV-INTERCITES společnosti SNCF Voyageurs, sdružených na společné platformě.
Zdroj: Alstom