EU version

Projekt VRT má podporu napříč politickým spektrem. V čem vidí čeští politici příležitosti k dalšímu rozvoji?

Projekt VRT má podporu napříč politickým spektrem. V čem vidí čeští politici příležitosti k dalšímu rozvoji?
foto: Archives/Projekt VRT má podporu napříč politickým spektrem. V čem vidí čeští politici příležitosti k dalšímu rozvoji?
03 / 06 / 2022

VRTky jsou velkým tématem i pro politiky a mají politickou podporu prakticky napříč českým politickým spektrem. Jaké příležitosti sebou VRTky přináší? Redakce RAILTARGET se zeptala politiků, kteří se zaměřují na dopravní témata.

Prvním z dotázaných byl, Libor Turek (ODS),: „Budoucnost dopravy osob není ve vzduchu, nebo na silnici, ale na kolejích. Když se kupříkladu podíváte, co udělal rozvoj vysokorychlostní železnice s Japonskem v 80.letech, zjistíte, že výstavba přinesla obrovské množství příležitostí pro firmy, a pomohla Japonsku katapultovat se na ekonomického tahouna Asie. Západní Evropa má, co se týče VRT, před námi náskok, a doufám, že ho začneme stahovat. Navíc jako poslanec za Ústecký kraj mám z rozvoje dvojitou radost. Ústecký region prochází a bude procházet post-těžební transformací, stále trpíme odlivem mladých lidí, kteří míří za prací do Libereckého kraje nebo do Prahy, zkrácení cesty Praha – Ústí na půl hodinu může přimět mladé rodiny, aby na severu zůstaly a do Prahy třeba jen dojížděly. Časově to vyjde skoro stejně jako Metro mezi stanicemi Zličín – Palmovka. VRT přinese prospěch všem,“ uvedl poslanec na dotaz redakce.

Naší redakci se k podpoře VRT vyjádřil i Karel Havlíček (ANO), exministr dopravy: „Neznám vládu, která by vysokorychlostní železnice nepodporovala. To ale nestačí. My jsme v posledních letech projekt fakticky rozjeli, Správa železnic už to nemá jako marketingové heslo, ale pracuje se na vytýčení tratí, jsou připraveny studie proveditelnosti, připravují se rozpočty a harmonogram prvních staveb. Na druhou stranu jsem při zemi a doporučuji v tuto chvíli střízlivou variantu VRTek, držel bych se páteřní sítě Drážďany - Praha - Brno a dále Ostrava a dolů na Břeclav. I tohle bude taková finanční zátěž, že se budou lidem odpovědným na Ministerstvu dopravy za finance rolovat podkolenky. Nezapomeňme, že se musí investovat koridorové tratě, lokálky, budovat běžná infrastruktura, čeká nás ETCS...a v přístupu současné vlády nejsou peníze ani na údržbu a opravy. Takže očekávám, že tato vládní parta tomu dá pěknou plakátovou podobu a další vláda to bude už realizovat“. 

Exministra Havlíčka jsme se zeptali i na to, zda jsou VRTky příležitostí pro české firmy: „V každém případě. Je to hodně rovněž o MPO, v době, kdy jsem byl za rezort odpovědný, jsme na to připravili připravili tým, kde byli jak zástupci státu, tak dotčené firmy a jejich profesní spolky. Musí se to řešit s předstihem s ohledem na certifikace produktů apod. Považuji to za zcela zásadní věc. Podobně jako se na jádru musí podílet čeští dodavatelé, tak musí na VRTkách participovat tuzemští producenti. Musí být jasná zadání, kolik procent z celkových dodávek půjde za našim průmyslem a ten na to musí být připraven. Je to o úzké spolupráci MD a MPO a jen doufám, že to pokračuje,“ zakončil exministr dopravy Havlíček.

Své vyjádření pro RAILTARGET poskytl i velký propagátor železnice, stínový ministr dopravy, Martin Kolovratník (ODS). "Akce jako taková má moji ohromnou podporu a za mě je jednoznačně správná. Tuto akci nevnímám jenom jako reklamu nebo marketing, ale i osvětu a šíření informací co všechno vysokorychlostní železnice dokáže a přinese lidem", řekl Martin Kolovratník, člen Podvýboru pro dopravu. "

Jak se poslanec Martin Kolovratník dívá na VRT z pohledu příležitostí pro české firmy? "Podpora firem je dle mého názoru naprosto zásadní, popsal bych se jako takový ekonomický patriot. Budu se snažit o to, aby se na stavbě podílely hlavně české firmy. Na druhou stranu si musíme uvědomit, že možnosti jsou do určité míry omezené, protože jsme na jednotném evropském trhu, a pokud se budou do jakýchkoliv soutěží nebo dodávek hlásit společnosti ze zahraničí, tak jim nemůžeme bránit. Určitě ale můžeme tyto podmínky regulovat, například Správa železnic jako zadavatel může chtít po firmách reference na českém trhu, znalost českého prostředí, jazykové vybavení a tak podobně, čímž nepřímo vysílá konsorciím vzkaz, aby oslovily české firmy – buďto sdruženími nebo formou subdodávky a podobně. Nikdy bych nedopustil, abychom se znovu stali takovým divokým Východem, že si naše firmy odvedou do zahraničí. Ještě bych to uzavřel tím, že budu apelovat na hraně našich zákonů při jednáních na Správní radě během tvorby dokumentací soutěží, aby vznikl co největší tlak pro zapojení českého průmyslu. Nemůžeme jít samozřejmě za hranu zákona, ale budeme se snažit o co největší zapojení českých firem," uvedl stínový ministr dopravy Kolovratník.

V pondělí přijede do Prahy jednotka TGV, redakce RAILTARGET bude na místě a přinese Vám zajímavé rozhovory a vyjádření z této akce.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace