EU version

Příprava vysokorychlostních tratí a splácení infrastrukturního dluhu. Jak vypadají vize nového ministra dopravy?

Příprava vysokorychlostních tratí a splácení infrastrukturního dluhu. Jak vypadají vize nového ministra dopravy?
foto: Archiv/Martin Kupka
23 / 12 / 2021

Během sobotního dopoledne převzal resort dopravy nový ministr Martin Kupka z rukou odcházejícího šéfa úřadu Karla Havlíčka, který svoji funkci zastával necelé dva roky. Kupka se stal v pořadí 20. ministrem dopravy v dějinách samostatné ČR.

„Martin Kupka je člověk, který má bohaté zkušenosti z politiky, má za sebou řadu úspěchů, mimořádných úspěchů, které prokázal svou aktivitou v řadě klíčových agend, ať už to byla digitalizace státní správy, nebo příprava stavebního zákona. Navíc dlouhodobě se věnuje dopravní politice, takže si nedovedu představit lepšího kandidáta pro tento resort,“ zdůraznil Petr Fiala Kupkovy předpoklady pro vykonávání funkce šéfa takto složitého resortu a poukázal na výzvy, se kterými se nový ministr musí poprat. „Dopravní infrastruktura v ČR není dobrá, všichni to víme, každý z našich občanů vidí, po jakých silnicích tady jezdíme. Jeho úkolem bude dobudovat dopravní infrastrukturu tak, aby odpovídala potřebám moderní společnosti 21. století. Jsem přesvědčen o tom, že právě ministerstvo dopravy pod vedením Martina Kupky udělá klíčové kroky k tomu, aby dopravní situace v ČR byla lepší,“ dodal předseda vlády.

Ve svém projevu nazval Kupka dopravu „krví ekonomiky“ a „krví svobody“, neboť nám umožňuje setkávání se s těmi nejbližšími a také poznávání zahraničí, nových měst, krajů a zvyklostí. „Doufám, že další čtyři roky budou ve znamení rozšiřování dopravní infrastruktury a splácení toho obrovského infrastrukturního dluhu, kdy na mapě dálniční sítě Evropy představuje pořád ČR na mnoha místech bílé místo.“ řekl Kupka.

Co znamená příchod nového ministra pro železniční dopravu? Martin Kupka shledává zcela zásadním projektem přípravu vysokorychlostních tratí způsobem, který umožní v příštích letech zahájení stavby zisk finančních prostředků z EU. Do dopravy chce ročně investovat přes 100 miliard. „Chceme také zatraktivnit železnici pro cestující, nakoupit moderní a pohodlné vagóny. Výrazně pokročit se stavbami na IV. železničním koridoru s cílem zkrátit jízdní dobu z Prahy do Českých Budějovic na 1,5 hodiny. Rozestavíme také většinu staveb budoucího železničního spojení na letiště Václava Havla Praha. A především, připravíme první stavby vysokorychlostních tratí,“ vypočítal Kupka své plány.

Martin Kupka působil dlouhodobě jako starosta Líbeznic, zároveň zastával místo prvního náměstka hejtmanky Středočeského kraje, kde zodpovídal za dopravu a od roku 2017 vykonával funkci poslance. Stojí za řadou důležité legislativy, např. Zákona o právu občana na digitální služby, Bank ID a digitalizací stavebního řízení.

Tagy