foto: redakce RAILTARGET/Uvedení bateriové jednotky do provozu
"Vyhrané" zakázky bez soutěže, takové praktiky neskončily v 90. letech. Moravskoslezský kraj nedávno přidělil Českým drahám miliardovou zakázku na dalších deset let, a to i s bateriovými vlaky od Škoda Group. Jak se v Česku rozdělují klíčové zakázky?
Moravskoslezský kraj v roce 2023 uzavřel s Českými drahami desetiletou smlouvu na provoz regionálních vlaků. Hodnota? Téměř 18 miliard korun. A teď to nejzajímavější – zakázka byla přidělena bez soutěže. Stalo se tak těsně před změnou evropské legislativy, která následně přímé zadávání podobných zakázek zakázala. Přestože byl tento postup z právního hlediska v pořádku, vzbudil vlnu kritiky. Důvod je jednoduchý: jiné kraje už dávno zjistily, že otevřené tendry dokážou ušetřit miliardy.
V sektoru se hovoří o odpovědnosti za dopravní zakázky. Za kraj v této věci jednal náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS) pro průmysl, energetiku a chytrý region, i když doprava spadá pod gesci náměstka hejtmana Radka Podstawky (ANO 2011). Unucka aktivně prosazoval přímé zadání a osobně vyjednával s Českými drahami, přestože doprava nespadá do jeho kompetencí.
Kraj tvrdil, že přímé zadání pomůže rychle nasadit nové vlaky a odstranit zastaralé soupravy. Jenže vedlejším efektem byl skokový nárůst ceny za kilometr – z původních 123 Kč na 217 Kč, což dělá z Moravskoslezského kraje jeden z nejdražších regionů v zemi, alespoň co se týče železniční dopravy. Aby toho nebylo málo, část klíčových údajů o smlouvě kraj původně začernil.
Nová smlouva bude navíc v režimu brutto. To znamená, že veškeré riziko spojené s výběrem jízdného ponese kraj. Zatímco dříve se na riziku podílel i dopravce. Pokud tedy tržby z jízdného neodpovídají očekáváním, ztráty hradí kraj, ne dopravce.
„Myslíme, že taková smlouva není pro kraj výhodná. Celý ten nápad je riskantní a jen nahrává Českým drahám a společnosti Škoda Transportation,“ shrnula výhrady Pirátů krajská zastupitelka Zuzana Klusová.
Psali jsme
Bateriové vlaky (BEMU) od Škoda Group měly přinést zelenou revoluci na české koleje, ale zatím je provází kontroverze – zakázka bez soutěže a pochybnosti…
Čtyři bateriové vlaky bez soutěže: České dráhy a Škoda Group si dělají, co chtějí
Problém se ale netýká jen samotného provozu vlaků. Kauza nabírá na obrátkách kvůli bateriovým vlakům BEMU. První čtyři jednotky koupily České dráhy přímo od Škoda Group, a to bez jakéhokoliv tendru. Jak je to možné? Využitím starší rámcové smlouvy na dodávku elektrických jednotek RegioPanter, kterým se přidělala extra baterie.
Jenže podle expertů z Technické univerzity v Berlíně se bateriové vlaky v několika technických aspektech liší od běžných elektrických jednotek, a způsob jejich pořízení bez otevřené soutěže vyvolává otázky ohledně transparentnosti celého procesu. Antimonopolní úřad (ÚOHS) tento postup označil za nezákonný a udělil Českým drahám pokutu, ta však byla nakonec zrušena a celá věc se vrátila k novému projednání.
Psali jsme
Martin Elstner z Českých drah podává informace o prvních bateriových vlacích v Česku. Styl jízdy i dobíjení se odrazí v jejich…
Tendr na dalších 15 bateriových vlaků – v hlavní roli opět Škoda Group
České dráhy se po kritice rozhodly vypsat soutěž na dalších 15 bateriových jednotek, ale i tady výsledek budí pochybnosti. Původně se přihlásili i další velcí výrobci – CAF, Stadler, Alstom a Siemens. Jakmile ale došlo na finální nabídky, všichni kromě Škoda Group zmizeli ze hry. Výsledek? Škoda Group získala zakázku bez reálné konkurence. Cena za jednotku se vyšplhala na 169 milionů korun.
Psali jsme
Měla to být velká sláva. Bateriový vlak od Škody Transportation, první svého druhu na českých kolejích, se měl slavnostně představit v Ostravě.…
Zdroje:
www.idnes.cz,
tenderarena.cz,
www.msk.cz,
www.pirati.cz,
//www.idnes.cz,
ekonomickydenik.cz