EU version

Přetížené železnice trápí dopravce. Apelují na omezení osobních vlaků

Přetížené železnice trápí dopravce. Apelují na omezení osobních vlaků
foto: Flickr.com /Albert Koch/Praha-Libeň
29 / 07 / 2024

Svaz dopravy České republiky vyjádřil své obavy ohledně přetížení železnic. Na nedávném jednání se diskutovalo o kritických úsecích, zejména mezi Prahou a Úvaly. Dopravci navrhují omezení frekvence osobních vlaků na vytížených linkách, aby se zlepšila kapacita pro nákladní dopravu. Zdůrazňují, že bez potřebné infrastruktury nelze počet vlaků navyšovat.

Svaz dopravy České republiky vyjáril své znepokojení v dopise, ve kterém se vyjadřuje k problému přetížení dráhy. Dokonce se v půlce července setkali  zástupci Ministerstva dopravy ČR a sdružení SVOD Bohemia a zástupci Svazu dopravy ČR a ŽESNAD.CZ kteří se sešli, aby se touto problematikou zabývali. Vyjádřili se k aktuální problematice rizika přetížení dráhy na vybraných úsecích železniční sítě. 

Nejvíce závažná situace je v úseku směrem z Prahy do Úval a obdobná situace je také v úseku Běchovického záhlaví ve stanici Praha-Libeň. Od grafikonu 2024/2025 se zde výrazně zvýší počet vlaků, přidají se nové spoje a posílí frekvence stávajících linek. Pro dopravce to znamená, že se budou muset navýšit počty jízd spěšných vlaků linky R41 ve směru do Prahy do Kolína. Zde by měla vzniknout nová linka osobních vlaků S61 z Prahy hlavního nádraží do Úval. Dále pak bude posílená linkaS49 z Roztoků u Prahy do Prahy Hostivaře. Aktuální otázkou je, zda bude možné navyšovat počty vlaků v dopravě.

Dopravci mají za to, že k navyšování počtu osobních vlaků je zapotřebí mít vybudovanou infrastrukturu. "Jsme toho názoru, že to možné není a zvyšovat počty (frekvenci) těchto osobních vlaků lze až poté, co pro ně bude vybudována potřebná infrastruktura. Je-li opravdu nezbytné zvýšit počty přepravených cestujících za jednotku času, nezbývá, dle našeho názoru, než jít cestou zvyšování kapacity osobních souprav (jejich prodloužením nebo zvýšením jejich obsaditelnosti), protože zde stále jsou zkrátka velmi relevantní a oprávněné potřeby dalších druhů železniční dopravy," uvedl Svaz dopravy v dopise a odkázal v první řadě k nákladní železniční dopravě.     

Ta je vysoce ekologická. Dále je zde problém s dálkovou osobní dopravou, kde je velký tlak z důvodu možného omezení provozu, nebo zpoždění dopravy ve směru na Ostravu a Brno.

Na jednání bylo odprezentováno, že železniční dopravě v České republice hrozí, že nebude možná vyhovět všem žádostem o navýšení kapacit vlaků. Kritická místa jsou zejména místa železniční infrastruktury, kde projíždějí kontejnerové nákladní expresy do překladiště  v Praze-Uhříněvsi. Zde je proto velmi nutné zajišťovat pravidelný příjezd a odjezd vlaků pro zvládnutí práce v terminálu. 

Situace ohledně nákladní železniční dopravy je opravdu kritická, proto se musí najít vhodné řešení. Pokud by dopravci nevyřešili problém s kapacitním omezením na stanici Praha-Libeň, mohlo by to mít vážné následky v rámci mezinárodní přepravy. Je důležité najít řešení, které by umožnilo pokračování těchto přeprav na železnici. Pokud by se část nákladní přepravy přesunula na silnici, mohlo by to mít negativní dopady na životní prostředí a provoz na silnicích v Praze a Středočeském kraji. Proto je důležité hledat možné udržitelné řešení, které by umožnilo pokračování ekologických mezinárodních přeprav na železnici. Pokud jde o osobní dopravu, je zde velká pravděpodobnost, že některé z těchto silně vytížených linek budou buď zrušit, nebo budou omezeny, případně se jejich provoz zpomalí.

Obracíme se na Vás proto s apelem o přehodnocení rozsahu provozu objednávaných vlaků regionální dopravy linek S49 a S61 a dovolujeme si Vás tedy požádat o prověření možnosti omezení intervalu těchto linek z 30 min. na 60 min. minimálně v období mimo přepravní špičky (cca 6:00 – 9:00, 14:00 – 19:00). T

"Proto se teď klade důraz na zhodnocení rozsahu provozu regionálních vlaků u linek S49 a S61, kde je potřeba omezení intervalu jízd ze 30 minut na 60 minut, alespoň v období mimo přepravní špičky to je okolo 6:00 – 9:00 a 14:00 – 19:00. Díky tomuto bude možné zajistit průjezdnost trati pro zajištění nákladní přepravy před stanici běchovické zhlaví Praha Libeň. Díky tomuto by se dalo zachovat linku S49 v tomto úseku dopravy," apelují s tím, že by toto opatření umožnilo alespoň částečně zajistit průvoz nákladních přes běchovické zhlaví stanice Praha-Libeň a pomohlo by i konstrukci grafikonu osobních dálkových vlaků na hlavním koridoru. Podle dopravců jde o přijatelný kompromis. 

Dále jsou v dopise informace ohledně budoucnosti chodu železnic a stojí v něm: “Dovolujeme si Vás požádat o posouzení této možnosti omezení rozsahu dopravy oproti realizovanému nabídkovému řízení až do okamžiku, kdy dojde ke zprovoznění tzv. Libeňského přesmyku. Tato stavba je v současnosti připravována a její realizace naráží na četné komplikace při projednání. Ubezpečujeme Vás, že Svaz dopravy ČR vyvine maximální úsilí a poskytne v rámci možností podporu Správě železnic k co nejrychlejší realizaci této klíčové infrastrukturní železniční stavby.” 

Zdroj: Dopis Svazu dopravy ČR, z.s.

Tagy