foto: Správa železnic/Stanice Stod v Plzeňském kraji
Přípravy na vybudování prvních českých vysokorychlostních tratí (VRT) se rozbíhají: Moravská brána čeká na EIA, Krušnohorský tunel na podpis a trať Praha – Drážďany na probuzení německé strany.
Server iDnes přinesl nové informace ohledně chystané vysokorychlostní trati z Plzně do německého Furth im Wald vedoucí dále do Mnichova. Výstavba trati, která je rozdělena na čtyři části, by měla začít příští rok s plánovaným dokončením všech částí v roce 2030. Společný česko-německý projekt slibuje trať umožňující jet rychlostí až 200 km/h na většině úseků. Celková cena trati z Plzně až ke státní hranici je odhadována na 30 miliard korun. Počítá se však s tím, že náklady kvůli inflaci a dalším ekonomickým faktorům ještě vzrostou.
Psali jsme
Co dnes trvá hodiny se má stihnout za 30 minut. Taková je vize nově oznámeného projektu vysokorychlostní železnice Spojených arabských emirátů…
Celková modernizace trati VRT
Podle oficiálních stránek Správy železnic je součástí projektu modernizace kromě zdvoukolejení vybraných úseků a elektrifikace trati také instalace moderního evropského zabezpečovacího systému ETCS. Dojde také ke zlepšení doprovodné infrastruktury stanic a vytvoření plně bezbariérových nástupišť. Aktuálně je trať technicky zaostalá a obsahuje spoustu železničních přejezdů, které způsobují zpomalení silniční dopravy. Většina těchto přejezdů by měla být v rámci modernizace zrušena.
Správa železnic vybrala projektanty modernizace 30km úseku Stod – Domažlice, a to společnosti SUDOP PRAHA, SUDOP EU a Mott MacDonald. Náměstek hejtmana Pavel Čížek pro iDnes uvedl, že na konci roku 2024 vypsal Plzeňský kraj tendr na zhotovitele kompletní rekonstrukce úseku Plzeň – Nýřany – Chotěšov. Finální výběr zhotovitele by měl proběhnout v první polovině letošního roku. K tendru na dodavatele směřuje také další část trati, a to úsek 18,5 km za Plzní do Stoda. Na úseku od Domažlic dále k hranicím probíhají jednání s Německem na technických možnostech trati.
Německo zřejmě hibernuje
Modernizace česko-německé trati je dlouhodobým mezinárodním projektem. RAILTARGET na začátku roku 2023 informoval o jednání českého ministra dopravy Martina Kupky s bavorským ministrem bydlení, výstavby a dopravy Christianem Bernreiterem. Oba ministři se tehdy shodli, že modernizace trati Plzeň – Domažlice – Česká Kubice – státní hranice – Mnichov/Norimberk je pro Česko i Bavorsko prioritou.
Nová trať slibuje zrychlení cesty z Prahy do Mnichova přibližně na 3,5 hodiny oproti aktuálním 7 hodinám. Aktuálně však projekt brzdí pomalé tempo, které nasadili v Německu. Čížek pro iDnes uvedl, že je naše železniční infrastruktura směrem na západ na úrovni 19. století. Dodal, že německá strana je na tom ještě daleko hůř.
VRT do Drážďan: Krušnohorský tunel čeká na podpis
V oblasti vysokorychlostních tratí je věnována pozornost také dalšímu česko-německému projektu tzv. Krušnohorskému tunelu. Tento přibližně 26 km dlouhý úsek podle oficiálních stránekprojektu VRT propojí Ústí nad Labem s německým Heidenau, a to na trati Praha – Drážďany. Cesta expresními vlaky z Ústí do Drážďan by se tak zkrátila na necelých 30 minut.
Krušnohorský tunel připravuje Správa železnic spolu s německým partnerem DB Netz AG. Před několika týdny byla k tunelu připravena prezidentská smlouva, jejíž podepsání německou stranou je jedním z klíčových plánů na tento rok. Uvedl to Radek Čech, ředitel odboru mezinárodních vztahů SŽ, na nedávné konferenci o vysokorychlostních tratích s názvem VRT za to stojí. Čech dodal, že probíhající jednání s Německem jsou oproti rakouským a polským partnerům o poznání složitější.
Moravská brána bude snad brzy otevřená
Vysokorychlostní tratě v Čechách jsou dlouhodobě diskutovaným tématem. Podle serveru Novinky vyjde vybudování všech tratí odhadem na 800 miliard korun. I proto byla pro stavbu prvních úseků zvolena forma PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. V rámci českých železnic jde o zcela novou formu financování, nicméně první dopravní PPP projekt již máme úspěšně za sebou – jedná se o dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem.
Momentálně to vypadá nejnadějněji se dvěma VRT na Moravě tzv. Moravské brány I a II, jejichž stavba proběhne také formou PPP. Jakub Bazgier, ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí, na zmíněné VRT konferenci řekl, že v tomto měsíci očekává pozitivní výsledky vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA). Bazgier doslova uvedl, že „nevidí překážky, aby Ministerstvo životního prostředí stanovisko EIA nevydalo“. Jakmile bude povolení uděleno, můžou začít první výkupy pozemků pro stavbu prvních vysokorychlostních tratí v Česku.