foto: Archiv/VRT
Správa železnic ve spolupráci s dopravci, magistrátem a dalšími experty pracuje na projektu modernizace železniční sítě v Praze a okolí. Počítá se, že už k roku 2050 zde bude velká městská aglomerace, která bude mít vyšší nároky na železnici.
Praha se neustále rozrůstá, podobně jako Středočeský kraj. Předpokládá se, že k roku 2050 budou tyto dvě entity z větší míry prorostlé. S tím se budou zvyšovat i nároky na infrastrukturu, která musí projít modernizací, aby pojala větší objem lidí. Správa železnic si tyto věci uvědomuje, proto také spolupracuje na poměrně ambiciózním projektu společně s pražským magistrátem, dopravci a dalšímu experty.
Už dnes si stávající infrastruktura sahá na své limity. Do budoucna se plánuje, aby železnice mohla zajistit ve špičce tak hustou dopravu jako víkendové metro v Praze. Hovoříme tedy o 283 vlacích naráz, nicméně by to odlehčilo silnicím, kde by ubylo autobusů. A v neposlední řadě i přírodě. Navíc by tak dokázala během 24 hodin převézt stovky tisíc lidí v rámci aglomerace. Dalším bod tohoto plánu souvisí s projektem VRT, kdy by měly být tyto tratě zavedeny až do centra Prahy.
Velkou otázkou pak bude umístění železničních tratí. Již teď je jasné, že na povrch se zkrátka a dobře všechny nevejdou a bude nutné vyřešit, kam tratě umístit. Jako poměrně zřejmá varianta se jeví umístění pod povrch s tím, že například VRT s dálkovou dopravou by zůstaly na povrchu. Ono, řešení nadzemní variantou by bylo příliš složité na realizaci. Také by bylo logisticky náročnější pro vysokorychlostní a dálkové soupravy přejíždět mezi povrchem a podzemím na odstavná nádraží, kde budou připravena na další cestu.
V samotné dálkové dopravě se v projektu počítá s intervaly 60 minut, a to i pro tu vysokorychlostní, zatímco pro místní dopravu to bude interval 7,5 minuty. Takto krátká doba bude vyžadovat navýšení kapacity jednotlivých místních vlaků. Momentálně se do CityElefantu vejde 310 sedících cestujících, ale tento počet bude potřeba navýšit alespoň o 100. Takové vlaky jsou už v přípravě a zatím se o nich hovoří jako o EMU400. Je možné, že by mohly využívat také alternativní zdroje energie, případně být hybridní.
Pak je zde ještě otázka, jak se budoucí podzemní tratě popasují s existencí pražského metra a jaké budou možnosti vedení podzemní dráhy až do centra města. V projektu se totiž počítá se stávajícími nádražími a nemělo by dojít k odsunům dopravy. Například u Hlavního nádraží postavit podzemní VRT terminál bude poměrně složitá záležitost, kvůli stanici metra. Tento projekt bude pro Správu železnic opravdová výzva.