foto: BBT/Postup výstavby Brennerského tunelu: Zásadní obchvat Trenta schválen k výstavbě
Nejdelší podzemní železniční spojení na světě, Brennerský tunel o délce 64 kilometrů, byl právě schválen pro stavbu obchvatu Trenta, přičemž nebyla zjištěna žádná rizika pro životní prostředí. Obchvat zajišťuje přístup k Brennerskému základovému tunelu (BBT) na italské straně.
Plán obchvatu Trenta byl oznámen v roce 2021 a předpokládá se, že práce budou dokončeny v roce 2026 a trať bude v provozu v prosinci letošního roku. V září 2022 byla na projekt vyhlášena veřejná zakázka za 960 milionů eur, z nichž 930 milionů eur bude hrazeno z italského nástroje pro obnovu a odolnost. Zakázky získala společnost Webuild, která povede projektování a výstavbu.
Obchvat je nezbytnou součástí železniční trati Verona-Fortezza, která zajistí přístup k jižnímu vstupu do BBT, jenž je součástí projektů pro skandinávsko-středomořský koridor TEN-T, jehož otevření se očekává do roku 2032. Bude součástí jižního přístupu k Brennerskému základovému tunelu a bude se skládat z nové dvoukolejné železniční tratě o délce zhruba 13 km, přičemž téměř 11 km tunelu povede pod zemí. Obchvat přinese moderní a odolnou infrastrukturu, která přinese environmentální, ekonomické a sociální výhody.
Psali jsme
Odborová asociácia výpravcov a dispečerov (OAVD) a Federácia strojvodcov SR žiadajú čo najrýchlejšie riešiť kritický stav slovenských železníc.…
Nově vybudovaný úsek spojí Acquavivu jižně od Trenta s Roncafortem na severu města, naváže na trať Verona-Brenner a umožní přístup do Rakouska a následně do zbytku Evropy. Zlepší se mezinárodní nákladní doprava i konektivita pro podporu současných i budoucích obchodních aktivit.
Při stavbě tunelu budou současně použity čtyři tunelovací stroje, což ušetří značné množství času. Kromě toho budou na 3,1 kilometrech staveniště instalovány protihlukové bariéry.
Podle společnosti Rete Ferroviaria Italiana (RFI) se díky tunelovacímu stroji Virginia, který za čtyři roky vyrazil 14 kilometrů, tunel konečně dostal až na hranice Rakouska. Jak uvádí italský IM, bylo dokončeno sedmdesát procent tunelů v délce 157 kilometrů. Po dokončení se doba jízdy z Fortezzy do Innsbrucku zkrátí z 80 na 25 minut.
Psali jsme
Přestavba Warsaw Zachodnia vstupuje do další fáze. Zhotovitel postavil opěrnou zeď potřebnou pro stavbu spojky mezi dálkovou a příměstskou tratí Varšavského…