EU version

Poprad-Tatry a Vydrník se obléknou do nových šatů. Trasa bude konečně modernizována

Poprad-Tatry a Vydrník se obléknou do nových šatů. Trasa bude konečně modernizována
foto: Antonio Martinetti / Flickr/DSC_7150rw1024
14 / 01 / 2024

Vlaky a železnice se stejně jako veškerý spotřební materiál opotřebovávají, a proto je třeba je pravidelně modernizovat a opravovat. V částech Slovenska, kde jsou velké teplotní rozdíly, je riziko vyšší. Proto se ŽSR rozhodly modernizovat železniční úsek mezi Popradem-Tatrami a Vydrníkem.

Projekt modernizace železniční trati Poprad-Tatry a Vydrník měl být původně financován z evropských fondů z Plánu obnovy a překonání krize, ale vysoutěžená cena přesáhla přidělenou částku. Proto budou prostředky na modernizaci získány z tradičních zdrojů Evropské unie v novém programovém období 2021-2027 ve výši téměř 369 milionů eur.  Změnu způsobu financování projektu potvrdily i Železnice Slovenské republiky (ŽSR).

Michal S / Flickr

Železnice potvrdily, že se jedná o projekt modernizace trati. "ŽSR i vzhledem k objemu smluvních prací a stavebnímu charakteru modernizace řeší vždy prostřednictvím fondů EU a spolufinancování státního rozpočtu," upřesnila mluvčí drah. Smlouvu na modernizaci úseku Poprad-Tatry a Vydrník podepsali železničáři se Sdružením pod Dubinou spolu se společnostmi TSS Grade a Doprastav na konci roku 2023, krátce před Vánocemi. Podle slov ŽSR by stavební práce měly trvat 1004 dní, tedy dva roky a devět měsíců.

Dráhy měly ještě v květnu 2023 možnost vybrat vítěze tendru ze tří uchazečů. Vítězem se stalo Sdružení pod Dubinou. Sdružení navrhlo modernizovat tratě Poprad-Tatry a Vydrník za nejnižší cenu téměř 369 milionů eur bez DPH. Původní odhadované náklady činily 238 milionů eur, což cenu navýšilo o více než 130 milionů eur.

Co vlastně tato modernizace Tatry přinese?

Modernizace může zvýšit traťovou rychlost, dnes se vlak pohybuje rychlostí 80 kilometrů, po novém by mohl jet až 160 kilometrů za hodinu. Sám ministr dopravy Jozef Ráž ml. uvedl, že koleje je třeba modernizovat a opravit.

Trainspotter LGs / Flickr

Tatry jsou součástí hlavní trasy mezi Bratislavou-Žilinou-Košicemi a Čiernou nad Tisou. Cílem celé stavby je především zlepšení technického vybavení stávající železniční dopravní cesty. A co je k tomu potřeba? Zapracovat do celého projektu moderní a progresivní prvky, které zajistí jeho zkvalitnění.

Zdroj: presov.standard.sk, ŽSR

Tagy