EU version

Změny okolo rychlodrah a letiště v Polsku: Nové trasy a levnější výstavba

Změny okolo rychlodrah a letiště v Polsku: Nové trasy a levnější výstavba
foto: Foto RAILTARGET/Vysokorychlostní železnice
28 / 06 / 2024

Premiér Donald Tusk po půlročním auditu a intenzivní veřejné diskuzi oznámil zásadní změny v plánech na výstavbu vysokorychlostních železnic a nového letiště v Polsku. Projekt, který dříve prosazovala vláda Práva a spravedlnosti (PiS), se zaměří na propojení všech hlavních měst a regionů. Nové trasy nebudou zahrnovat výstavbu nové infrastruktury kolem plánovaného centrálního letiště.

Premiér oznámil rozhodnutí vlády po půl roce auditu hlavního polského dopravního velkoprojektu vysokorychlostních železnic a nového letiště, který byl doprovázen intenzivní veřejnou diskusí, jak již dříve informovala naše redakce. 

RAILTARGET se zúčastnil i diskuse na Evropském hospodářském kongresu v Katovicích, konference Polské železniční komory a partnerského média Raport Kolejowy a konference v Poznani 5. června, kde mohl zmapovat aktuální situaci týkající se dané problematiky. 

Co se změní?

Změní se síť VRT. Zapojí všechny polské metropole a regiony. Nezačne se budovat úplně nová infrastruktura s uzlem v novém letišti. Je totiž nutné připomenout, že podle premiéra šlo o nejkontroverznější část projektu. Předchozí vláda Práva a spravedlnosti (PiS) prosazovala zajištění vlakové dostupnosti letiště CPK do 2,5 hodiny (150 minut) z největších polských měst a vytvořit alternativu k vnitrostátním leteckým spojům.

Ze zdroje nicméně vyplývá, že současná Tuskova vláda zdůrazňuje nutnost, aby železnice spojila města mezi sebou. Cesta z Varšavy do Katovic, Gdaňsku, Vratislavi nebo Poznaně má trvat maximálně 100 minut. Počítá se s tím, že do roku 2032 se proinvestuje 131 miliard PLN, z toho 42,7 miliardy PLN připadnou na nové letiště. Železniční část bude ale celkově představovat 80 % nákladů. Cena za 1 km nových tratí má být nižší, než plánovala předchozí vláda. Zůstává nejdůležitější část projektu nazývaná podle svého tvaru „ypsilon“ – spojení z Varšavy přes Lodž do Vratislavi a z Varšavy do Poznaně. Novinkou je navýšení provozní rychlosti na 300-320 km/hod.

Zdroj:CPK

Vláda počítá dále s tím, že kolejová vozidla a technologická řešení pro vysokorychlostní železnici bude zřejmě třeba hledat v zahraničí, ale polské firmy musí získat šanci na stavební zakázky. Tamější průmysl musí být do projektu zapojen s cílem přenosu know-how. V nejbližší době bude vyhlášeno výběrové řízení na výstavbu vysokorychlostního železničního tunelu v Lodži. To není vše. Dokončuje se také zadávací dokumentace pro výstavbu dalších úseků z Varšavy do Vratislavi.

Podívali jsme se i na letiště. To dozná změny velikosti a v čase se odsune jeho výstavba. Začne se budovat na kapacitu 34 mil. cestující ročně a nechá se mu územně a projektově otevřená možnost dalšího rozšíření. Výstavba bude dokončena v roce 2031. První letadla po všech schváleních, povoleních, přejímkách a certifikacích vzlétnou v roce 2032. Původní plán dnes opoziční strany Práva a spravedlnost hovořil o roku 2028. Vláda chce zlepšit spojení s centrem Varšavy a dosáhnout dojezdového času na nové železnici 15 min. Počítá se i s dalším rozvojem regionálních letišť s tím, že rozvoj infrastruktury musí být činěn s ohledem na kýžený rozvoj národního leteckého dopravce LOT. 

Dosavadní letiště F. Chopina zůstane a bude sloužit například osobním aerotaxi a dronům. Vláda jej bude také rozšiřovat, aby do doby otevření nového letiště mohlo dále zhruba o 10 mil. cestujících ročně. Ve hře je zatím stále soukromý investor, který byl vybrán ještě za předchozí vlády - konsorcium Vinci Airports a IFM Global Infrastructure Fund. Smlouva s ním však zatím podepsána nebyla, protože ji generální prokuratura analyzuje kvůli podezření ze „značných a nebezpečných ústupků ve vztahu k investorům.

Od 1. července se státní investorská společnost CPK a.s. vrací do působnosti Ministerstva dopravy. 

 

Tagy