EU version

Polsko tasí dopravní eso. Megaterminál katapultuje Ukrajinu přímo do Evropy

Polsko tasí dopravní eso. Megaterminál katapultuje Ukrajinu přímo do Evropy
foto: Euroterminal Sławków/Euroterminal Sławków
29 / 05 / 2025

Ukrajina dostane přímý přístup do EU bez překládky. Logistická mapa Evropy se přepisuje. Polská vláda investuje miliardu eur do rozšíření terminálu Sławków, který je výchozím bodem širokorozchodné železnice na území EU.

PKP Cargo se stahuje, stát přebírá iniciativu, Tusk navštívil terminál 

Jak RAILTARGET napsal 20.5. polský národní dopravce PKP Cargo se zbavuje podílu v terminálech širokorozchodné železnice Slawkow.Podíl převezme vládní Agentura rozvoje průmyslu.  Týden po tomto oznámení navštívil terminál Slawkow předseda vlády Donald Tusk, aby se zúčastnil osobně podpisu dohody mezi Agenturou rozvoje průmyslu a společností Euroterminal Sławków, která zajistí zdvojnásobení kapacity terminálu.

Z Ukrajiny do Evropy: Intermodální doprava 

Ve Slawkově vláda bude investovat celkem 1 mld. €.  První část investice do roku 2027 bude ve výši 180 milionů polských zlotých (42,38 milionu €), která umožní výstavbu druhého intermodálního terminálu se sedmi kolejemi. Terminál později získá nová překládací zařízení pro odbavování intermodální kontejnerové dopravy. Vládním cílem je urychlit přepravu zboží z Ukrajiny a z Asie do Evropy. Celkově by pak kapacita ve Slawkowě měla vzrůst z 285 000 TEU na 530 000 TEU ročně, tedy téměř na dvojnásobek.

V terminálu PKP Cargo překládalo zejména stavební materiály, ocel a hnojiva a také intermodální kontejnery s elektronikou, textilem a s potravinářským zbožím. Terminál také spolupracuje s přístavy v GdaňskuGdyni.

Euroterminál Sławków: Největší logistický uzel v Evropě, míní Tusk 

Premiér Tusk se při komentování investice zaměřil na širší souvislosti: „Rozšíření Euroterminálu Sławków je pro Polsko historickou příležitostí - vytvoříme největší logistický uzel v Evropě, který se stane klíčovým spojovacím článkem v obchodu mezi Východem a Západem,“ řekl premiér a dodal, že zachováním polské kontroly nad tímto strategickým projektem a investicemi realizovanými mimo jiné Agenturou pro rozvoj průmyslu zajistíme Polsku silnou pozici při obnově Ukrajiny a v globálních dodavatelských řetězcích.

Nejde jen o rozvoj průmyslu, ale také o základní zájem naší ekonomiky. Bez nadsázky mohu říci, že zde ve Slawkowě, na Slezsku, v Polsku, budeme mít největší logistické centrum tohoto typu v Evropě. Terminál tvoří koncový bod širokorozchodné železnice, která vede až na území Polska. Vlaky z Ukrajiny nemusí měnit rozchod, což zvyšuje efektivitu logistiky. Polská vláda počítá s tím, že poválečné rekonstrukční úsilí vytvoří nárůst logistických potřeb směrem na Ukrajinu.

Rekonstrukce Ukrajiny, posílení pozice Polska 

Nadále však zůstává hlavním přínosem terminálu doprava po jiné ose: mezi Středomořím a Baltským mořem. „Právě tento směr je dnes i pro Slawków důležitější než směr východ-západ, pokud jde o množství nákladu procházejícího Slawkówem,“ vysvětlil Tusk. „Balt a Jadran jsou dvě velká námořní okna do světa a uprostřed nich je pozemské srdce -  Sławków."

PKP Cargo, které oznámilo svůj záměr prodat své akcie v Euroterminálu Sławków, v současné době drží 9,31% podíl v hodnotě 4 milionů €. Prodej je součástí snahy vedení společnosti PKP Cargo restrukturalizovat společnost a zlepšit její schopnost řídit komplexní logistické projekty.

Zdroj: PAP 

Tagy