EU version

Polská vláda má zájem o technologie vysokorychlostních vlaků. Pesa spojila síly s Talgo

Polská vláda má zájem o technologie vysokorychlostních vlaků. Pesa spojila síly s Talgo
foto: Talgo / public domain /Talgo
01 / 10 / 2024

Další velká dohoda na obzoru. Polská Pesa Bydgoszcz se spojila se španělským Talgo, aby spolu vyvinuli vysokorychlostní vlaky. Dohoda byla podepsána na berlínském veletrhu InnoTrans.

Už druhý polský výrobce vlaků získal zahraničního partnera pro spolupráci na vývoji a výrobě vysokorychlostních vlaků. Státem vlastněná společnost PESA Bydgoszsz podepsala na veletrhu InnoTrans v Berlíně memorandum se španělským výrobcem vlaků Talgo. Podle sdělení Talgo je memorandum výsledkem dva roky trvajících jednání mezi oběma firmami.

Je nutné připomenout, že vloni na veletrhu TRAKO v Gdaňsku podobné memorandum s korejským Hyundai Rotem uzavřela soukromá společnost NEWAG.

Společnost PESA, kterou stát vlastní prostřednictvím Národního rozvojového fondu, (PFR) koná v intencích polské vlády. Náměstek ministra infrastruktury Piotr Malepszak v Sejmu počátkem srpna 2024 potvrdil, že Talgo by mohlo být partnerem polským výrobcům vozidel pro vysokorychlostní železnice, který v Polsku realizuje státní společnost Centralny Punkt Komunikacijny, (CPK). Uvažuje se, že by polský stát zadal výrobu železničních vozidel, které by na síti VRT nabízel do pronájmu dopravcům a/nebo by je provozoval sám. Financování akvizice by připravil Polský státní fond rozvoje (PRF). RAILTARGET psal zde. 

Nyní podepsané memorandum, které podepsali prezident Talgo Carlos Palacio a generální ředitel Pesa Krzysztof Zdziarski s Hyundai Rotem zmiňuje, že se spolupráce zaměří na technologické a lidské kapacity, ale také na budoucí zadávací podmínky na vysokorychlostní kolejová vozidla. Má být vypsáno už v roce 2025, přičemž PESA předtím provedla v intencích vlády předběžné tržní konzultace. Základem má být podle prezidenta Talgo platforma vlaků Talgo Avril, která je již v provozu ve Španělsku a jejich varianta, Intercity 230, která má být brzy nasazena v Dánsku a Německu.  

Podle generálního ředitele PESA Zdziarského pracuje polská firma na vývoji vysokorychlostních vlaků již několik let. Vždy prý předpokládala, že se bude muset opřít o technologického partnera. V této části produkce se může potenciál Talgo a Pesa vzájemně doplňovat. PESA a budoucí objednatel vlaků CPK předpokládají jejich nasazení v širším regionu střední Evropy, zhruba na půdorysu euroatlantického projektu Trojmoří.

Talgo disponuje průmyslovými kapacitami mimo tento region. Je zastoupeno kromě Španělska také v Německu, v Dánsku, v Saúdské Arábii, v Egyptě, v Kazachstánu, v Uzbekistánu a ve Spojených státech. Je hlavním dodavatelem vysokorychlostních vlaků pro společnost Renfe a dodavatelem vlaků pro projekt „Haramain“ mezi Mekkou a Medinou v Saúdské Arábii. Pro Německo a Dánsko připravuje vlaky Talgo 230 Intercity.

O výrobní a technologické propojení s firmou Talgo se uchází také české Škoda Transportation. Do jaké míry a zda může spolupráce s korejským partnerem tyto plány ovlivnit by se mělo rozhodnout v nejbližší době ve Španělsku, které řeší situaci se zamítnutím vstupu maďarského kapitálu do Talgo. 

 

Zdroj: InnoTrans 2024, tisková zpráva Talgo

Tagy