EU version

Politici STAN, Pirátů i ANO ve shodě: Údržba českých železnic a jejich bezpečnost je prioritou

Politici STAN, Pirátů i ANO ve shodě: Údržba českých železnic a jejich bezpečnost je prioritou
foto: Archives/PSP tiskové materiály/Politici STAN, Pirátů i ANO ve shodě: Údržba českých železnic a jejich bezpečnost je prioritou
21 / 07 / 2022

Podpora železniční dopravy spojuje zástupce všech politických stran. RAILTARGET přináší exkluzivní vyjádření poslance Jiřího Hájka (STAN), Marka Nováka (ANO) i dopravního experta Pirátů, Jana Ličky.

Poslanec Hájek, člen Podvýboru pro dopravu, zmínil ve svém vyjádření především to, že pokud se údržba odkládá, je v konečném důsledku i mnohem dražší. Zároveň uvedl, že hlavní prioritou by mělo být zabezpečení na přejezdech. „Možná že by lidé spíše pochopili situaci spojenou s údržbou železniční sítě na příkladu silniční komunikace. Pokud se silnice neudržuje pravidelně tak ten rozsah škod a následná oprava je samozřejmě větší. Stejně to funguje i na železnici. Tím, že neděláme cyklus údržby tak, jak by měl být pravidelně, tak nejen to, že časově prodlužujeme opravu, ale cena opravy může být i mnohonásobně dražší. Co se týče oprav a bezpečnosti, tak my jsme to diskutovali na klubu i v odborných komisích. Právě bezpečnost by měla dostat zelenou, a protože jsme středem Evropy a jsme tranzitní zemí, potřebujeme mít tratě v pořádku tak, aby odpovídaly všem standardům. Největší prioritou je bezpečnost našich přejezdů, vzhledem k lidem, kteří přes ně každodenně jezdí,“ uvedl Hájek.

Podle názoru poslance Hájka (STAN) bude nutné aktualizovat i státní rozpočet tak, aby odpovídal současným nárokům: „Rozpočet se bude muset aktualizovat už jenom proto, co se děje obecně v geopolitickém prostoru, například válka na Ukrajině, soběstačnost a další s tím spojené věci. Peníze bude potřebovat každý rezort ale musíme si uvědomit, že některé priority budou důležitější, bezpečnost je jedna z nich,“ dodal Hájek.

Podle poslance Marka Nováka (ANO) je cílovým řešením systém ETCS: „Ten problém je mnohem komplexnější. Kdyby stát zastropoval ceny energií, nemuselo by se nikde uvažovat o nějakém zásadním navyšování rozpočtu kvůli energiím. To je neustále to, co nám stát říká – jestli to neuděláme, měli bychom tady ještě inflaci. Bezpečnost, to není problém jen Správy železnic. Správa železnic ještě stále může pracovat z unijních peněz, tam ještě stále něco je, i když je to velmi složité. Nepotřebujeme peníze jenom pro Správu železnic jako takovou, samozřejmě, chceme budovat kvalitní železnice a vedle toho taky vysokorychlostní železnice, ale musíme mít i bezpečné soupravy vybavené systémem ETCS,“ uzavřel téma Novák.

Bezpečnost staví na první místo i Jan Lička (Piráti). „Peněz není nikdy dost, ale primární je, aby byly investovány účelně a jestli mluvíme o účelnosti, tak prioritou je pochopitelně zabezpečení našich tratí, protože když tratě nebudou zabezpečené tak budou vlaky dál havarovat a když vlaky budou dál havarovat, nebudou s nimi jezdit lidi a tím pádem se vlastně ztratí celá pointa toho, proč tu železnici budujeme. Podstatný je také způsob, jakým se s penězi zachází, protože když budete, řekněme investovat do poloprázdných nádražních budov, tak tam můžete utopit miliardy bez velkého efektu, což se momentálně v některých místech i děje. Řada z těch nádraží se opravila za stamiliony a jsou neefektivně využívaná. Nedošlo k jejich využití například na byty nebo sociální centra, je to prostě jenom opravená budova, která z hlediska funkčnosti sítě nemá vliv. To samé nastává, pokud se utratí stamiliony za opravu tratí regionálních cest, aniž by se řešila jejich efektivita a funkčnost. Do zabezpečení by celkově mělo směřovat více peněz, ale souvisí to i s efektivním koordinovaným hospodařením tak, aby bylo společným cílem i efektivní fungování celé sítě. Železnice by měla být uživatelsky přátelská, protože to znamená podporu voličů, to znamená ochotu obětovat pro železnici víc a zaměřit se na ty části železnice, které jsou moderní pro 21. století. To znamená jednak zabezpečení, i ve značkách chybí na naprosté většině tratí a druhak na vysokorychlostní tratě, což v současné kondici ekonomiky znamená sehnat zahraničního investora,“ řekl redakci RAILTARGET exkluzivně dopravní expert Pirátů Lička.

Zásadním bodem pro aktuální kondici české železniční sítě je však rozhodnutí Ministerstva dopravy v čele s ministrem Martinem Kupkou. Ještě v průběhu léta by Správa železnic měla dostat půl miliardy korun právě na údržbu české železniční sítě. Právě díky tomu by měly být vyřešeny veškeré krizové úseky českých tratí.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace