foto: Redakce/Pokud se objeví jakákoli výhrada na výběrové řízení, je nutné to prověřit. Konkurence snižuje ceny a na tom máme zájem, říká ministr dopravy Kupka
Kritika průběhu některých dopravních výběrových řízení rezonuje v posledních měsících médii. Týká se nejenom oblasti výstavby železniční infrastruktury, ale i kolejových vozidel. Ministr dopravy Martin Kupka dal jasně najevo, že konkurence je pro segment dopravy klíčová.
Mezinárodní společnosti upozorňují na to, že tendry v českém sektoru dopravy nemusí být na první pohled tak čisté, jak se zdá. Prvním, kdo na to upozornil byl Dan Kurutz, generální ředitel české pobočky společnosti ALSTOM. V tomto případě se stala terčem kritiky Správa železnic.
Konkrétně se jednalo o zakázku na výběr dodavatele signalizačních zařízení. „V zadávacích podmínkách musí být povinnost vítězi poskytnou interface ke svému stavědlu. Musí tam být také dostatečně dlouhá doba k tomu, aby se daly přečíst podmínky, aby se daly připravit reference a tak dále,“ uvedl nosné body generální ředitel české pobočky Alstom, která podala na SŽ stížnost u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Podle slov Dana Kurutze jsou připraveni jít i k soudu.
„Pokud se objeví jakákoli výhrada na výběrové řízení, je nutné to prověřit. Každé výběrové řízení má svůj obvyklý průběh, kdy je možné uplatnit výhrady i dodatečné informace k samotnému průběhu tohoto výběrového řízení a platí nepochybně, že České dráhy i Správa železnic musí organizovat férové soutěže. Mimo jiné i proto, aby dostávaly cenově výhodné nabídky. Ukazuje se to i ve snižování cenových hladin díky konkurenci. Na tom máme zájem. Pokud existuje nějaká pochybnost o výběrovém řízení, je na místě to prověřit a prověříme to. Je zde i možnost se obrátit na nezávislý Úřad pro kontrolu hospodářské soutěže. Díky snižování, uvedl exkluzivně pro RAILTARGET ministr dopravy, Martin Kupka (ODS).
Velký tlak se kumuluje i kolem celé kauzy Dozimetr a stavby pražského metra D. Zde došlo k několika termínovým posunům právě kvůli nejasnostem, které kolem Dopravního podniku, který je vypisovatelem všech veřejných soutěží.
Většina společností již dnes disponuje etickým kodexem, což je základní vymezení společensko-právních pravidel, podle kterých daná firma funguje. Velký důraz na etický kodex je kladen především v zahraničí mezi velkými nadnárodními společnostmi. Není se tak čemu divit, že když Dopravním podnikem i samotnou výstavnou metra D hýbe jedna z největších korupčních kauz posledních let, je proti vnitřním předpisům těchto společností se vůbec do takové soutěže hlásit. Z tohoto hlediska by Dopravní podnik hlavního města Prahy měl požadavky na prodloužení soutěží akceptovat, a to i s ohledem na to, že není jasné, kam až chapadla této korupční chobotnice sahají. Jedině tak může být dosaženo maximální transparentnosti.