EU version

Po 19 měsících práce hotovo, Olbrachtova je první vyraženou stanicí

Po 19 měsících práce hotovo, Olbrachtova je první vyraženou stanicí
foto: DPP — Petr Hejna/Instalace výztuží do posledního výrubu stanice Olbrachtova
03 / 11 / 2025

Stanice Olbrachtova na trase metra D je první kompletně vyraženou stanicí nově budované linky. Významný milník přibližuje otevření prvního úseku Pankrác–Olbrachtova plánovaného na příští roky.

Linka Metro D je čtvrtou trasou pražského metra a má významným způsobem posílit dopravu v jihovýchodní části Prahy, především v městských částech Praha 4 a Praha 12. Celkově je plánována délka přibližně 10,6 km s deseti stanicemi v úseku od stanice Náměstí Míru až k Depu Písnice. Význam trasy spočívá v rostoucí zátěži na veřejnou dopravu v jižních částech města a v navázání kvalitních přestupních vazeb ke stávajícím trasám metra.

Olbrachtova je připravena na finální práce

Součástí projektu je první provozní úsek označený jako I.D1a, který zahrnuje stanice Pankrác a Olbrachtova a mezistaniční tunely mezi nimi. Zahájení výstavby tohoto úseku proběhlo slavnostně 21. dubna 2022. Ražba samotné stanice Olbrachtova pak započala v únoru roku 2023. Stanice Olbrachtova je první stanicí, která byla kompletně vyražena, tedy stavebně otevřena do fáze, která umožňuje přesun do dalších etap.

Vyražení stanice znamená, že tunelová konstrukce – nástupiště, traťové těleso a technologické prostory – byla vyhloubena a připravena pro další práce, například sekundární ostění, technologie nebo výstavbu vestibulů. V případě Olbrachtovy je již možné přistoupit k dalším fázím, což znamená významný krok vpřed. Z vestibulu stanice Olbrachtova bude od poloviny prosince znovu otevřena ulice Na Strži v režimu 1+1, čímž se zmenší dopravní omezení v lokalitě a zlepší dopravní situace v okolí. Tento milník tak přináší konkrétní viditelný posun nejen pro projekt samotný, ale i pro obyvatele Prahy 4.

Projekt metra D se potýká se soudními spory

Podle veřejně dostupného harmonogramu je plánovaný termín dokončení celého úseku Pankrác – Písnice kolem roku 2031, zatímco finálního propojení do centra se dočkáme až o několik let později. V praxi je výstavba provázena řadou komplikací, které mohou způsobit ještě významnější zpoždění a navýšení nákladů. Projekt trasy metra D provázejí desítky žalob a námitek od vlastníků pozemků, spolků a od dodavatelů či firem, které v tendrech neuspěly. Podle předsedy Pražské hospodářské komory Petra Michala to už není jen „běžné napadání“, ale systémový nástroj, který blokuje projekty. Místo férové soutěže prý účastníci raději trh destabilizují, než aby se něco postavilo.

Například v lednu 2024 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr vítěze tendru společnosti Subterra na úsek „Olbrachtova – Nové Dvory“, protože zadávací dokumentace neobsahovala dostatečné doklady pro některé členy odborného personálu. Další pokus o vyhlášení vítěze byl opět neúspěšný. Spory se ale netýkají jen stavebních zakázek, např. švýcarský výrobce vlaků Stadler napadl nastavení kvalifikačních požadavků na dodavatele souprav pro metro D s tím, že znevýhodňují firmy, které mají technologii, ale chybí jim referenční dokumenty v přesné podobě.

Metro D ulehčí dopravní situaci na jihu Prahy

S vyraženou stanicí Olbrachtova se pozornost přesouvá na další etapy: úsek I.D1b (Olbrachtova – Nové Dvory) a poté části směrem k Depu Písnice či k Náměstí Míru. Řada zpracování vizualizací a studií směru pokračování linky je již připravena. Mezitím byl projekt zpřístupněn veřejnosti, například ve dnech otevřených dveří v květnu 2025 bylo možné projít úsek tunelů mezi Pankrácem D a Olbrachtovou. Z hlediska infrastruktury tak stavba postupuje a vychází z nejkritičtější fáze tunelování směrem ke zprovoznění.

Pro obyvatele Prahy to znamená rychlejší a kvalitnější dopravu v jižních částech města směrem do centra. Projekt odlehčí stávajícím trasám metra i povrchové dopravě, zejména v oblastech s vysokým dopravním zatížením. Zlepší dopravní dostupnost v okolí stanice Olbrachtova, uvolní ulici Na Strži a výrazně omezí stavební omezení.

Nová linka nabídne moderní infrastrukturu, připravenou i na automatizovaný provoz bez řidiče. Počítá se s novým vozovým parkem a technologiemi, které odpovídají standardům 21. století. Na úrovni města jde o významnou investici do budoucnosti dopravní infrastruktury, která ovlivní nejen dopravu, ale i rozvoj přilehlých městských částí, urbanistickou obnovu a atraktivitu lokalit.

Tagy