EU version

ODS chce ministerstvo dopravy. Existují pro to logické důvody.

ODS chce ministerstvo dopravy. Existují pro to logické důvody.
foto: ČD/Železnice
15 / 10 / 2021

Další schůzka pětikoalice je na pořadu v úterý, ale už tento týden na jednání požadovala vítězná ODS ústy svého předsedy Petra Fialy křeslo ministerstva dopravy. Tento požadavek má logické opodstatnění při koncepci sestavování vlády a přerozdělování resortů. Jelikož ostatní partneři již souhlasili s tím, aby ODS získala post premiéra a post ministra financí, dá se očekávat, že si vítězná strana vymůže i ministerstvo dopravy. Důvodů je hned několik.

Při plánování dopravních staveb se musí myslet na dlouhou dobu dopředu, a tak i nyní nový ministr bude muset v prvé řadě dohlédnout na plán dopravních staveb nastavený předchozím vedením, tedy ministrem za ANO Karlem Havlíčkem. Bezmála 65 miliard, tedy suverénně nejvíc ze všech ostatních resortů, přiteče v roce 2021 do dopravy z Evropské unie, proto je vodné aby premiér svoji mezinárodní vahou pomáhal získávat prostředky z EU, jejichž objem je navázán na schopnosti kofinancování staveb českou stranou. Proto bude nutné udržet Ministerstvo dopravy v případě v rámci plánovaných úspor stranou výraznějších škrtů.


Další výhodou ODS je personální obsazení. V zákulisí, ale už i nahlas, se stále častěji hovoří o populárním starostovi Líbeznic Martinu Kupkovi, který nejen, že získal velké množství preferenčních hlasů, ale působí zároveň jako středočeský krajský radní pro silniční dopravu, a není tedy v oblasti nováčkem. ODS hraje do karet i celkově zrekonstruovaná D1, a strana nebude muset tak nadále investovat velké částky do této stavby. Tím se logicky otevírá možnost pro severní „řez“ republikou, tedy R35. K jeho největšímu zastáncům patří exministr dopravy z Nečasovy vlády Zbyněk Stanjura, který ovšem v novém kabinetu obsadí post ministra financí. ODS mimochodem ve svém programu píše o prosazení Zákona o prioritních stavbách (D35, D43, Pražský okruh, D3, D6 a vysokorychlostní trati Drážďany–Praha–Brno–Ostrava a Praha–Plzeň–Mnichov).


K neméně důležitým stavbám z hlediska dopravy patří splavnění Labe. Náměstek MD Jan Sechter dokázal projekt po létech stagnace dotáhnout do té fáze, že se čeká již jen na schválení mezinárodní úmluvy Parlamentem. A ani ODS se netváří, že by byla proti. Poslanci za ODS Karel Krejza a Libor Turek patří k podporovatelům plavebního stupně Děčín, jehož součástí bude i hydroelektrárna. Tím se dají zabít dvě mouchy jednou ranou, resp. se dá plnit podmínka greendealu ohledně přechodu na zelenou energii.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace