foto: Pixabay.com / free for commercial use //Ilustrativní
Rychlovlaky, které mají dosahovat rychlostí přes 300 kilometrů v hodině vyvolávají bouři emocí. Plány na výstavbu vysokorychlostní tratě v Česku nejsou bez kontroverzí. Obavy z dopadů na životní prostředí a denní život místních obyvatel se stávají stále hlasitějšími.
Místní obyvatelé jako Eva Ebnerová ze Rajhradu nebo Alicie Přichystalová z Modřic se obávají zvýšeného hluku, vibrací a dalších negativních dopadů na jejich životy. Diskutuje se například o délce tunelů, které mají minimalizovat rušení, nebo o protihlukových opatřeních. „Mám za plotem silnici a hned za ní dálnici. Už teď jsou hodiny, kdy se venku sedět nedá. Jak v okolí přistavěli logistická centra, za deset let přibylo kamionů. A teď ještě rychlovlaky? To je normální psycho,“ nebere si servítky Eva Ebnerová.
Vlaky s rychlostí přes 300 kilometrů v hodině, které dojedou z Prahy do Brna za hodinu a do Ostravy za dvě vyvolávají vlnu emocí. První tratě mají být v provozu už kolem roku 2030, podle plánů budou nejdřív brázdit jižní Moravu.
Proti stavbě se staví nejen obyvatelé, ale i některé obce a spolky. Tento odpor představuje výzvu pro Správu železnic, která jako investor musí řešit nejen technické a finanční aspekty, ale také akceptaci projektu ve společnosti.
Psali jsme
Správa železnic rozjíždí ambiciózní projekt výstavby nového centrálního dispečerského pracoviště (CDP) pro vysokorychlostní tratě v Čechách. Co má…
Zatímco někteří lidé upozorňují na nutnost dodržovat limity hluku a zabezpečit ochranu životního prostředí, jiní kritizují nedostatečná opatření a vyzývají k alternativním trasám.
Celkové náklady na všechny plánované vysokorychlostní tratě se odhadují na stovky miliard korun. Zástupci Správy železnic zdůrazňují, že změny v projektu musí být v souladu s finančními a legislativními rámci.
Zatímco debata pokračuje, místní obyvatelé doufají, že jejich obavy budou brány vážně a že veškerá opatření budou přijata s ohledem na jejich životní prostředí a kvalitu života.
Zdroj: Seznam Zprávy