EU version

Obří projekt rychlodráhy Moravská brána se blíží. Vlastníci pozemků už jsou informováni

Obří projekt rychlodráhy Moravská brána se blíží. Vlastníci pozemků už jsou informováni
foto: Pixabay.com / free for commercial use //Vysokorychlostní železnice
16 / 10 / 2024

České železnice se brzy posunou do moderní éry. První stavební práce na vysokorychlostních tratích odstartují v roce 2025. Úseky mezi Nezamyslicemi a Kojetínem a dále mezi Kojetínem a Přerovem se brzy promění na železniční tepny, které zkrátí cestování po Česku.

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic oznámilo vládě pokroky v projektu Rychlých spojení (RS), který má za cíl modernizovat a rozšířit českou železniční síť a výrazně zkrátit cestovní doby. První stavební práce na vysokorychlostních tratích by měly začít již v roce 2025, konkrétně na úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov, jak informovala naší redakci tisková zpráva Ministerstva dopravy. 

Ministr dopravy Martin Kupka zdůraznil význam rozsáhlé komunikace s obcemi a občany, které se výstavba přímo dotýká. V rámci projektu „Dialog“ se hledají vzájemně akceptovatelné řešení pro vedení tratí, což si žádá čas a úsilí. Kupka uvedl: „Do 10 let se svezeme vlakem po vysokorychlostní trati, do roku 2040 bude postavená většina projektovaných tratí a do roku 2050 bude celá síť VRT v Česku napojena na evropskou dopravní síť, k čemuž jsme se jako členská země EU zavázali.“

Proces územního plánování již pokročil, a mnohé úseky tratí získaly kladné stanovisko v rámci posouzení vlivů na životní prostředí (EIA). Například na VRT Moravská brána, kde probíhá řízení pro 80 km nové železniční tratě.

Ministr také zmínil změnu v řízení projektů, která by měla urychlit realizaci. Výbor pro strategické investice, řízený premiérem, dohlíží na včasnou realizaci projektů VRT. Na ministerstvu dopravy byl zřízen meziresortní řídící výbor, který koordinuje činnosti.

Krajská zastupitelstva hrají důležitou roli v přípravných etapách, ale stát má možnost eliminovat neodůvodněné prodlevy v případě strategických projektů. Nový stavební zákon zjednoduší proces posuzování dokumentace.

Správa železnic rovněž zahájila první fázi majetkoprávního vypořádání a informovala vlastníky pozemků dotčených stavbou. Plánují se také předběžné archeologické výzkumy, které posoudí náročnost budoucího záchranného výzkumu.

Financování tří úseků vysokorychlostních tratí bude realizováno formou PPP. Studie proveditelnosti doporučila následující projekty:

  1. VRT Moravská brána – 91 km, investice 96 mld. Kč.
  2. VRT Jižní Morava – 39 km, investice 23 mld. Kč.
  3. RS Střední Morava – 75 km, investice 60 mld. Kč.

Vláda 18. září 2024 schválila pokračování těchto úseků a Ministerstvo dopravy spolu se Správou železnic nyní připravuje výběr transakčních poradců pro realizaci dalších kroků včetně soutěže na dodavatele.

 

Zdroj: MD 

Tagy