foto: Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, Karakal/Architektonická soutěž na návrh řešení stávajícího mostu má vítěze
Oblíbený pražský park Stromovka se dočká nového mostu, který ji propojí s Císařským ostrovem. Návrh slibuje elegantní řešení pro pěší i cyklisty, a také odstranění překážky pro průjezd vysokých lodí.
Architektonická soutěž o návrh byla uspořádána ve vzájemné spolupráci Ředitelství vodních cest ČR, Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy a vedení hlavního města Prahy s cílem dosáhnout důstojného architektonického a krajinářského řešení celého dotčeného území přemostění plavebního kanálu.
Nezávislou část odborné poroty tvořili experti z řad architektů z praxe v čele s vedoucím katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT prof. Pavlem Ryjáčkem. Závislou část pak představovali zástupci ŘVC ČR, Ministerstva dopravy, hl. m. Prahy a městské části Praha 7. Jako odborní poradci poroty pak byli přizváni zástupci Povodí Vltavy, státní podnik, Státní plavební správy a Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
Psali jsme
Správa železnic otevřela venkovní výstavu na náplavce pod mostem na Výtoni. Šest informačních panelů ukazuje, jak nový most změní Prahu…
„Výsledky první architektonické soutěže pořádané Ředitelstvím vodních cest ČR hodnotím úspěšně. Vítězný návrh se zajímavým architektonickým a urbanistickým ztvárněním dopravního řešení mostu ze Stromovky na Císařský ostrov, ke kterému dospěla porota složená ze zástupců různých kompetentních organizací a expertů, považuji za více než zdařilý,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR, investorské organizace zajišťující rozvoj infrastruktury vodních cest. „Věřím, že se nyní podaří v navazujícím jednacím řízení s vítězným týmem dohodnout na podmínkách dopracování projektové
dokumentace pro povolení záměru a nejpozději v roce 2028 zahájit výstavbu, aby se tato překážka pro plavbu vysokých lodí odstranila,“ dodal.
V první fázi soutěže obdrželo Ředitelství vodních cest ČR celkem 12 soutěžních návrhů, kdy v březnu tohoto roku porota po podrobné diskuzi a pečlivém zhodnocení poslala do finále 5 nejlepších návrhů. V rámci druhé fáze hodnocení zvítězil návrh společnosti NEMEC&TALLER ARCHITEKTUR s.r.o. Na druhém místě se umístil ateliér EHL & KOUMAR ARCHITEKTI s.r.o. a na třetím Lucid Architects Limited.
Psali jsme
Göltzschalský most, největší cihlový most na světě je technickým zázrakem své doby. Postaven mezi lety 1846 a 1851 z více než 26 milionů…
Porota na vítězném návrhu ocenila zejména integraci všech dopravních módů, což je kvůli převažujícímu podílu pěších a cyklistů vhodné řešení umožňující rovněž šířku mostovky pouze 9 m, což povede k úspoře realizačních i provozních nákladů. Dále porota vyzdvihla lapidární urbanistické řešení přemostění včetně intuitivní a přehledné pěší trasy. Návrh dle hodnocení poroty přinesl velmi dobré a čitelné krajinářské řešení. Pobytová místa u nástupů na rampy jsou vítanou přidanou hodnotou pro uživatele a prostředkem k lepšímu zapojení díla do kontextu přírodního parku a nábřeží kanálu. Porota se zabývala i konstrukčním řešením návrhu, kdy je efektivně využita integrace mostu a tím i eliminace ložisek a závěrů a v místech s obtížnou údržbou využívá efektivního materiálu UHPFRC.
„V rámci soutěže bylo předloženo mnoho zajímavých návrhů, nicméně vítězný projekt považuji za nejvhodnější řešení na předložené zadání. Po uvážení výhod a nevýhod použití buď pevného mostu, nebo dvojice mostů s pohyblivou lávkou porota nakonec vybrala návrh pevného mostu, který je tvarově čistý, elegantní a účelně integruje dopravní módy. Most současně přináší díky pobytovým místům vítanou přidanou hodnotou pro uživatele a pomáhá zapojení díla do kontextu přírodního parku,“ uvedl předseda poroty prof. Pavel Ryjáček, vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze. „Z konstrukčního hlediska návrh efektivně využívá integraci mostu a správně a účelně využívá vysokohodnotný beton. Tím je velmi dobře odolný jak nárazu plavidel, tak povodni amá nízké nároky na údržbu,“ dodal.
Psali jsme
Zavedení emisních povolenek na fosilní paliva zhorší konkurenceschopnost železniční a vodní dopravy. Pro neelektrifikované železnice a těžké…
Vítězný tým vyřešil požadavky soutěžních podmínek ŘVC ČR návrhem integrované konstrukce mostu bez pohyblivých dílů s maximálním ohledem ke krajinnému rázu Stromovky a Císařského ostrova v duchu pražských obloukových a klenbových mostů. Dopravní řešení v dané lokalitě je dále rozvinuto sdíleným prostorem bez prostorového oddělení podél obou nábřeží plavebního kanálu a také v prostoru jeho přemostění.
Ředitelství vodních cest ČR plánuje ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy na konec září tohoto roku oficiální prezentaci návrhů spojenou s výstavou. Zároveň bude unikátní příležitostí pro veřejnost seznámit se se všemi 5 návrhy z druhé fáze soutěže na výstavce v rámci festivalu „POZNEJ VLTAVU“ , a to již v neděli 22. září v areálu Staré čistírny odpadních vod v Bubenči.
Zdroj: Tisková zpráva Ředitelství vodních cest ČR