foto: Wikimedia Commons, EPP, CC BY 2.0/Apostolos Tzitzikostas
Řecký politik Apostolos Tzitzikostas, známý jako "Tzitzi", převzal otěže evropské dopravy a turismu. Co od něj čekat? Zatím zůstává hádankou, první reakce jsou spíše rozpačité.
Diskusi, jaká země získala nakolik důležité portfolio lze vést i v obráceném gardu, tedy tak, zda konkrétní agendu dokáže uchazeč zvládnout a zda pro něj má předpoklady. Z prvních reakcí je zřejmé, že návrh Ursuly von der Leyen jmenovat komisařem pro dopravu (a nově také turismus) řeckého regionálního politika, brán spíše rozpačitě. V zásadě nikdo netuší, co lze od nového komisaře očekávat.
RAILTARGET se podíval na osobu řeckého politika. Apostolos Tzitzikostas (44) pochází z politicky angažované rodiny z provincie Makedonie a Trácko. Studoval na Georgetownské univerzitě a na University College v Londýně. Jako student působil v administrativě zahraničního výboru Kongresu USA. V Řecku začal podnikat v mléčných produktech v kategorii bio a svoji firmu nakonec vnesl do koncernu Mevgal. Do celostátní politiky vstoupil na kandidátce Nové demokracie ve volbách v roce 2007 v Soluni a byl zvolen poslancem. Po předčasných volbách se vrátil do provincie Makedonie, stal se regionálním zastupitelem a náměstkem guvernéra provincie. Zkušenosti ze zahraniční politiky mu v roce 2015 přinesly nominaci řecké vlády do Výboru regionů, kde Řecko zastupoval dodnes.
Psali jsme
Peter Kiss varuje, že pokud železniční sektor nebude mít dostatečné dotace na zavedení DAC, náklady se přenesou na zákazníky a železnice…
V Nové demokracii, která vyhrála s 33 % v Řecku volby do Evropského parlamentu a je součástí Evropské lidové strany (EPP), patří k vlivným členům. Kandidoval také neúspěšně na jejího na předsedu. 1. srpna obdržel nominaci na evropského komisaře od předsedy vlády Kiriose Mitsotakise. Na Twitteru Tzitzikostas přezdívaný v Řecku „Tzitzi“ uvedl, že v EU chce využít zkušeností z práce ve Výboru regionů. Doprava pro něj představuje páteř Evropy a má geostrategický význam pro obchod, energetiku a digitální sítě. Je předpokladem volného pohybu osob, zboží a služeb. Dopravu chce nově propojit ve své administrativě s cestovním ruchem. V tomto tématu se osobně cítí silnější, navzdory tomu, že kompetence EU jsou v turismu minimální.
Předsedkyně komise dnes rovněž zveřejnila tzv. misijní dopisy členům Evropské komise. Tzitzikostas obdržel misi s heslem „Evropa rychlejší a jednodušší“. Bude podřízen jednomu ze šesti místopředsedů komise, konkrétně italskému komisaři Ital Rafaelli Fitto, který má na starosti soudržnost (kohezi) a reformy. Základním cílem jeho práce má být naplnit v dopravě koncept Green Dealu. Má za úkol snížit povinný reporting pro firmy o 25 % a pro malé a střední podniky o 35 %. V odvětví dopravy musí komisař uskutečnit stress test legislativy s cílem identifikovat a odstranit nadbytečnosti a protichůdná pravidla.
Psali jsme
Evropská komise rozhoduje o zastavení unijních peněz pro Slovensko kvůli porušování demokratických principů, konkrétně rozpuštění elitní prokuratury…
U konkrétních cílů stojí na prvním místě dokončit koridory TEN-T základní sítě do roku 2030, posunout plán vysokorychlostních železnic, „akcelerovat“ rozvoj nákladní železniční dopravy a nočních osobních vlaků. Tzitzikostas má představit plán regulace pro sjednocení systémů pro nákup a rezervaci cestovních dokladů, plán dekarbonizace dopravy, urychlit elektrifikaci silniční dopravy, sestavit akční plán pro automobilový průmysl a průmysl námořní dopravy, pro letectví odstranit nefunkčnosti v jednotném evropském nebi, publikovat první report z plnění Evropské deklarace o cyklistice, vytvořit plán na podporu klíčových technologií budoucnosti, např. Hyperloop, digitalizovat dopravní systémy (ITS a pro železnici FRMCS), zabývat se bezpečností dopravy a mobilitou pro obranné účely, vytvořit s ostatními komisaři strategii rozvoje přístavů a věnovat se dopravním spojením do států sousedících s EU.
Zdroj: Commission.europa.eu; RAILTARGET