EU version

Nový komisař pro dopravu: Řek Tzitzikostas přináší více otázek než odpovědí

Nový komisař pro dopravu: Řek Tzitzikostas přináší více otázek než odpovědí
foto: Wikimedia Commons, EPP, CC BY 2.0/Apostolos Tzitzikostas
23 / 09 / 2024

Řecký politik Apostolos Tzitzikostas, známý jako "Tzitzi", převzal otěže evropské dopravy a turismu. Co od něj čekat? Zatím zůstává hádankou, první reakce jsou spíše rozpačité.

Diskusi, jaká země získala nakolik důležité portfolio lze vést i v obráceném gardu, tedy tak, zda konkrétní agendu dokáže uchazeč zvládnout a zda pro něj má předpoklady. Z prvních reakcí je zřejmé, že návrh Ursuly von der Leyen jmenovat komisařem pro dopravu (a nově také turismus) řeckého regionálního politika, brán spíše rozpačitě. V zásadě nikdo netuší, co lze od nového komisaře očekávat.

RAILTARGET se podíval na osobu řeckého politika. Apostolos Tzitzikostas (44) pochází z politicky angažované rodiny z provincie Makedonie a Trácko. Studoval na Georgetownské univerzitě a na University College v Londýně. Jako student působil v administrativě zahraničního výboru Kongresu USA. V Řecku začal podnikat v mléčných produktech v kategorii bio a svoji firmu nakonec vnesl do koncernu Mevgal. Do celostátní politiky vstoupil na kandidátce Nové demokracie ve volbách v roce 2007 v Soluni a byl zvolen poslancem. Po předčasných volbách se vrátil do provincie Makedonie, stal se regionálním zastupitelem a náměstkem guvernéra provincie. Zkušenosti ze zahraniční politiky mu v roce 2015 přinesly nominaci řecké vlády do Výboru regionů, kde Řecko zastupoval dodnes.

V Nové demokracii, která vyhrála s 33 % v Řecku volby do Evropského parlamentu a je součástí Evropské lidové strany (EPP), patří k vlivným členům. Kandidoval také neúspěšně na jejího na předsedu. 1. srpna obdržel nominaci na evropského komisaře od předsedy vlády Kiriose Mitsotakise. Na Twitteru Tzitzikostas přezdívaný v Řecku „Tzitzi“ uvedl, že v EU chce využít zkušeností z práce ve Výboru regionů. Doprava pro něj představuje páteř Evropy a má geostrategický význam pro obchod, energetiku a digitální sítě. Je předpokladem volného pohybu osob, zboží a služeb. Dopravu chce nově propojit ve své administrativě s cestovním ruchem. V tomto tématu se osobně cítí silnější, navzdory tomu, že kompetence EU jsou v turismu minimální.

Předsedkyně komise dnes rovněž zveřejnila tzv. misijní dopisy členům Evropské komise.  Tzitzikostas obdržel misi s heslem „Evropa rychlejší a jednodušší“. Bude podřízen jednomu ze šesti místopředsedů komise, konkrétně italskému komisaři Ital Rafaelli Fitto, který má na starosti soudržnost (kohezi) a reformy. Základním cílem jeho práce má být naplnit v dopravě koncept Green Dealu. Má za úkol snížit povinný reporting pro firmy o 25 % a pro malé a střední podniky o 35 %. V odvětví dopravy musí komisař uskutečnit stress test legislativy s cílem identifikovat a odstranit nadbytečnosti a protichůdná pravidla.

 

U konkrétních cílů stojí na prvním místě dokončit koridory TEN-T základní sítě do roku 2030, posunout plán vysokorychlostních železnic, „akcelerovat“ rozvoj nákladní železniční dopravy a nočních osobních vlaků. Tzitzikostas má představit plán regulace pro sjednocení systémů pro nákup a rezervaci cestovních dokladů, plán dekarbonizace dopravy, urychlit elektrifikaci silniční dopravy, sestavit akční plán pro automobilový průmysl a průmysl námořní dopravy, pro letectví odstranit nefunkčnosti v jednotném evropském nebi, publikovat první report z plnění Evropské deklarace o cyklistice, vytvořit plán na podporu klíčových technologií budoucnosti, např. Hyperloop, digitalizovat dopravní systémy (ITS a pro železnici FRMCS), zabývat se bezpečností dopravy a mobilitou pro obranné účely, vytvořit s ostatními komisaři strategii rozvoje přístavů a věnovat se dopravním spojením do států sousedících s EU.

Zdroj: Commission.europa.eu; RAILTARGET

 

Tagy