foto: TAČR/Ilustrační foto
Modernizace dopravního sektoru je jedním z velkých témat pro Ministerstvo dopravy ČR. I proto byl s tímto záměrem spuštěn projekt Doprava2020+. Ten poskytuje možnost českým firmám finanční granty pro vývoj a aplikaci nových technologií pro dopravu.
Program Doprava2020+ byl schválen vládou v létě 2019 a od té doby proběhla již tři kola veřejné soutěže. V současné době probíhá hodnocení čtvrtého kola a výsledky budou známy nejpozději na konci listopadu. Návrhy bylo možné posílat do začátku června tohoto roku. Z celkového počtu 198 podaných projektů jich pak prošlo úvodním kolem (hodnocení splněná podmínek) na 190. Celková finanční alokace podpory činí 495 mld. korun.
Na konci července se konalo neformální setkání s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS), který je zastáncem vývoje a aplikace nových technologií pro dopravu. Podle něj je důležité neustále pracovat na mobilitě služeb a lidí. Také podpořil české firmy, protože jsou schopné tyto nové technologie vytvářet a Ministerstvo dopravy ČR jim programem Doprava2020+ chce pomoci. Hlavní je také podle něj spolupráce mezi jednotlivými rezorty, aby se vývoj a aplikace zefektivnila.
Samotný program Doprava2020+ se zaměřuje na udržitelnou doprava, bezpečnou a odolnou dopravu i dopravní infrastrukturu, přístupnou a interoperabilní dopravu a automatizaci, digitalizaci, navigační a družicové systémy. Z uvedených oblastí zaměření je jasné, že jde o vytvoření moderní dopravy 21. století pro Česko.
Co se týče železnice, tak do prvních tří kol bylo přihlášeno 73 výhradně železničních projektů a z nich celým sítem prošlo 19. Finanční podpora, kterou tyto projekty získaly pro realizaci, činila přes 200 mld. korun. Jedním z takových projektů byla v prvním kole tzv. inteligentní výhybka nebo také Výhybka 4.0. Úspěšně se o ni ucházela DT – Výhybkárna a strojírna ve spolupráci s Univerzitou Pardubice, VUT v Brně a společnost RETIA. Tento typ výhybky přispívá k digitalizaci železnice, protože sbírá data, která jsou posléze vyhodnocována na cloudu inteligentním autonomním diagnostickým systémem. Benefitem je určitě možnost prediktivní údržby a s tím související zvýšení bezpečnosti na trati. Potom také může být varianta ‚infrastruktura hlídá infrastrukturu‘, kdy budou vozy vybavené snímači, aby sbíraly data o stavu tratě. Tak by došlo ještě k větší efektivitě prediktivní údržby a možné úspoře peněz.
Údržba české železniční infrastruktury je taktéž velkým tématem, zejména během letošního léta, kdy Správa železnic usilovně pracovala na jejích opravách. Nové technologie, jako Výhybka 4.0, by mohly významně ulehčit práci SŽ díky prediktivní údržbě. Na to se váže také úspora financí a možnost investice do dalších projektů na české železnici. Proto je důležité, aby nejen rezort dopravy podporoval rozvoj a aplikaci nových technologií.