foto: Flickr / Gerry Balding/Tornado A1
Parní lokomotiva Tornado A1 vypadá jako z minulého století ale zprovozněna byla v roce 2008. S novým systémem ETCS je udává tempo starým mašinám na moderních a bezpečných železnicích.
Lokomotiva Tornado A1 by se dala označit za ikonu britského železničního dědictví. Postavena byla na základě návrhu parních lokomotiv třídy Peppercorn A1 z poloviny 20. století. Tornadu se podařilo zkombinovat historický vzhled s moderními technologiemi, včetně ETCS. Přestože byla dokončena až v roce 2008, více než půl století po posledním originálním stroji této třídy, představuje triumf inženýrství a zápalu železničních nadšenců.

Projekt Tornado A1 odstartoval díky sdružení A1 Steam Locomotive Trust, jehož cílem bylo oživit tuto legendární třídu lokomotiv, z níž žádný původní stroj nepřežil do dnešních dnů. Tornado byla postavena za použití moderních materiálů a technologií, což z ní učinilo nejen spolehlivý, ale i bezpečný stroj splňující současné standardy. Díky tomu dokáže bez problémů jezdit na hlavních tratích Spojeného království, přičemž se pravidelně objevuje na historických jízdách a speciálních událostech.
Psali jsme
Výhradní provoz evropského zabezpečovače odstartoval. Rozporuplné reakce ale na sebe nenechaly dlouho čekat. Strojvedoucí na YouTube svým osobitým…
Tornado dostala své jméno 19. února 2009 během slavnostního ceremoniálu na nádraží v Yorku. Princ Charles a vévodkyně Camilla ji pojmenovali na počest posádek letadel RAF Tornado, které sloužily během války v Zálivu na začátku 90. let. Lokomotiva původně nesla znaky Tri-National Tornado Training Establishment a RAF Cottesmore, ale po uzavření těchto základen byla tato emblémata nahrazena znaky RAF Leeming a RAF Marham, což symbolizuje její úzké spojení s leteckým dědictvím.

Technické parametry a výkon Tornada A1
Tornado je konstruována pro maximální rychlost 100 mil za hodinu (přibližně 160 km/h), což z ní činí nejrychlejší parní lokomotivu na britských kolejích. Její váha činí 166 tun a dokáže utáhnout vlaky o váze přes 500 tun. Stroj je poháněn tříválcovým parním motorem, návrh tohoto motoru zůstal věrný původním specifikacím Peppercorn A1, ovšem s moderními vylepšeními pro zvýšení spolehlivosti a efektivity.
Od svého uvedení do provozu Tornado absolvovala tisíce kilometrů po celé zemi a získala si obdiv nejen železničních fanoušků, ale i širší veřejnosti. Ta má příležitost se Tornadem svézt, jelikož pravidelně pořádá jízdy, na které si lze volně koupit jízdenku. Mezi nejvýznamnější úspěchy tohoto stroje patří pokoření hranice 100 mil za hodinu v roce 2017 – výkon, který nebyl dosažen žádnou jinou parní lokomotivou ve Velké Británii od roku 1967.
ETCS: Tornado A1 na cestě k budoucnosti
Jedním z největších technologických pokroků Tornada v poslední době je instalace evropského systému řízení vlaků ETCS (European Train Control System). Tento systém, běžně používaný u moderních elektrických a dieselových lokomotiv, představoval unikátní výzvu, protože musel být integrován do parní lokomotivy s konstrukcí sahající do poloviny minulého století.
Psali jsme
Moderní zabezpečení ETCS, po které od ledna přejde 600 kilometrů železnic může místy znamenat konec jízd parních vlaků. Ministerstvo dopravy hledá…
Pod vedením Roba Morlanda a jeho týmu byla instalace ETCS pečlivě naplánována a prováděna během několika měsíců. Elektrické systémy lokomotivy byly přepracovány tak, aby zajistily kompatibilitu s ETCS, což zahrnovalo přidání nových bateriových systémů, osvětlení a monitorovacích zařízení. Testy ukázaly, že v případě selhání hlavních baterií může být systém napájen z Auxiliary Services nebo Essential Services.

Jedním z důležitých aspektů bylo přizpůsobení osvětlení kabiny, protože nové panely ETCS zasahovaly do původní konfigurace. Tým vyvinul nové světelné zdroje s nastavitelným jasem, které zajišťují optimální viditelnost při nočním provozu. Po úspěšném testování na železnici Nene Valley Railway a následných jízdách po hlavních tratích bylo potvrzeno, že Tornado je připravena na budoucnost evropské železniční sítě.
Tornado A1 jako most mezi historií a moderní dopravou
Tornado se proslavila i mimo koleje. Zahrála si v oblíbeném filmu Paddington 2, kde se objevila během honičky s rodinou Brownových. Rovněž zazářila v pořadu Top Gear v epizodě „Závod na sever“ s Jeremym Clarksonem na palubě. Díky svému klasickému vzhledu a neuvěřitelnému výkonu se stala častým tématem dokumentů, například Absolutely Chuffed – the Men Who Built a Steam Engine.
Význam Tornada A1 spočívá v tom, že dokázalo prosadit místo parním lokomotivám také na dnešních železnicích. V současné době nástupu moderních zabezpečovacích technologií je spousta starých vozů odstavováno, jelikož právě nové technologie se na ně špatně adaptují. Nostalgická jízda a krásné stroje jsou tak v ohrožení, ale Tornado je důkazem, že pára své místo stále drží. Na britských železnicích zůstává jedním z nejzajímavějších vozů díky inženýrské zručnosti
Psali jsme
V exkluzivním rozhovoru s redakcí RAILTARGET se Huw Merriman, britský ministr pro železnice a HS2, rozpovídal o svém nedávném působení…
Zdroj: A1 Steam