EU version

Německo i Nizozemsko snižují poplatky za infrastrukturu, Bulharsko je navýšilo o 10 %

Německo i Nizozemsko snižují poplatky za infrastrukturu, Bulharsko je navýšilo o 10 %
foto: Archiv/Železnice
26 / 07 / 2021

Rok 2021 je Evropským rokem železnic. Tato iniciativa byla navržena Evropskou komisí v rámci Zelené dohody o dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Dnes je vizí EU stimulovat železniční dopravu. Situace, která panuje v Bulharsku, je však v naprostém rozporu s ní.

Počátkem roku bulharská státní železniční infrastrukturní společnost NRIC (National Railway Infrastructure Company) oznámila zvýšení poplatků za infrastrukturu. Cena je v průměru asi o 10 % vyšší než v roce 2020. Toto navýšení ceny má vážný dopad na železniční dopravu.

Dodatečné příjmy jsou určeny ke spolufinancování rostoucích nákladů v krátkodobém horizontu, ale to povede ke zvýšení cen železničních dopravců a následně ke snížení poptávky po nákladní železniční dopravě. V krátkodobém horizontu se příjmy zvýší, ale z dlouhodobého horizontu to bude mít negativní dopad na celkový podíl nákladu přepraveného po železnici. Tento objem se ve srovnání se silniční přepravou sníží.

Navzdory dobrým a slibným iniciativám ze strany NRIC, jako jsou projekty nejdelšího železničního tunelu na Balkánském poloostrově nebo železničního spojení mezi Sofií a Jaderským mořem, zůstává situace s infrastrukturou železniční nákladní dopravy v pozadí.

A teď přichází otázka, proč se zvyšují poplatky za infrastrukturu pro železniční dopravce, ale mýtné za silniční dopravu klesá? Toto je nekalá hospodářská soutěž mezi silniční a železniční dopravou, která pokračuje po celá desetiletí. A to vše v době, kdy se celý svět snaží omezit emise a chránit životní prostředí. To vše v době Evropského roku železnice.

Zároveň několik zemí EU, například Německo a Nizozemsko, své TAC (Track Access Charges) snižují na polovinu. Rakousko a Lucembursko využily příležitosti a zcela se vzdaly poplatků za přístup k trati. Francie od TAC upustila v roce 2020 a pokračovala v tom prvních šest měsíců roku 2021. Švýcarsko je navíc odhodláno podporovat železniční odvětví přímými příspěvky na kompenzaci dopravních ztrát a dalších dodatečných nákladů.

Je na čase, aby všechny členské státy EU vzaly toto rozhodnutí připravit půdu pro konkurenceschopnou železniční dopravu šetrnou k životnímu prostředí vzaly za své. V Bulharsku proběhly nedávno volby. Postoj nové vlády ke konkurenceschopnosti železniční přepravy pro Vás budeme nadále sledovat.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace