EU version

Německé dráhy pod palbou. Dopravci z celé Evropy už mají dost výluk a chaosu

Německé dráhy pod palbou. Dopravci z celé Evropy už mají dost výluk a chaosu
foto: Wikimedia Commons / InterCityImpress/Vlak ICE v německém Mannheimu (ilustrační foto)
19 / 05 / 2025

Evropská železniční sdružení nákladních dopravců společně kritizují DB InfraGO. Terčem kritiky je především program obnovy a modernizace německé železniční infrastruktury, kterou společnost patřící pod Deutsche Bahn spravuje. Mezi kritiky patří i česká organizace ŽESNAD.

Železniční sdružení nákladní dopravy z celé Evropy se spojila v kritice problému, který podle nich více či méně ovlivňuje železniční dopravu na celém kontinentu. Terčem kritiky formulované ve společném prohlášení je německý správce infrastruktury DB InfraGO, součást koncernu Deutsche Bahn AG. Podle svazů dopravců DB InfraGO „nezajišťuje dostatečnou kvalitu a spolehlivost konkrétně sdružení z hlediska obtížných provozních podmínek pro dopravce zpochybnila program obnovy a modernizace německé železniční infrastruktury známý pod názvem „Generalsanierung“ (generální sanace).

Kritiku DB InfraGO podepsalo deset sdružení

„Provoz nákladní železniční dopravy na německé síti se stává stále složitějším a nákladnějším a pro zákazníky představuje velkou nejistotu,“ zmiňuje se v dokumentu podepsaném deseti sdruženími. Jsou mezi nimi kromě českého ŽESNAD, slovenský AROSRAIL, polský ZNPK, nizozemský RailGood, rakouský NEEÖ, italská sdružení Fermerci a FerCargo, ale také celoevropsky působící nadnárodní železniční organizace ERFA, UIRR a Forum Train Europe.

Program „Generalsanierung“ tvoří podle svazů jen špičku ledovce představujícího komplexní problém. Upozorňují, že plán zahrnuje prodloužené výluky, které se stávají standardní praxí, nikoliv výjimečnou situací. Problém je zejména palčivý v těch částech železniční sítě, kdy je komplikované najít náhradní objízdné trasy. Například při uzavírce železnice v údolí Rýna v srpnu 2024 museli dopravci sami vytvořit alternativní trasu přes trať Offenburg-Wörth. Jelikož tato trasa vede přes území Francie, bylo nutné nasadit vždy dva strojvedoucí, jednoho hovořícího francouzsky a druhého německy a zajistit dieselové lokomotivy, protože mnoho úseků alternativní trasy není elektrifikováno.

DB poukazuje na to, že železniční infrastruktura v Německu má z minulosti investiční a modernizační dluh a nutně potřebuje rozsáhlou rekonstrukci. Program Generalsanierung byl koncipován tak, aby se pokusil situaci co nejrychleji zlepšit. To však znamená, že řada hlavních tratí bude v různých obdobích uzavřena přinejmenším do roku 2030.

Deutsche Bahn

DB se omlouvá za opožděné oznámení stavby

Kritika na DB InfraGO směřuje i od osobních dopravců, kteří nepatří do koncernu Deutsche Bahn a svazů regionální dopravy. Například ve spolkové zemi Porýní – Falc, kde na některých tratích v závazku veřejné služby operují i zahraniční dopravci, upozorňují objednatelé veřejné dopravy cestující, že kvůli špatnému stavebně-organizačnímu managementu DB InfraGO oznámení o náhradní autobusové dopravě bohužel nemohou zajistit včas s předstihem, ale jen několik dnů dopředu, ačkoliv o harmonogramu stavebních prací musí vědět DB InfraGO s mnohem větším předstihem.

Deutsche Bahn problémy v této spolkové zemi přiznala a omluvila se, jak uvádí server SWR: „Bohužel jsme stavební práce oznámili v krátkém termínu, což v žádném případě neodpovídá našim standardům. Za to se můžeme pouze formálně omluvit.“ Dráhy slibují, že komunikační řetězec podrobně prověří.

Velké změny v top managementu DB

Zatímco kritika z Německa a od německých svazů je vůči správci železniční dopravní cesty standardní záležitostí trvající už mnoho let, zapojení zahraničních nákladních železničních dopravců představuje nový prvek. Kritika přichází navíc v době, kdy nová spolková vláda vážně uvažuje o razantní změně řídící struktury a personální obměně vrcholového managementu koncernu.

Na druhé straně tlaku na nevyhovující management železničních staveb vychází vstříc program nové koaliční vlády. Program slibuje modernizovat železniční tratě bez jakýchkoliv územních a stavebních povolovacích řízení, přičemž příprava takových staveb by byla zcela v režii DB InfraGO. Už předchozí vláda zahájila reformu systému modernizací tratí, přičemž nalezla odvahu k modernizaci celých desítky kilometrů dlouhých úseků hlavních koridorů najednou.  

Zdroj: RailFreight

Tagy