EU version

„Někdy se říká, že VRT dokáží zmenšit svět," řekl na Prezentačním dni SŽ Lukáš Tittl

„Někdy se říká, že VRT dokáží zmenšit svět,&quote; řekl na Prezentačním dni SŽ Lukáš Tittl
foto: Redakce RAILTARGET/„Někdy se říká, že VRT dokáží zmenšit svět," řekl na Prezentačním dni SŽ Lukáš Tittl
07 / 09 / 2023

Ve středu se na Hlavním nádraží v Praze konal již tradiční Prezentační den Správy železnic (SŽ) a redakce RAILTARGET u toho samozřejmě nesměla chybět. Tato již devátá událost v řadě se tentokrát zaměřila na téma projektů vysokorychlostních tratí (VRT) v rámci hlavního města Prahy. Prezentací nás provedl vedoucí oddělení realizace staveb Správy železnic Lukáš Tittl.

Hlavním tématem odpoledne bylo především ukázat, proč jsou pro nás VRT důležité. A proč zrovna v kontextu Prahy? Jelikož se jedná o hlavní město republiky s více než 1,3 miliony obyvatel. A tedy jde i o hlavní dopravní uzel země. "Někdy se říká, že vysokorychlostní tratě dokáží zmenšit svět," uvedl jako hlavní přínos plánovaných koridorů. Při projektování tratí se totiž vzdálenost neměří v kilometrech, ale dojezdových hodinách či minutách. Nové statistiky ukazují, že většina obyvatel České republiky bydlí do hodiny od center měst. Proto je důležité plánovat spoje tak, aby se do těchto hodinových okruhů dostala co největší část republiky. A právě VRT jsou podle Tittla hlavní příležitostí, jak toho dosáhnout.

Kromě rychlejšího cestování s sebou VRT přináší také další výhody. Druhou je vyšší kapacita spojů. Stavění VRT znamená přidání nových tratí, které nejenom vytvoří úplně nový prostor pro dálkové spoje, ale také tím uvolní místo na současných železnicích pro frekventovanější regionální spojení. Železnice je čím dál tím využívanější a současné kapacity již dnes nestačí, natož (pokud se nezmění trend) v příštích letech. Každý den do Prahy dojíždí za prací více než 164 tisíc lidí – v podstatě na počet obyvatel téměř celá Plzeň. Kapacity jsou tedy opravdu vyčerpané, především uvědomíme-li si, že se do tohoto množství nepočítají studenti a další cestující. VRT by měly pomoci řešit i tento problém.

V neposlední řadě je zde také výhoda udržitelnosti. Ta se začala výrazně řešit až v posledních letech, ale přínos železnic v tomto ohledu je nepřehlédnutelný. Dle pohledu Tittla jsou lidé součástí životního prostředí a tedy vše, co je přínosné pro něj, je přínosné i pro nás. Z energetického hlediska jsou železnice 7x méně náročné než automobily a z hlediska produkce emisí i 3,5x méně náročné než nyní velice propagované elektromobily.

Kde a kdy můžeme očekávat vznik VRT? Většinou kopírují nejfrekventovanější dálnice. Tratě by měly mít několik sjezdů a napojení na konvenční tratě a měly by se na nich vytvořit i zastávky. Jejich projekty již běží, avšak na první projížďku rychlostí až 320 kilometrů za hodinu si budeme muset ještě nějaký čas počkat. "Jsou podle vás vysokorychlostní tratě jako raketoplán nebo chytrý telefon? Podle mě spíše chytrý telefon, ale i ten má součástky, které vznikaly pro vesmírné programy," závěrem pronesl přednášející.

Tagy