foto: SŽ / Public domain/Výtoňský most
Studie provedená zkušeným specialistou pro iniciativu Nebourat i po veškerých aktualizacích ukazuje, že třetí kolej na železničním mostě na Výtoni není potřeba.
Na pokyn ministra dopravy Martina Kupky se sešli zástupci Správy železnic (SŽ) a Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) s Ing. Jiřím Pospíšilem, Ph.D. z dopravní fakulty ČVUT, spoluautorem studie Kapacitní posouzení železniční tratě Praha hlavní nádraží - Praha-Smíchov. Původní studie vycházela z dostupných veřejných dat a prokázala, že plánovaná doprava se na most kapacitně vejde. SŽ a IPR obvinili studii z chyb a manipulace s daty. To autoři studie i iniciativa odmítají.
SŽ a IPR nově zveřejnili vyšší plánované počty vlaků. Počty vlaků počítají s výraznou modernizací navazující infrastruktury, která není aktuálně plánována. S těmito čísly byla studie aktualizována. Její výsledky nyní SŽ a IPR nerozporuje.
I po zpracování nových požadavků na kapacitu trati se ukazuje, že za předpokladu modernizace zabezpečovacího zařízení na trati je potřeba třetí koleje přinejmenším sporná. Z poskytnutých dat vyplývá, že navrhovaný zvýšený počet vlaků bude velmi problematický v jiných místech - na novém nádraží Smíchov a na Hlavním nádraží. I s trojkolejným mostem by nebylo kvalitně vyřešeno křížení vlaků odbočujících do Vršovic.
“Data ukazují, že tři koleje na mostě způsobí problémy, jen o kus dál. Není to robustní řešení pro budoucnost,” říká Pavel Štorch ze spolku Nebourat. Zároveň vylučuje, že by motivací dopravního technologa byla záchrana mostu. “Doktoru Pospíšilovi jde především o kvalitu organizace železniční dopravy.”
Míst s rizikovou kvalitou provozu je v Praze více. Pokud má mít přímo pod Vyšehradem doprava absolutní prioritu, je podle spolku Nebourat řešením mostní provizorium. Po opravě mostu by nabídlo dodatečnou kapacitu, a to do doby zprovoznění plánovaného tunelu pod Vltavou.
Aktualizovaná analýza ukazuje, že stavba tunelu pod Vltavou (Nové spojení 2) - dvoukolejná trať na povrchu a minimálně dvoukolejná trať pod zemí - cílově poptávanou kapacitu řeší bezpečně. Tuto skutečnost Správa železnic odmítala a zdůvodňovala tím nezbytnost nového mostu jako řešení na dalších 100 let. Čím dříve bude postaven tunel pod Vltavou, tím lépe pro železnici v Praze. Správa železnic a IPR Praha tvrdí, že pouze dvě koleje na povrchu nemohou kapacitně stačit a že jediné vyhovující řešení je tříkolejný most. Při společných jednáních toto tvrzení ale nedoložili.
“Kdo chce hledá řešení, kdo nechce hledá důvody. My vidíme v přímém přenosu, jak SŽ a IPR Praha důvody demolice mostu vyrábějí. V odborné argumentaci se odhalují nedostatky projektů za miliardy, například nového Smíchovského nádraží,” říká Pavel Štorch.
Iniciativa Nebourat je přesvědčena, že zachování plně funkční památky se nevylučuje s efektivní modernizací železnice v Praze. Budoucnost železnice je v tunelech pod Prahou. Čím dříve budou postaveny, tím lépe. Cenné místo na povrchu si říká o nejlepší dostupnou dopravní technologii.
“Tři koleje jsou lepší než dvě: Takto SŽ a IPR Praha prosazují degradaci opravitelné památky. Provozní koncept vypadá jako by pod Vyšehradem chtěli záložní kolej pro kapacitní problémy na Smíchově, v Nuslích a na Hlavním nádraží. My říkáme ne. Vltava v Praze není místo kde by měly čekat vlaky na vjezd na nádraží.” uzavírá za spolek Nebourat Ina Koldová.
Zdroj: tisková zpráva Nebourat