foto: České dráhy/RegioFox poháněný bionaftou
České dráhy a jejich partneři testují ekologické palivo se zvýšeným podílem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje HVO. Po laboratorních testech a po zkouškách byl oficiálně zahájen zkušební provoz tří motorových jednotek RegioFox.
Zkušební provoz bude prováděn ve Zkušebním centru VUZ u Velimi a motorové jednotky budou využívat nové palivo dodávané společností ČEPRO, konstatovala tisková zpráva. „Na Ministerstvu dopravy věnujeme značnou pozornost tématu technologické neutrality v oblasti šetrných paliv. To se týká také železnice, kam kromě elektrizace dalších tratí přivádíme bateriové vlaky a podporujeme též využití alternativních paliv. Testování paliva do dieselových motorů z hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO) u Českých drah proto vnímám jako součást našeho společného úsilí o snižování emisí CO2 v dopravě,“ říká Martin Kupka, ministr dopravy České republiky.
Psali jsme
Jedna jízda vlakem místo autem ušetří tolik emisí, jako 38 týdnů recyklace. Srovnání, jak velký dopad mají ekologické kroky oproti jedné jízdě vlakem vyčíslila…
Použití HVO přispívá ke snižování emisí CO2 v dopravě
Hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO) patří mezi biosložky přepracované rafinérskými procesy na hmotu odpovídající svým složením ropné dieselové frakci. Palivo HVO splňuje normu ČSN EN 15940, přílohu II směrnice o kvalitě paliva 2009/30/ES nebo americkou specifikací ASTM D975. HVO je kompatibilní s minerální motorovou naftou, je proto možné jej přidávat ve vyšší příměsi až do 30 % objemu dle ročního období. Pokud technické parametry vozu umožňují používat syntetická paliva XTL, lze dokonce jezdit na čisté HVO.
HVO vyrobený z různých zdrojů se kvalitativně liší. Rozdíl je především ve způsobu čistění, spotřebě vodíku a především emisní stopě. Pokud je HVO vyrobené z rostlinného oleje určeného k výrobě paliva, započítávají se do finální emisní stopy paliva veškeré činnosti související s jeho vznikem. Přesto lze oproti fosilnímu palivu dosáhnout úspory emisí skleníkových plynů 60 až 65 % (ekvivalentní CO2). V případě využití použitých rostlinných olejů či tuků, jakožto odpadní hmoty, lze dosáhnout úspory emisí až 90 – 95 % v porovnání s palivem ropného původu.
Paliva s vysokým podílem biosložky jsou úspěšným trendem
K tématu ekologických paliv se vyjadřuje i Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu: „Testujeme nové možnosti v oblasti elektrických vozidel a využití vlaků poháněných elektřinou z baterií, ale chceme snižovat emise také u našich motorových vlaků. Dvě třetiny českých a moravských tratí jsou stále bez elektrizace a současná masivní obnova motorových jednotek vybavených moderními motory Rolls-Royce schopnými využívat palivo s vysokým podílem biosložky nám otevírá prostor v praxi vyzkoušet a v budoucnosti i využívat udržitelné palivo vyráběné zpracováním odpadních tuků a rostlinných olejů s nižšími emisemi, a to především oxidu uhličitého.“
S ohledem na spolupráci mezi krajem a Českými drahami komentuje projekt i radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility Petr Borecký: „Středočeský kraj jednoznačně podporuje transformaci veřejné dopravy směrem k bezemisnosti a dlouhodobé ekologické, ale i ekonomické udržitelnosti. Proto s Českými drahami spolupracujeme na tomto projektu a slibujeme si od něj jasná data pro další využití této technologie na neelektrifikovaných tratích, kde moderní motorové jednotky zůstávají nezbytností. Použití paliva HVO přispěje ke snížení emisí bez nutnosti rozsáhlých technických úprav, svoji vyšší cenu pak vykompenzuje i nižší spotřebou a tišším chodem motorů.“
Udržitelná doprava se týká individuálních motoristů i velkých dopravců
Motorové jednotky budou využívat nové palivo dodávané společností ČEPRO, a proto má prostor k vyjádření i Jan Duspěva, předseda představenstva a generální ředitel ČEPRO: „Velice si vážíme rozhodnutí Českých drah využívat naše palivo Optimal Diesel PRO s 20% podílem HVO. ČEPRO dlouhodobě patří mezi klíčové hráče v oblasti alternativních paliv a naším cílem je podporovat přechod k udržitelnější dopravě napříč celým trhem – od individuálních motoristů až po největší dopravce v zemi.“
Projekt testování paliva s biosložkou na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje HVO je naplánován na roky 2024 a 2025 a je rozdělen do tří etap. Během první fáze byly identifikovány vhodné palivové směsi, uskutečněny jejich atestace a byla analyzována také legislativní rovina využívání udržitelných paliv s vyšším podílem biosložky.
V druhé fázi proběhlo testování směsí s různě velkým podílem biosložky v motorových jednotkách PESA řady 847 ve Zkušebním centru VUZ Velim. Motory Rolls-Royce těchto jednotek jsou homologovány na použití biopaliv, jako je např. směs motorové nafty a HVO. Při zkouškách se porovnávaly parametry výkonu vlaku, spotřeby paliva a naměřené emise u čisté motorové nafty, směsi motorové nafty a biosložky s podílem 15 % nebo 30 % a při provozu na 100 % biopaliva.
Projekt testování biopaliva se blíží k závěru
Na základě vyhodnocení provedených měření bylo nyní přistoupeno k třetí, závěrečné části projektu, kdy se uskuteční testování nejlépe vyhodnocené palivové směsi v podmínkách reálného provozu na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha a srovnání s provozem na čistou motorovou naftu. Zkoušky se budou provádět na třech jednotkách řady 847 RegioFox oblastního centra údržby v Rakovníku. Délka testování bude minimálně půl roku a využije se při něm palivo s optimálním 20% podílem biosložky. Palivo bude dodávat společnost ČEPRO, která je na základě veřejné soutěže dodavatelem paliva pro vlaky Českých drah v letech 2023 až 2026.
Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD, uvádí, že na celém projektu se vedle Českých drah podílejí také ČVUT Centrum vozidel udržitelné mobility, Výzkumný ústav železniční a společnost PESA. V první a ve druhé fázi projektu to byla také společnost ORLEN Unipetrol a její výzkumně-vzdělávací centrum, ve třetí fázi jsou to objednatelé spojů Středočeský kraj a hlavní město Praha a dodavatel paliva společnost ČEPRO.
Zdroj: ČD