EU version

Most v Drážďanech se zřítil. Proč Evropa neřeší stárnoucí infrastrukturu včas?

Most v Drážďanech se zřítil. Proč Evropa neřeší stárnoucí infrastrukturu včas?
foto: ČT24 facebook / public domain. Reuters /Most Drážďany
11 / 09 / 2024

Zřícení klíčového mostu Carolabrücke v Drážďanech je dalším varováním pro celou Evropu. Stárnoucí infrastruktura, nedostatečné investice a zpoždění oprav mohou mít fatální důsledky. Ačkoliv Německo udržuje přísné normy kontroly mostů, některé úseky stále čekají na opravy. Průtahy tak vedou k nehodám, které mohou ohrozit životy i ekonomiku.

Zřícení klíčové dopravní tepny v Drážďanech má širší kontext.  RAILTARGET se na tragédii, která se stala, podíval i jinou optikou. 

Zřícení mostu Carolabrücke v Drážďanech je smutnou připomínkou stárnoucí infrastruktury, která v Evropě čelí narůstajícím výzvám. Mnoho mostů a dalších staveb, postavených v polovině minulého století, potřebuje zásadní renovace, ale investice do oprav často přicházejí pozdě. Bez ohledu na pravidelné kontroly podle norem, se zdá, že včasná údržba a modernizace nejsou vždy dostatečně rychlé.

Ale i přes poskytnutí dotací, jako byla ta pro most v Drážďanech, často dochází k průtahům, které mohou vést k nehodám s fatálními důsledky. Tyto události poukazují na důležitost prevence, která by měla předcházet těmto tragédiím.

V tomto kontextu není jen otázka bezpečnosti, ale také politiky a financování, jež často brzdí pokrok v modernizaci. Opatření přijatá příliš pozdě mohou vést k ještě větším ztrátám, jak ekonomickým, tak i lidským. 

Příklad most Carolabrücke

Most Carolabrücke, patří mezi klíčové dopravní tepny v Drážďanech. Tento most nejenže spojuje dvě strany města, ale slouží i pro tramvajovou dopravu a zásobování města teplou vodou. Jeho zřícení tak zasáhlo nejen dopravní síť, ale také infrastrukturu pro dodávky energií.

Obecně jsou mosty v Německu pravidelně kontrolovány podle přísných norem, zejména podle normy DIN 1076, která hodnotí jejich technický stav. Právě na základě této normy byl zřícený úsek označen za nedostačující. Přestože město v únoru zažádalo o dotaci  na opravu a získalo 8,4 milionů eur, k opravě již nedošlo. Zřícení mostu navazuje na širší téma bezpečnosti evropské infrastruktury. Podobné události, jako například tragické zřícení mostu v Janově v roce 2018, vyvolávají debaty o nutnosti pravidelných a důkladných oprav nejen v Německu, ale napříč Evropou.

Trochu si to zrekapitulujme. Most byl rekonstruován od roku 2019 do roku 2023 ve dvou fázích, jednalo se ale jen o některé úseky. Ubrán byl jeden automobilový pruh, který se stal nově cyklostezkou. Zřícený úsek rekonstrukcí neprošel. Plánovaná byla modernizace mostu v roce 2025.

Most Carolabrücke v Drážďanech je významnou tepnou města, kudy vede také tramvajové spojení a potrubí. Z rozpadu mostu začala vytékat teplá voda do Labe a ve městě přestala téct teplá voda, informoval web Novinky.cz.

Velkým štěstím bylo, že se na mostu údajně nevyskytovala žádná tramvaj, poslední projela 18 minut před pádem, čili nebyl nikdo zraněn. Nebezpečí pak hrozí i v jeho dalších částech. Veškerá doprava je tak odkloněná. Dosavadní odhad je, že zřícení bylo nehodou a nedošlo k úmyslnému poškození.

Zdroje: iDnes.cz; Novinky.cz

Tagy