EU version

Ministr Kupka v roli strojvedoucího: Dojel až do Jistebníku!

Ministr Kupka v roli strojvedoucího: Dojel až do Jistebníku!
foto: FB profil Martin Kupka /Martin Kupka
16 / 03 / 2024

Kabina stacionárního simulátoru patří k technologické špičce. „ Je to tak realistické,“ okomentoval ministr Kupka jízdu v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů.

Nákladní železniční společnost ČD Cargo odstartovala novou éru bezpečnosti s revolučním simulátorem, který vás vtáhne do kabiny Vectronu. Slavnostní premiéra proběhla v České Třebové, srdci české železnice.

Sám ministr dopravy Martin Kupka se chopil simulátoru a jako zkušený strojvedoucí dojel až do Jistebníku. "Bylo to tak realistické, že jsem si skoro myslel, že jsem venku na kolejích," sdělil s úsměvem po jízdě a dodal, že s nápovědou to zvládl na trenažeru, ale v reálném provozu ne.

„Nejde o hračku, ale o opravdu důležitý nástroj pro předcházení mimořádným událostem a správnou reakci na ně," zdůraznil ministr Kupka. "Zavedení tohoto simulátoru je důležitým milníkem pro zajištění bezpečnosti, modernizace našich železnic a jednodušší přechod na nový vlakový zabezpečovač,“," dodal.

Podle odborníků nabízí kabina třebovského Vectronu v simulátoru úžasně autentický zážitek. „Právě realističnost dojmů je u simulátoru stěžejní. Během výcviku dokáže zprostředkovat většinu dojmů z řízení různě těžkých nákladních vlaků, nasimuluje různé přírodní podmínky, rozličné mimořádnosti i několik tratí pod nejčastějšími typy zabezpečovacího zařízení,“ uvádí magazín Železničář s tím, že strojvedoucí proto každé dva roky na simulátoru absolvují individuální školení pod vedením lektora z DVI.

Vyzkoušet si zde mohou například reakci na poruchy zabezpečovacího zařízení na trati nebo mimořádné situace, se kterými se v běžném provozu mohou setkat.

Simulátor nabízí i detailní trasy, které vycházejí z reálných tratí a zahrnují různé způsoby zabezpečení jízd vlaků, jaké se v praxi běžně vyskytují. V současné době jsou k dispozici tratě Chałupki – Bohumín – Hranice na Moravě, Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí, Valašské Meziříčí – Frýdlant nad Ostravicí a Suchdol nad Odrou – Vítkov. Tratě byly vybrány tak, aby zahrnovaly nejčastěji využívané způsoby zabezpečení jízd vlaků na síti Správy železnic. Jedná se o automatický blok, automatické hradlo a zabezpečení jízd dle předpisu D3. 

Zdroj: Železničář, Twitter Martin Kupka

Tagy