EU version

Ministerstvo dopravy si stojí za zrušením vybraných lokálek

Ministerstvo dopravy si stojí za zrušením vybraných lokálek
foto: Archiv/Ministerstvo dopravy si stojí za zrušením lokálek
17 / 11 / 2022

Ministerstvo dopravy si již dlouhou dobu stojí za zrušením provozu málo využívaných lokálních tratí. Je to kvůli jejich značné ztrátovosti. Novela o konzervaci tratí byla naposledy sice odmítnuta, ale ministerstvo plánuje tuto diskuzi znovu otevřít.

Ministerstvo dopravy si stojí za zrušením provozu na málo využívaných lokálních železničních tratích. Komise, která na základě toho vznikla, má vytvořit návrh legislativní normy, jež by umožnil přerušení provozu lokálních tratí za určitých podmínek alespoň dočasně.

Zadání je vytvořit návrh podmínek pro institut přerušení provozování velmi málo využívaných drah,“ potvrdil Právu mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

V komisi jsou zástupci úřadu, Správy železnic, svazu dopravy, hospodářské komory, sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD, Asociace krajů ČR a České asociace organizátorů veřejné dopravy.

O přerušení provozu na vybraných tratích uvažovalo MD už v létě, což by zajistila novela zákona. Tato novela měla za úkol umožnit Správě železnic konzervaci trati.

Dopravci, obce i veřejnost měli k tomuto usnesení značné výhrady, a tak se plán nezrealizoval.

Jemelka se k tomu staví pozitivně: „Ministerstvo dopravy navrhlo v novele zákona řešení, avšak zástupci uvedených subjektů uplatnili připomínky, což si vyžádalo opětovné otevření diskuse. Tedy je třeba počkat na závěry,“

Budou mít kraje právo veta?

Údržba lokálních tratí vyjde podle Správy železnic ročně až na 281 milionů Kč, přičemž příjem je minimální kvůli nízké frekvenci objednávek – vysoká ztrátovost je tedy z pohledu ministerstva důvod pro rušení málo užívaných tratí.

Posledním návrhem MD bylo, aby Drážní úřad na žádost vlastníka trati mohl povolit přerušení provozu, aniž by došlo k jejímu úplnému zrušení – podmínkou bylo, že během dvou let na trati nesmělo projet více než 300 osobních vlaků a 11 nákladních vlaků. Trať by tedy nebyla zcela zrušena, jen by se neudržovala a v případě obnovení poptávky po dopravě na ní by mohla být opět zprovozněna.

Kdyby se kraje či obce zavázaly v následujících pěti letech k objednávkám vlakových spojů alespoň v minimálním rozsahu, měly by dostat možnost vetovat přerušení dopravy na určité trati.

Zdroj: Novinky.cz

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace