foto: Škoda Group/Bateriová elektrická jednota RegioPanter - BEMU
Na modernizaci železniční dopravy míří 15 miliard korun z Modernizačního fondu. Ministerstvo životního prostředí vybralo po celé České republice jedenáct projektů, díky kterým budou nahrazeny zastaralé vlaky moderními bezemisními soupravami a které posunou regionální dopravu k ekologičtější, udržitelnější a konkurenceschopnější budoucnosti.
Ministerstvo životního prostředí společně se Státním fondem životního prostředí oznámilo výsledky první výzvy programu TRANSGov, v rámci něhož bude podpořeno jedenáct projektů zaměřených na modernizaci železnice. Tyto projekty si mezi sebou rozdělí 15 miliard korun z Modernizačního fondu, který je financován z výnosů evropského systému obchodování s emisními povolenkami. Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) je investice do modernizace železniční dopravy klíčovým krokem k omezení emisí a k celkovému zlepšení kvality veřejné dopravy.
Hladík: Modernizace železnic? Investice do budoucnosti!
Ministr životního prostředí Petra Hladíka považuje investici do modernizace železniční dopravy za klíčový krok k omezení emisí a k celkovému zlepšení kvality veřejné dopravy. „Investice do ekologické železnice jsou investicí do budoucnosti. Moderní bezemisní vlaky znamenají čistší ovzduší, méně hluku a komfortnější cestování pro statisíce lidí,“ uvedl Hladík. Dodal, že železnice má obrovský potenciál stát se páteří udržitelné dopravy v Česku.
.jpg)
Podpora se týká především výměny starých dieselových a zastaralých elektrických jednotek za moderní bezemisní vlaky. „Z Modernizačního fondu jsme vyhradili 15 miliard korun, které umožní jedenácti projektům nahradit staré neekologické soupravy za vlaky s moderním pohonem,“ dodal Hladík. Tyto stroje přinesou nejen úsporu emisí oxidu uhličitého, ale také tišší provoz a vyšší komfort pro cestující. Cílem programu je zvýšit atraktivitu železnice a přimět více lidí využívat ekologickou hromadnou dopravu místo individuálních automobilů.
Smlouvy s dopravci musí být uzavřeny do konce příštího roku
Do výzvy se přihlásilo celkem sedmnáct projektů z třinácti krajů a z hlavního města Prahy. Celkový požadavek na investiční podporu činil 26,5 miliardy korun, ale vzhledem k alokaci mohlo být schváleno pouze jedenáct nejlepších projektů. Ty pokrývají mimo jiné Plzeňský, Moravskoslezský, Zlínský, Jihočeský či Ústecký kraj a také Prahu.
Modernizace železniční dopravy v těchto regionech přinese nové vlaky s nižší spotřebou energie a moderními technologiemi. Dotační pravidla umožňují čerpat až 70 % uznatelných nákladů na výměnu dieselových souprav a až 40 % na obnovu starších elektrických jednotek. Projekty budou realizovány v následujících letech, přičemž kraje musí do konce roku 2026 uzavřít smlouvy s dopravci, kteří budou nová vozidla provozovat.
Hladík: Díky modernizaci se železnice může stát páteří dopravy v Česku
Ministerstvo upozorňuje, že modernizace železniční dopravy je nejen otázkou ekologie, ale i konkurenceschopnosti. Moderní vozidla s bateriovým nebo vodíkovým pohonem představují budoucnost regionální dopravy, která může být plně bezemisní. „Právě železnice má obrovský potenciál stát se páteří ekologické a udržitelné dopravy v Česku – a díky financím z Modernizačního fondu jí k tomu můžeme dát potřebný impuls,“ doplnil Hladík.
Investice z Modernizačního fondu mají dlouhodobý charakter, kromě snížení emisí se očekává i úspora provozních nákladů a zvýšení spolehlivosti spojů. Modernizace železniční dopravy má navíc silný multiplikační efekt, protože rozvíjí i navazující průmyslové sektory, především výrobu kolejových vozidel a údržbových zařízení.
Modernizace železniční dopravy se dočká Praha, Plzeňský i Moravskoslezský kraj
Z jedenácti úspěšných projektů si největší podporu odnesla Praha, která na modernizaci železniční dopravy na trati Praha – Kladno získá přibližně 2,8 miliardy korun. Významnou dotaci obdržel také Plzeňský kraj, jenž získá 787 milionů korun na pořízení nových jednotek BEMU, tedy bateriových elektrických vlaků. Nákup BEMU plánuje i Zlínský kraj, který obdrží přes 1,7 miliardy korun. Jihočeský kraj pak modernizuje soupravy na trati Veselí nad Lužnicí – České Velenice. Dostalo se i na Moravskoslezský kraj se projektem na nákup akutrolejových vlakových souprav. Kraj získá dotaci ve výši 2,6 miliardy korun.
Psali jsme
Od prosince 2029 vyjedou na severovýchodě Čech nové vlaky BEDMU. Hybridní jednotky kombinují bateriový pohon, trakční vedení a dieselový agregát.…
Naopak pod čarou zůstaly Karlovarský kraj s projekty na modernizace tratí 148 a 149, Olomoucký kraj s plánovanou akvizicí nových železničních vozidel i Jihomoravský kraj, který chce pořídit hybridní akutrolejové jednotky. Tyto a další projekty budou muset počkat na další kolo programu.
Ředitel Státního fondu životního prostředí Petr Valdman k formální stránce žádostí o dotace na modernizaci železniční dopravy doplnil: „Všechny žádosti úspěšně prošly hodnocením, což znamená, že splnily parametry výzvy a byly způsobilé pro získání podpory z Modernizačního fondu. Výsledné pořadí bylo stanoveno podle tzv. měrné dotační náročnosti, tedy míry dosažených energetických úspor vůči požadovaným dotačním prostředkům.“
Zdroj: Tisková zpráva Ministerstva životního prostředí