EU version

Miliardová injekce pro železnici, Česko sází na bezemisní vlaky

Miliardová injekce pro železnici, Česko sází na bezemisní vlaky
foto: Škoda Group/Bateriová elektrická jednota RegioPanter - BEMU
30 / 10 / 2025

Na modernizaci železniční dopravy míří 15 miliard korun z Modernizačního fondu. Ministerstvo životního prostředí vybralo po celé České republice jedenáct projektů, díky kterým budou nahrazeny zastaralé vlaky moderními bezemisními soupravami a které posunou regionální dopravu k ekologičtější, udržitelnější a konkurenceschopnější budoucnosti.

Ministerstvo životního prostředí společně se Státním fondem životního prostředí oznámilo výsledky první výzvy programu TRANSGov, v rámci něhož bude podpořeno jedenáct projektů zaměřených na modernizaci železnice. Tyto projekty si mezi sebou rozdělí 15 miliard korun z Modernizačního fondu, který je financován z výnosů evropského systému obchodování s emisními povolenkami. Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) je investice do modernizace železniční dopravy klíčovým krokem k omezení emisí a k celkovému zlepšení kvality veřejné dopravy.

Hladík: Modernizace železnic? Investice do budoucnosti!

Ministr životního prostředí Petra Hladíka považuje investici do modernizace železniční dopravy za klíčový krok k omezení emisí a k celkovému zlepšení kvality veřejné dopravy. „Investice do ekologické železnice jsou investicí do budoucnosti. Moderní bezemisní vlaky znamenají čistší ovzduší, méně hluku a komfortnější cestování pro statisíce lidí,“ uvedl Hladík. Dodal, že železnice má obrovský potenciál stát se páteří udržitelné dopravy v Česku.

Ministr životního prostředí Petr Hladík / Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Podpora se týká především výměny starých dieselových a zastaralých elektrických jednotek za moderní bezemisní vlaky. „Z Modernizačního fondu jsme vyhradili 15 miliard korun, které umožní jedenácti projektům nahradit staré neekologické soupravy za vlaky s moderním pohonem,“ dodal Hladík. Tyto stroje přinesou nejen úsporu emisí oxidu uhličitého, ale také tišší provoz a vyšší komfort pro cestující. Cílem programu je zvýšit atraktivitu železnice a přimět více lidí využívat ekologickou hromadnou dopravu místo individuálních automobilů.

Smlouvy s dopravci musí být uzavřeny do konce příštího roku

Do výzvy se přihlásilo celkem sedmnáct projektů z třinácti krajů a z hlavního města Prahy. Celkový požadavek na investiční podporu činil 26,5 miliardy korun, ale vzhledem k alokaci mohlo být schváleno pouze jedenáct nejlepších projektů. Ty pokrývají mimo jiné Plzeňský, Moravskoslezský, Zlínský, Jihočeský či Ústecký kraj a také Prahu.

Modernizace železniční dopravy v těchto regionech přinese nové vlaky s nižší spotřebou energie a moderními technologiemi. Dotační pravidla umožňují čerpat až 70 % uznatelných nákladů na výměnu dieselových souprav a až 40 % na obnovu starších elektrických jednotek. Projekty budou realizovány v následujících letech, přičemž kraje musí do konce roku 2026 uzavřít smlouvy s dopravci, kteří budou nová vozidla provozovat.

Hladík: Díky modernizaci se železnice může stát páteří dopravy v Česku

Ministerstvo upozorňuje, že modernizace železniční dopravy je nejen otázkou ekologie, ale i konkurenceschopnosti. Moderní vozidla s bateriovým nebo vodíkovým pohonem představují budoucnost regionální dopravy, která může být plně bezemisní. „Právě železnice má obrovský potenciál stát se páteří ekologické a udržitelné dopravy v Česku – a díky financím z Modernizačního fondu jí k tomu můžeme dát potřebný impuls,“ doplnil Hladík.

Investice z Modernizačního fondu mají dlouhodobý charakter, kromě snížení emisí se očekává i úspora provozních nákladů a zvýšení spolehlivosti spojů. Modernizace železniční dopravy má navíc silný multiplikační efekt, protože rozvíjí i navazující průmyslové sektory, především výrobu kolejových vozidel a údržbových zařízení.

Modernizace železniční dopravy se dočká Praha, Plzeňský i Moravskoslezský kraj

Z jedenácti úspěšných projektů si největší podporu odnesla Praha, která na modernizaci železniční dopravy na trati Praha – Kladno získá přibližně 2,8 miliardy korun. Významnou dotaci obdržel také Plzeňský kraj, jenž získá 787 milionů korun na pořízení nových jednotek BEMU, tedy bateriových elektrických vlaků. Nákup BEMU plánuje i Zlínský kraj, který obdrží přes 1,7 miliardy korun. Jihočeský kraj pak modernizuje soupravy na trati Veselí nad Lužnicí – České Velenice. Dostalo se i na Moravskoslezský kraj se projektem na nákup akutrolejových vlakových souprav. Kraj získá dotaci ve výši 2,6 miliardy korun.

 

Naopak pod čarou zůstaly Karlovarský kraj s projekty na modernizace tratí 148 a 149, Olomoucký kraj s plánovanou akvizicí nových železničních vozidel i Jihomoravský kraj, který chce pořídit hybridní akutrolejové jednotky. Tyto a další projekty budou muset počkat na další kolo programu.

Ředitel Státního fondu životního prostředí Petr Valdman k formální stránce žádostí o dotace na modernizaci železniční dopravy doplnil: „Všechny žádosti úspěšně prošly hodnocením, což znamená, že splnily parametry výzvy a byly způsobilé pro získání podpory z Modernizačního fondu. Výsledné pořadí bylo stanoveno podle tzv. měrné dotační náročnosti, tedy míry dosažených energetických úspor vůči požadovaným dotačním prostředkům.“

Zdroj: Tisková zpráva Ministerstva životního prostředí

Tagy