foto: PID /metro D
Výbuchy pod hlavním městem? Ano – při razbě tunelů metra D se používal dynamit. Kvůli odpalu se dokonce musela na chvíli přerušit doprava na lince C. Podívejte se, co všechno se při stavbě největší podzemní stavby v dějinách Česka děje.
Největší podzemní stavba v historii Česka stále budí vášně. Řeč je o metru D, tedy páteřní spojnicí pro jižní Prahu. Přestože samotné vlaky se na trasu vydají nejdříve za několik let, už teď se o projektu dozvídáme i to, co běžně zůstává skryto. Například díky realitnímu makléři Danielu Kotulovi, který na svém YouTube kanále přibližuje zákulisí výstavby metra D.
Název stanice Olbrachtova může být minulostí: Radnice požadují změnu
Nyní je v plném proudu výstavba mezi stanicemi Olbrachtova a Pankrác. Měla by vzniknout první zmíněná stanice metra, tedy Olbrachtova. Název stanice ale visí ve vzduchu. „Je nakonec možné, že se ještě název stanice změní. Místní radnici se totiž nelíbí komunistická minulost spisovatele Ivana Olbrachta, podle kterého je zastávka pojmenována. Možná to bude třeba Ryšánka podle zdejší autobusové zastávky,“ hovoří v reportáži realitní makléř Daniel Kotula ze stejnojmenné realitní kanceláře. Daniel je známý svým YouTube kanálem, ve kterém se svými fanoušky dělí o zajímavosti z Prahy. „Pomáhám lidem prodávat a kupovat byty v Praze. Díky své práci se dostávám do všech možných koutů a vidím zajímavá místa a věci, o které stojí se podělit,“ prezentuje svůj kanál Kotula.
Stavba nejkomplikovanějšího úseku metra D je v plném proudu
Ve videu připomíná, že tento úsek stavby je jeden z nejtěžších při budování trasy metra D – a to jak z technického hlediska, geologického i dopravního. To je právě důvod, proč se s ním začalo jako první. Je to i z toho důvodu, že na Pankráci se musí udělat přestup pro cestující mezi linkou C a D. Technologickou kuriozitou je, že koleje propojí obě linky. „Mezi C a D povede jednokolejný tunel, díky kterému budou moci soupravy metra přejíždět mezi linkami, což je v Praze doposud nevídané. Zajímavostí ale je, že právě pro tento spojovací tunel se použil výklenek na stanici Pankrác, který se pro propojení linek připravil při stavbě stanice v 70. letech. „Na tom je hezky vidět, jak dlouho se u nás plánuje,“ neodpustil si rýpavý komentář Daniel Kotula. Nicméně je to pravda.
Moderní vlaky bez strojvedoucích a přestup na lince B
U propojení linek se ještě chvíli zdržel. Je nutné si totiž uvědomit, že musí na obou linkách jezdit stejné vlaky. Nicméně pro trasu D se počítá úplně s novými autonomními vlaky bez strojvedoucích. „Instalované technologické systémy umožní sledovat polohu vlaku a zajistit, aby soupravy zastavily ve stanicích s přesností na centimetry,“ přibližuje technické parametry. A co se stane se současnými vlaky na metru C? S těmi se pak počítá, že nahradí vlaky na lince B.
Kotulu při nedávné prohlídce podzemní stavby upoutalo mnoho pozoruhodných detailů, o které se ve videu se svými sledujícími poděluje. Jedním z nich je i časová náročnost budování metra. V zásadě se pracovalo celý rok, a to 24 hodin denně včetně víkendů. Jediné volno prý bylo tři dny o Vánocích a jeden den o Velikonocích, jinak se pracovalo non-stop. Pracuje se nepřetržitě, přesto se tato etapa stíhá jen tak tak.
Psali jsme
Výrobce dopravní zabezpečovací techniky AŽD Praha nedávno na trati Kopidlno – Dolní Bousov zahájil provoz autonomního vlaku. Máme evropské prvenství.…
Velké plány, velké komplikace: Zdržení, průtahy
Jak to obvykle bývá, velké plány s sebou přináší velké potíže. Je tomu tak i v rámci této stavby za miliardy. Jediné údajně jisté je, že se stihnou tyto dvě stanice metra. Pankrác a Olbrachtova mohou být připravené, ale pusté. Na zprovoznění linky je potřeba minimálně tří stanic.
Psali jsme
Společnost Stadler neuspěla se svými stížnostmi vůči podmínkám tendru na automatizaci metra C a novou linku D. ÚOHS vydal pravomocné rozhodnutí…
Kotulu zaujalo také zákulisí hloubení stanice metra. Je jasné, že je potřeba pro stanici metra obrovský prostor, o to větší, pokud se bavíme o velkorysé stanici metra Pankrác. „Kdyby stavaři dělali celou stanici najednou, dost možná by se jim dolů do metra propadl nějaký činžák nebo silnice. Musí tedy postupovat maximálně opatrně,“ říká s vážností a přibližuje konkrétní postup: „Jako první se udělá menší tunel a jeho stěny se zpevní. Říká se mu patní štola. Stavaři pak pokračují dalšími menšími tunely napravo a nalevo od patní štoly. Jejich stěny se také zpevní. Takto pokračují, až udělají celkem jedenáct menších tunelů. Ty nakonec všechny spojí v jeden prostor stanice metra.
Psali jsme
O metro, které ještě nejezdí, je větší zájem než o leckterý koncert. Všechna místa na prohlídku zmizela během pár hodin, v jednu chvíli…
Dynamit v podzemí: Odpalování a bezpečnostní opatření
Tím ale výčet pozoruhodností zdaleka nekončí. „Asi je to samozřejmost, ale mě třeba překvapilo, že se k hloubení zde na metru používal dynamit. A když se odpalovalo, zastavila se linka C. Po odpálení prošel odpovědný pracovník metro a zkontroloval, zda je vše v pořádku. A až pak se znovu metro mohlo rozjet. Pokud s vámi někdy na Pankráci zastavuje metro neobvykle dlouho, tak už víte proč,“ vysvětluje.
A jak budou vypadat stanice Pankrác a Olbrachtova? Stanice Pankrác bude mít kolej uprostřed nástupiště a celý prostor má být díky průhledům, spoustě skla a kovových ploch plný světla. V plánu jsou tři východy – jeden napojený na linku C a OC Arkády, druhá k administrativní budově Gemini a třetí k tramvajím. Olbrachtova bude mít nástupiště uprostřed, jako je tomu u většiny stanic, a stěny budou ze stříkaného betonu a hladkých povrchů bílého skla. Stanice by měla připomínat umělou jeskyni a měla by mít dva východy – do ulice U Strže a do ulice Matěchovy.