EU version

Metro D: „Kdyby tunelovali najednou, propadl by se činžák!“

Metro D: „Kdyby tunelovali najednou, propadl by se činžák!“
foto: PID/Stavba metra D
02 / 06 / 2025

Pod Pankrácem vzniká obří stanice metra D jako z chirurgického manuálu. Stavbaři postupují opatrně – jeden malý tunel za druhým. Kdyby šli do hloubky najednou, hrozilo by, že se jim do podzemí sesype silnice nebo rovnou celý činžák.

Výstavba největší podzemní stavby v dějinách Česka — nové linky metra D — stále vzbuzuje emoce. Trasa, která má v budoucnu propojit jih Prahy s centrem města, sice zatím nesveze jediného cestujícího, přesto už teď odhaluje svá tajemství. Do zákulisí projektu nahlíží i realitní makléř Daniel Kotula, jenž prostřednictvím svého YouTube kanálu přibližuje výjimečné momenty z výstavby, které běžně zůstávají veřejnosti skryté.

Komunikstická minulost trnem v oku. Radnice chce jiný název než Olbrachtova, říká Kotula

Nyní je v plném proudu výstavba mezi stanicemi Olbrachtova a Pankrác. Měla by vzniknout první zmíněná stanice metra, tedy Olbrachtova. Název stanice ale  visí ve vzduchu. „Je nakonec možné, že se ještě název stanice změní. Místní radnici se totiž nelíbí komunistická minulost spisovatele Ivana Olbrachta, podle kterého je zastávka pojmenována. Možná to bude třeba Ryšánka podle zdejší autobusové zastávky,“ hovoří v reportáži realitní makléř Daniel Kotula ze stejnojmenné realitní kanceláře. Daniel je známý svým YouTube kanálem, ve kterém se svými fanoušky dělí o zajímavosti z Prahy. „Pomáhám lidem prodávat a kupovat byty v Praze. Díky své práci se dostávám do všech možných koutů a vidím zajímavá místa a věci, o které stojí se podělit,“ prezentuje svůj kanál Kotula.

Nejtěžší úsek celé trasy metra D: Propojení linek C a D má technologickou raritu 

Ve videu připomíná, že tento úsek stavby je jeden z nejtěžších při budování trasy metra D – a to jak z technického hlediska, geologického i dopravního. To je právě důvod, proč se s ním začalo jako první. Je to i z toho důvodu, že na Pankráci se musí udělat přestup pro cestující mezi linkou C a D. Technologickou kuriozitou je, že koleje propojí obě linky.

„Mezi C a D povede jednokolejný tunel, díky kterému budou moci soupravy metra přejíždět mezi linkami, což je v Praze doposud nevídané. Zajímavostí ale je, že právě pro tento spojovací tunel se použil výklenek na stanici Pankrác, který se pro propojení linek připravil při stavbě stanice v 70. letech. „Na tom je hezky vidět, jak dlouho se u nás plánuje,“ neodpustil si rýpavý komentář Daniel Kotula. Nicméně je to pravda.

Propojení tras C a D vyžaduje jednotné soupravy. Metro D bude ale bez strojvůdce

U propojení linek se ještě chvíli zdržel. Je nutné si totiž uvědomit, že musí na obou linkách jezdit stejné vlaky. Nicméně pro trasu metra D se počítá úplně s novými autonomními vlaky bez strojvedoucích. „Instalované technologické systémy umožní sledovat polohu vlaku a zajistit, aby soupravy zastavily ve stanicích s přesností na centimetry,“ přibližuje technické parametry. A co se stane se současnými vlaky na metru C? S těmi se pak počítá, že nahradí vlaky na lince B.

Kotulu při nedávné prohlídce podzemní stavby upoutalo mnoho pozoruhodných detailů, o které se ve videu se svými sledujícími poděluje. Jedním z nich je i časová náročnost budování metra. V zásadě se pracovalo celý rok, a to 24 hodin denně včetně víkendů. Jediné volno prý bylo tři dny o Vánocích a jeden den o Velikonocích, jinak se pracovalo non-stop. Pracuje se nepřetržitě, přesto se tato etapa stíhá jen tak tak.

Velké plány, nejistý start: Metro D čeká na třetí stanici

Jak to obvykle bývá, velké plány s sebou přináší velké potíže. Je tomu tak i v rámci této stavby za miliardy. Jediné údajně jisté je, že se stihnou tyto dvě stanice metra. Pankrác a Olbrachtova mohou být připravené, ale pusté. Na zprovoznění linky je potřeba minimálně tří stanic.

Kotulu zaujalo také zákulisí hloubení stanice metra. Je jasné, že je potřeba pro stanici metra obrovský prostor, o to větší, pokud se bavíme o velkorysé stanici metra Pankrác. „Kdyby stavaři dělali celou stanici najednou, dost možná by se jim dolů do metra propadl nějaký činžák nebo silnice. Musí tedy postupovat maximálně opatrně,“ říká s vážností a přibližuje konkrétní postup: „Jako první se udělá menší tunel a jeho stěny se zpevní. Říká se mu patní štola. Stavaři pak pokračují dalšími menšími tunely napravo a nalevo od patní štoly. Jejich stěny se také zpevní. Takto pokračují, až udělají celkem jedenáct menších tunelů. Ty nakonec všechny spojí v jeden prostor stanice metra.

Dynamit v podzemí: Odpalování a bezpečnostní opatření

Tím ale výčet pozoruhodností zdaleka nekončí.  „Asi je to samozřejmost, ale mě třeba překvapilo, že se k hloubení zde na metru používal dynamit. A když se odpalovalo, zastavila se linka C. Po odpálení prošel odpovědný pracovník metro a zkontroloval, zda je vše v pořádku. A až pak se znovu metro mohlo rozjet. Pokud s vámi někdy na Pankráci zastavuje metro neobvykle dlouho, tak už víte proč,“ vysvětluje.

A jak budou vypadat stanice Pankrác a Olbrachtova? Stanice Pankrác bude mít kolej uprostřed nástupiště a celý prostor má být díky průhledům, spoustě skla a kovových ploch plný světla. V plánu jsou tři východy – jeden napojený na linku C a OC Arkády, druhá k administrativní budově Gemini a třetí k tramvajím. Olbrachtova bude mít nástupiště uprostřed, jako je tomu u většiny stanic, a stěny budou ze stříkaného betonu a hladkých povrchů bílého skla. Stanice by měla připomínat umělou jeskyni a měla by mít dva východy – do ulice U Strže a do ulice Matěchovy.

Tagy