foto: Redakce RAILTARGET/DAC od firmy Knorr-Bremse na konferenci InnoTrans 2024
Digitální automatické spřáhlo (DAC) představuje klíčovou inovaci pro modernizaci evropské železniční nákladní dopravy a dosažení cílů evropského Green Dealu. Tato technologie umožní automatizaci a zvýšení efektivity celého sektoru, což povede k přesunu většího objemu nákladu z přeplněných silnic na ekologičtější železnici.
Udržitelnost je klíčovým faktorem při hodnocení konkurenceschopnosti železniční dopravy vůči silniční a letecké dopravě. Zlepšení energetické účinnosti železničního systému nejen snižuje náklady, ale také zvyšuje jeho ekologické přínosy, což z něj činí atraktivnější možnost dopravy, jak píše na svém webu Europe's Rail ve zprávě z konce září.
Psali jsme
Německá firma Voith pokračuje ve vývoji digitálního automatického spřáhla (DAC) a integruje jeho elektrickou a digitální část. Tento systém…
Zelená dohoda na železnici: Cesta k digitálnímu automatickému spřáhlu (DAC)
Železniční nákladní doprava je klíčová pro dosažení ambiciózních klimatických cílů stanovených v evropském „Green Dealu“ neboli Zelené dohodě, protože nabízí udržitelné řešení pro snížení emisí CO2. Přesun nákladní dopravy ze silnic na železnici představuje nejrychlejší a nejefektivnější cestu ke snížení emisí, ale k dosažení tohoto posunu jsou zapotřebí významné změny v železničním sektoru.
Podíl nákladní železniční dopravy klesl za pět let o dvě procenta, jak uvedl na panelové diskusi na InnoTrans 2024, Kristian Schmidt, Ředitel pro pozemní dopravu na Generálním ředitelství pro mobilitu a dopravu Evropské komise (DG MOVE). Toto vede ke zvýšené potřebě posílit konkurenceschopnost nákladní železniční dopravy vůči jiným druhům dopravy, převážně silniční. Aby se zvýšila konkurenceschopnost, nákladová efektivita a produktivita železnice, musí odvětví projít transformací zaměřenou na automatizaci a digitalizaci.
Klíčové inovace, jako je Evropský systém řízení železniční dopravy (ERTMS), automatizovaný provoz vlaků (ATO), digitální automatické spřáhlo (DAC) a vylepšené digitální platformy, jsou nezbytné pro modernizaci železniční infrastruktury, jak uvádí International Union of Railways. Tyto pokroky mají za cíl zvýšit kapacitu, zlepšit frekvenci služeb a v konečném důsledku učinit železnici atraktivní možností pro nákladní dopravu, což pomůže Evropě dosáhnout svých cílů v oblasti udržitelnosti.
Psali jsme
Digitální automatické spojování (DAC) je revoluční technologie, která má změnit evropskou železniční nákladní dopravu. Účastníci na InnoTrans 2024…
Udržitelnost jako klíčový faktor konkurenceschopnosti železniční dopravy
Úsilí o modernizaci evropských železničních nákladních systémů nabírá na síle, protože výzkum a vývoj se intenzivně zaměřují na přípravu digitálního automatického spřáhla (DAC) na sériovou výrobu. Do roku 2030 je cílem přejít od současného systému manuálního šroubového spřáhla na DAC, což bude znamenat revoluční změnu v nákladní dopravě po celé Evropě. Tento ambiciózní posun vyžaduje roky testování v reálných provozních podmínkách, ale jeho postupné nasazení už začalo, jak bylo prezentováno na veletrhu InnoTrans 2024 v Berlíně.
Kromě modernizace zastaralé technologie, přináší DAC řadu nových funkcí, včetně automatizace přípravných úkolů vlaků, vylepšených bezpečnostních prvků a zvýšené provozní efektivity prostřednictvím digitalizace. DAC nejen zjednoduší spřáhnutí, ale také umožní plnou automatizaci procesů, jako je registrace vagonů, technické inspekce a brzdové zkoušky, čímž otevře cestu pro delší, efektivnější vlaky s vylepšenou komunikací a dodávkami energie, jak uvádí Europe’s rail. DAC se z laboratoře dostane do provozu již v roce 2026 nebo 2027 v rámci prvních, tzv, pionýrských vlaků.
Psali jsme
Voith, Knorr-Bremse a další Na InnoTransu ukázali, jak automatizace zrychlí nákladní dopravu a přinese novou úroveň bezpečnosti na železnici.…
Revoluce železniční nákladní dopravy - jakou roli hraje DAC
Digitální automatické spřáhlo (DAC) představuje jedinečnou příležitost k revoluci v evropské železniční nákladní dopravě a hraje klíčovou roli při transformaci železničních operací. Zavedením špičkových technologií a inovací nabízí DAC zvýšenou kapacitu pro přesun většího množství nákladu na železnici, čímž vytváří základ pro ochranu klimatu i hospodářský růst, jak uvádí International Union of Railways.
Jako klíčový faktor digitalizace a automatizace je DAC nezbytný pro dosažení cíle zvýšit podíl železniční nákladní dopravy na 30 % do roku 2030, což je klíčový cíl v souladu s evropským „Green Dealem“. Tato transformace umisťuje digitální automatické spřáhlo (DAC) jako základní kámen pro udržitelnější a efektivnější budoucnost v evropské železniční dopravě.
Zdroje: Europe’s rail, redakce RAILTARGET, International Union of Railways,