EU version

Masaryčka: Vlak přímo na letiště. Odbavení hned po výstupu?

Masaryčka: Vlak přímo na letiště. Odbavení hned po výstupu?
foto: RAILTARGET/Vznikající platforma na Masarykově nádraží
07 / 04 / 2025

Pražská Masaryčka se mění v moderní přestupní uzel. Právě tady vzniká nástupiště, odkud má za pár let jezdit vlak až na letiště. Kufry pak možná odbavíte rovnou po výstupu z vlaku. RAILTARGET se zúčastnil komentované prohlídky.

Na pražském Masarykově nádraží je poslední dobou celkem rušno. Rekonstrukce Masarykova nádraží je součástí ambiciózního a dlouho očekáváného plánu vlaku na letiště. Několik stovek lidí ho připravuje na novou etapu, kdy z něho lidé budou moci dojet vlakem až na letiště. Sice to není ještě za dveřmi, ale už nyní se mužeme podívat, jak se věci posouvají. Na místo jsme se vypravili osobně na komentovanou prohlídku. 

„Vidíte zárodek nástupiště, odkud bude jezdit vlak na letiště. Poprvé v síti Správy železnic zkoušíme, aby se dalo nastupovat z obou stran soupravy, protože očekáváme, že od letiště bude jezdit hodně lidí,“ uvedl v pátek Martin Verner ze Správy železnic, který má stavbu na starosti. Nutno také podotknout, že nádraží již prochází rozsáhlou rekonstrukcí více jak rok. 

 

Modernizace Masaryčky s vazbou na historii

Dozvěděli jsme se informace také o samotném startu. Začátku stavby předcházel archeologický průzkum, který přinesl velké množství nálezů. Od gotické zdi až po bývalé vlakové točny. Jak bylo zmíněno při prohlídce, ty nejvzácnější archeologické fragmenty byly zachovány. 

Stavba je nyní již v plném proudu. Znovu se přítpmní dostali k tématu ambiciózního plánu vlaku na letiště. Do konce roku 2025 by mělo být dokončené nástupiště u nových kolejích číslo 8 a 9. Jak při prohlídce zmiňoval ministr dopravy Martin Kupka u koleje číslo 9 bude možné nastoupit a vystoupit na obou stranách soupravy. Jedním z hlavních důvodů je právě plánované spojení s letištěm, u kterého se počítá s velkým vytížením.

RT

RT

Mluvčí pražského letiště Denisa Hejtmánková pro CzechCrunch dokonce uvedla, že lidém kteří vystoupí z vlaku, až z Prahy nebo Kladna, by se v budoucnu mohli odbavit hned ve stanici. „Je to jedna z variant vzdálenější budoucnosti. Při výstupu z vlaku by lidé mohli odbavit svoje zavazadlo a dál do terminálu pokračovat už bez kufru,“ uvedla s tím, že nyní zásadní bude tam ten vlak přivést. 

Puvodní nádraží: Rozdělení oblasti. Obnova starých spojení

Rekonstrukce Masarykova nádraží není jen o propojení  centra s letištěm. Stavba je navrhována tak, aby opět spojila Hybernskou a Opletalovu ulici. Během stavby původního nádraží došlo k rozdělení této oblasti samotným nádražím a kolejemi.  Nově vznikající platforma opět celou oblast více sjednotí. Měla by být pokrytá zelení a její součástí bude i vyhlídka na vlaky. Na střeše pak budou fotovoltaické panely.

Masarykovo nádraží není jediné: Opravují se Bubny i Smíchov 

Rekonstrukce Masarykova nádraží je jedna ze tří právě probíhajících rekonstrukcí velkých nádraží v Praze, další dvě jsou BubnySmíchovské nádraží. Zhotoviteli stavby na Masaryčce jsou společnosti STRABAG Rail a STRABAG. Realizace projektu je spolufinancována Evropskou unií z nástroje pro propojení Evropy.

Rekonstruované území je mnohem větší, než se na první pohled může zdát. Stavba neprobíhá jen na Masarykově nádraží. Rekonstrukce přilehlých kolejí a infrastruktury se táhne několik kilometrů směrem ke Karlínu.

Masaryčka součástí Praha - Letiště - Kladno 

Jak uvedla Správa Železnic ve své tiskové zprávě, modernizace Masaryčky je součástí projektu Praha - Letiště - Kladno. Ten je tvořen 11 samostatnými stavbami, mezi které patří například již dokončená rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Dle plánů by mělo být železniční spojení na letiště hotové okolo roku 2030. Ještě letos by měla být zahájena modernizace trati z Ruzyně do Kladna.

RT

 Zdroj: Správy železnic

Tagy