EU version

Manifest CER: Na cestě k evropské železniční revoluci

Manifest CER: Na cestě k evropské železniční revoluci
foto: gntc.fr / Public domain/Nákladní železniční doprava
22 / 04 / 2024

Sdružení pro evropské železniční a infrastrukturní společnosti (CER) představil dlouho očekávaný manifest nazvané „Rail Manifesto“. Tento dokument otevírá novou kapitolu v politice rozvoje železnic na období 2024 až 2029 a nastiňuje ambiciózní plány pro budoucí směřování evropských železnic. V prvním článku z naší série podrobných přehledů se zaměříme na úvodní vizi, jak evropské železnice mohou naplnit svůj plný potenciál v následujícím desetiletí.

Manifest se hlouběji věnuje cestě k udržitelné dopravě po celém kontinentu a detailně popisuje iniciativy zaměřené na maximalizaci výkonu a udržitelnosti železniční sítě. Právě tu staví do čela evropské zelené a digitální transformace.

Základem manifestu je jasně formulovaná vize budoucnosti železniční dopravy v Evropě, která je strukturována kolem čtyř klíčových pilířů, jež mají podpořit komplexní a udržitelný přechod k jiným dopravním modelům.

I.Pilíř

První pilíř požaduje adekvátní a spravedlivé financování železničního sektoru a vyzývá k navýšení rozpočtových alokací v rámci nástroje spojené Evropy (CEF) a inovativního využívání finančních nástrojů, jako jsou zelené dluhopisy EU.

II.Pilíř

Druhý pilíř se zaměřuje na zajištění spravedlivé konkurence mezi jednotlivými druhy dopravy. Poukazuje na současné regulatorní nesrovnalosti, které nespravedlivě zvýhodňují silniční a leteckou dopravu, a volá po reformách v oblasti energetické daně, aplikaci DPH a sociálních podmínkách, aby se tyto zkreslení odstranily a zajistila rovnost podmínek.

III.Pilíř

Třetí pilíř zdůrazňuje naléhavou potřebu nasazení klíčových digitálních enablerů, jako jsou Evropský systém řízení železničního provozu (ERTMS), Digitální automatické spřahování (DAC) a Digitální management kapacity (DCM), které jsou označovány za průlomové technologie schopné výrazně zvýšit efektivitu a kapacitu železniční sítě.

IV.Pilíř

Čtvrtý pilíř podporuje zelenější přístup k tržním a konkurenčním politikám a vyzývá Evropskou unii, aby více sladila své rámcové podmínky pro státní podporu a soutěžení se svými klimatickými cíli.

Manifest předkládá komplexní vícesektorový přístup k revoluci jak v osobní, tak nákladní dopravě. Pro cestující CER plánuje značné zlepšení kvality služeb rozšířením vysokorychlostních železničních spojení mezi hlavními městy, čímž nabízí atraktivní alternativu k letecké a soukromé silniční dopravě

Toto rozšíření si klade za cíl dramaticky snížit emise CO2 a zmírnit zatíženou dopravu ve městech. Na straně nákladní dopravy CER navrhuje významné zvýšení schopností digitální železniční logistiky, jejíž integrace s dalšími dopravními sektory by měla zvýšit efektivitu a kapacitu. Zamýšlené nasazení technologií, jako jsou ERTMS, DAC a DCM, zmíněné jako třetí pilíř, má zvýšit kapacitu sítě o více než 30 %.

Tyto pilíře společně usilují o zvýšení kapacity a efektivity železniční sítě a zajistit, že železnice bude hrát klíčovou roli v ekologické a ekonomické budoucnosti Evropy. Železniční doprava se proto má stát atraktivnějším řešením pro cestující i nákladní společnosti.

 

Sledujte RAILTARGET pro další články z naší série podrobných přehledů manifestu CER.

Tagy