foto: ČD / Public Domain /Parní lokomotiva
Moderní zabezpečení ETCS, po které od ledna přejde 600 kilometrů železnic může místy znamenat konec jízd parních vlaků. Ministerstvo dopravy hledá řešení.
Konec parních vlaků na některých tratích?
„Mikulášská jízda z olomouckého hlavního nádraží do Zábřehu na Moravě. Jedna z oblíbených akcí, které se nové opatření dotkne. V letitých mašinách je řízení výhradně v rukách strojvedoucích.
Hlavní koridor ale hlídají moderní čidla a vlaky, které se s ním neumí spojit, na něj už nebudou moci vjet.
Ministerstvo hledá kompromis: Jak vyřešit problém parních lokomotiv?
Jedním z navrhovaných řešení je, že by jízdy parních lokomotiv jezdili podle předem definovaných pravidel. Jinými slovy, že by železničáři předtím úplně uvolnili. Další návrh je pak jen ryze technický. „Je to vůz, který bude vybaven zabezpečovačem ETCS a bude ražen hned za parní lokomotivu,“ uvedl mluvčí MD pro ČT František Jemelka pro Českou televizi.
Slezský železniční spolek čelí nákladům: ETCS jako problém pro menší provozovatele
„České dráhy mají ve své flotile desítky historických hnacích vozidel. Všechna budeme provozovat i nadále. A to bez ohledu na jejich umístění,“ konstatovala mluvčí Českých drah také v reportáži ČT.
Majitelé letitých vozidel Ministerstvo dopravy uklidňuje, že do příští sezóny řešení najde. Výjimka jen pro parní lokomotivy se ale nelíbí menším spolkům. Například slezský provozuje tři historické lokotraktory. I ty na koridor mezi Bohumínem a Prahou nebudou od ledna moci. „Hodnota té lokomotivy je třeba 800 tisíc, ale GPS to ETCS, ta mobilní část stojí 15 miliónů. To znamená, že to je mimo ekonomické možnosti našeho spolku,“ konstatoval Ladislav Antalec spoluzakladatel Slezského železničního spolku.
Psali jsme
Ministerstvo dopravy schválilo rekordní balík financí na projekty pro zvýšení bezpečnosti a dostupnosti dopravy. Nové chodníky, bezbariérové…
Ministerstvo dopravy poskytuje dotace na nákup technologie. Výhradní provoz pod ETCS chce zavádět pozvolně. Z 9500 kilometrů českých tratí bude systém v příštím roce na sedmi procentech, později pak na 19 procentech.
Modernizace železnic s novým zabezpečením ETCS
Jak už jsme dříve informovali, česká železnice se připravuje na implementací evropského zabezpečovače ETCS. Od ledna 2025 začne výhradní provoz na 620 km tratí v ČR, a to v průběhu čtyř lednových týdnů.
Psali jsme
Česká železnice se chystá rozloučit s ikonickými lokomotivami přezdívanými „banány“. Pražské depo vystavilo naposledy tři stroje, které ještě…
Ministr dopravy Martin Kupka oznámil, že od 15. září již probíhá provoz na úseku Praha-Běchovice – Česká Třebová a v železničním uzlu Pardubice. „Věřím, že se dostaneme k 50 % vlaků s zapnutým systémem v rámci příprav,“ uvedl Kupka v tiskové zprávě.
Podle dat Drážního úřadu bylo v říjnu 1304 vlaků vybaveno palubní jednotkou ETCS, což je o 70 více než v srpnu. Počet proškolených strojvůdců vzrostl na více než 2800.
Psali jsme
Je to oficiální. RS Leasing předal Českým drahám poslední, v pořadí už 50. lokomotivu Siemens Vectron. Nejmodernější stroje teď brázdí koleje z Prahy…
V září se na tratích pohybovalo 650 vozidel s mobilní částí ETCS, což představuje stabilní nárůst. Nejvíce vlaků pod dohledem ETCS jezdí na trati Česká Třebová – Přerov, kde dosahují přes 40 %.
Dopravci a leasingové společnosti budou informováni o spuštění výhradního provozu v definovaných úsecích od ledna 2025. Tento krok zahrnuje úseky Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov a Břeclav – Bohumín, s dalším rozšířením na další tratě.
Zdroj: MD; Česká televize